grote Kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
thaczun
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 februari 2022
Gender:

grote Kolonie

Bericht door thaczun »

Beste ik heb nog geen Kolonie opgestart maar zou graag één starten met de kids ;)

nu door alle informatie door heb ik ook gelezen dat als je kolonie te groot word je ze over zet in een grotere woonst.

ik zou graag de huidige set-up blijven behouden en de grote van men kolonie binnen de perken hounden

verklein ik dan op een gegeven moment de groep mieren

of zorg ik dat ze niet te groot word ?

hoe pak ik dit aan mvg

ifv Messor barbaros
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: grote Kolonie

Bericht door cas139 »

de kolonie zal proberen groeien zo snel, zo groot mogelijk als je de groei wil vertragen hou ze dan op een 18° maar verder kan je geen limiet zetten op hoe groot de kolonie word, anders gaan ze gewoon in hun buitenwereld een 2de nest maken, als je voor een inheemse soort gaat kan je wel een kolonie laten groeien en als die te groot word die gewoon vrijlaten. wat je ook kan doen (dit raden ik en en anderen sterk af) is een mieren gel nest nemen daar krijg je alleen werksters bij om te zien hoe ze werken
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: grote Kolonie

Bericht door cas139 »

bij messor duurt de groei sowieso wat langer ze groeien in het begin traag maar ik raad aan hen op 20-25° graden te houden (hoe warmer hoe sneller de kolonie groeit)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: grote Kolonie

Bericht door emier »

het is erg lastig een kolonie een bepaald formaat te laten behouden, zeker bij messor barbarus omdat die altijd zaden nodig hebben voor suikers, in die zaden zitten dan ook weer proteine om het broed te laten groeien.
je kan de groei vertragen door ze koeler te zetten of door ze minder te voeren.
Hoeveel ruimte je kolonie inneemt is natuurlijk ook heel afhankelijk van de setup die je ze geeft, geef je ze een bak substraat dan kan daar bijvoorbeeld veel meer in dan in een 3d nest met dezelfde oppervlakte, daar kun je dus wel mee spelen.
Een niet/traag groeiende kolonie is naar mijn idee sowieso niet zo leuk, ze hebben vaak veel minder broed, zijn minder hongerig en laten mede daardoor minder interresant gedrag zien.
Plaats reactie