HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Lasuze
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2022

HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door Lasuze »

:cry:

Dag,

Mijn lasius Niger koningin is na 3 jaar alleen overgebleven met 1 werkster (had ze net verse fruitvliegjes aangeboden (kunnen zij (de vliegjes)ziek zijn geweest?) De overgebleven werkster is ook wat groggy en er zijn 40-50 werksters ineens overleden. :cry:
Wat te doen? Gaat ze nu langzaamaan ook dood? Is er nog iets mogelijk? Je kunt geen werksters van een andere kolonie toevoegen, maar broedsel? En kan ze dat alleen? Ik las ergens dat je broedsel uit een andere kolonie kon toevoegen, maar durf dat niet zomaar.

H E L L U P.

Bij voorbaat dank,

Suzan, Zwolle

Uw hulp is welkom.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door miel »

Hoi Suzan,

Dat zijn de mindere ervaringen. Waardoor dit komt is lastig te zeggen op basis van deze informatie. Belangrijk is om nu extra voorzichtig te zijn bij de verzorging van deze kolonie om zo besmetting van andere kolonies met (eventuele) ziekten of mijten tegen te gaan. Zaak is nu om hier zoveel mogelijk lessen uit proberen te trekken en te analyseren waar dit door komt.


Ik ben bang dat je nu inderdaad vrij weinig kan doen. Als het zomer was had je kunnen boosten met poppen uit de natuur, maar aangezien het nu winter is wordt dat erg lastig (zitten jouw mieren in winterslaap eigenlijk?).

Lasius sp kun je als je goed voert opzich wel weer nieuw broed laten krijgen, als je de kolonie voor de rest maar genoeg rust geeft. Dus denk dat ik dit zou proberen.

Je zou ook kunnen kiezen om wat broed van een kolonie te boosten die je zelf hebt, mocht je nog een kolonie hebben. Ik weet alleen niet of ik dit zou doen, aangezien de kans natuurlijk aanwezig is dat deze kolonie ziek is of mijten heeft. Het zou dan erg sonde zijn broed van andere eigen kolonies aan deze kolonie aan te bieden.

Zou je misschien wat foto's kunnen plaatsen van je setup? Dan kan ik je proberen te helpen met het achterhalen van de oorzaak.

Miel
Lasuze
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2022

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door Lasuze »

Hoi Miel.

Bedankt voor je snelle reactie. Ze zaten in een buisje (zoals je die aangeleverd krijgt bij bestellen) met daaraan gekoppeld de arena en hieraan weer een gipsen 'hotel'. In de winter doen ze inderdaad niet veel en het viel me op dat er dit jaar al vroeg veel beweging was. Zo zijn de meeste doodgegaan in het hotel (schoon overigens). Het kan zijn dat het zand in de arena wellicht eerder verschoond had moeten worden, maar ik vraag me dan af: hoe? Er lopen altijd wel mieren en ik heb er fijn grind en zand (van mierenboerderij.nl) in liggen. Idem.voor het hotel. Daar was het rustig, dus die is makkelijk te reinigen , maar wat als ze met broed en al er naartoe verhuizen? En hoe lang duurt dat doorgaans? Want ze zaten nu vooral in het buisje en gingen voor eten naar de arena(al 3 jaar).

Overigens kookte ik altijd zelf mijn water en deed ik ca. 1/3 honing, 2/3 water. Wellicht heb je een beter alternatief, maar ze deden het hier prima op. Alle tips zijn welkom. Ik hoop dat mierenboerderij.nl contact met me opneemt, doen ze ook niet altijd.

Maar over het broed: kan 1 werkster (die het waarschijnlijk niet overleeft, hoewel gisteren nog wel), dat verzorgen? En als de koningin alleen blijft? Heeft nieuw broed dan wel zin?

Hoor het graag.
Lasuze
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2022

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door Lasuze »

Ik heb nog 1 levende werkster gevonden☺
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door miel »

Hmmm... ik weet sowieso niet of ik ze nu al toegang zou geven tot een formicarium. Dit kun je naar mijn mening het best pas doen als je kolonie al een redelijke omvang heeft (minimaal honderd werksters) een kleine kolonie in een groot nest is geen goed idee omdat deze dan een deel van het nest misschien als vuilnisbelt gaan gebruiken waardoor je sneller schimmelvorming en mijten krijgt. Ik zou de kolonie dus in een reageerbuis houden de komende tijd (reageerbuis biedt daarbij ook ideale nestomstandigheden wbt vochtigheid en onderhoud)

Honingwater is een prima suikerbron voor de mieren, dus denk niet dat dat een probleem is (denk dat dit zelfs beter is dan suikerwater aangezien honing meer voedingsstoffen bevat). Ook (droog) zand zou geen problemen moeten geven en het lijkt me stug dat ze hierdoor zijn begonnen met sterven. Zolang je het afval maar opruimt en het zand droog houdt. Hoe vochtig is je buitenwereld en vries je je voedseldieren in voordat je deze aanbiedt? Een mijtenuitbraak zal namelijk sneller optreden in een vochtige buitenwereld.

Ook een kleine kolonie met maar twee werksters is zeker in staat om broed te verzorgen. Dit moet alleen niet teveel zijn. Zeker larven vragen veel energie, dus raad dan ook aan om in plaats daarvan poppen aan te bieden. Deze hoeven alleen maar geopend te worden door de werksters en koningin, wat relatief weinig energie vraagt.

Mijn tip: verschoon (voor alle zekerheid) de buitenwereld, koppel het formicarium af en laat ze dan weer met rust. Als je merkt dat het sterven is opgehouden, zou je ze evt ook na een keer goed voeren tot maart in de koelkast kunnen leggen, maar daarin moet je zelf een keuze maken. Eind het voorjaar zou ik ze dan wat poppen geven van een wilde kolonie. Alhoewel hier kleine risico's aan verbonden zijn, zijn deze risico's naar mijn ervaring zeer minimaal. Daarbij is het dan ook vrij makkelijk weer een nieuwe koningin te vangen, mocht het toch fout gaan. Ik denk echter dat je hier nu vooral voordeel van zult hebben.

Succes!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door miel »

Hier nog een tutorial over hoe je kunt broedboosten :).

MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door MijnheerMier »

Op de Facebook groep staan kolonies L.niger Gratis aftehalen ... flink wat werksters😊
tuut-e-reTUUT 8-)
Lasuze
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2022

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door Lasuze »

Welke groep?
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: HELP: Lasius Niger koningin met nog maar 1 werkster

Bericht door MijnheerMier »

tuut-e-reTUUT 8-)
Plaats reactie