Ik stel me even voor

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Samantha
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 februari 2022
Gender:

Ik stel me even voor

Bericht door Samantha »

Hallo!

Samantha, 48 jaar, woonachtig in Duiven, en "vroeger" wilde ik graag een mierenboerderij. Dat mocht niet, en ik heb er nooit meer aan gedacht.
Wel ben ik nog steeds gefascineerd door deze wezentjes.
De zoon van een vriendin heeft onlangs zijn 3e volk aangeschaft, en het ging bij mij kriebelen. Vandaag ben ik de hele dag op dit forum aan het lezen geweest, en op andere sites, wat ik nodig heb, waar kan ik het kopen, wat wil ik, wat is acceptabel voor mijn man...

Ik twijfel nog tussen 4 soorten mieren.
De Lasius Niger, de meest voorkomende mier, en schijnbaar ook het best te doen voor beginners.
De Messor Barbarus, die schijnbaar niet erg moeilijk is, maar wel erg schuw, snel bang en gestressed, dus of dat een goede keus is als beginner weet ik niet, maar ik vind hem wel erg mooi en interessant om te zien. Echter hoorde ik dat hij zo snel bang is, dat er naar kijken al stress lijkt te geven.
De Formica Fusca, vind ik ook een erg mooie mier om te zien, en schijnt ook goed te zijn voor beginners.
Maar de allermooiste mier (die ik tot nog toe op plaatjes heb gevonden) is de Camponotus lateralis. Alleen kan ik daar dan weer praktisch geen informatie over vinden.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van wat er te koop is, en moet ik eerst de soort mier kiezen voordat ik een verblijf en dergelijke kan uitkiezen, want dat heeft allemaal met elkaar te maken.

Er is alleen zo vreselijk veel informatie te vinden (en ook tegenstrijdige informatie) dat ik door de bomen het bos niet meer zie!

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me wat meer informatie kunnen en willen geven (goede website links zijn ook welkom, als dat binnen de forumregels mag).

groeten, Samantha
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Ik stel me even voor

Bericht door MijnheerMier »

Hoi.... leuk en idd er is heel veel info. Óók op dit forum echter is men hier niet meer zo actief. Aanraders zijn de gebruikers groepen op Facebook of info bij (hobby)handelaren zoals mierennederland.nl
Voorlopig is het reageerbuisje en Chinees bakje genoeg ruimte voor elke kolonie. .... geeft je mooi de tijd om je (nog meer) in te lezen. Veel hobbyplezier😊
PS ga meteen voor die mieren waar je een grote kolonie van wilt.... voor je het weet zit je anders met ...Tig soorten in buisjes die vroeg of laat groter willen wonen🤣
tuut-e-reTUUT 8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Ik stel me even voor

Bericht door miel »

Hoi Samantha,

Leuk dat je na zo'n lange tijd alsnog de hobby begint! Er is inderdaad veel informatie te vinden waar men het niet altijd met elkaar eens is. Dit is met name het geval omdat er ook nog relatief weinig over mieren bekend is als je ze vergelijkt met 'andere huisdieren'. Denk dus dat je veel ook zelf zal moeten ervaren om een eigen idee erover te krijgen. Ik vind zelf dat dit misschien wel het meest leuke onderdeel van deze hobby is.

Je kunt inderdaad qua moeilijkheidsgraad het beste met Lasius niger beginnen. Echter zijn deze mieren wel een stuk minder interessant om te bestuderen: ze hebben niet echt bijzonder gedrag, waardoor deze soort relatief snel kan vervelen.

Messor barbarus is inderdaad net wat stressgevoeliger dan Lasius niger (komt mogelijk mede doordat de zaden in het nest mee gaan trillen als het nest wordt verstoord, wat meer stress geeft aan de mieren). Echter is dit naar mijn mening niet zo een probleem en vind nog altijd dat ze behoorlijk goed tegen stress kunnen.

Aangezien Messor interessanter gedrag vertoont en de mieren polymorf zijn, vind ik dat de nadelen van Messor barbarus ten opzichte van Lasius niger niet opwegen tegen deze voordelen. Messor is daarbij ook redelijk goedkoop te krijgen nu, dus als er wat fout zou gaan is ook dit niet zo'n probleem. Lasius niger kun je daarbij ook zelf vangen komende zomer, waardoor het mij inziens (hoewel ik dit bij mijn eerste kolonie ook gedaan heb) sonde is om deze te kopen.

Ik zou dus voor Messor barbarus gaan. Als je nog meer tips nodig hebt kun je op het linkje hieronder klikken. :P :)

Mvg,

Miel
Plaats reactie