Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Bericht door AlmeloRW »

Vorig jaar heb ik een kolonie messor barbarus, wat bestond uit 1q en 10w. Ik heb ze afgelopen winter in de winterrust gehad en ze zijn daar nu zo'n beetje een maand uit. Ik heb een reageerbuis setup in een klein aquarium waarin de temperatuur tussen de 25 en 30 graden schommeld. Ik heb al een hele poos een eigen kweek van fruitvliegjes die ik ze voer en ze namen de fruitvliegjes zonder problemen aan. Ik heb vorige week een x gespiekt in het reageerbuisje waarin de kolonie zich bevind door kokertje eraf te halen waarmee ik ze donker hou en ik zag een behoorlijk stapeltje broed. Dus ik dacht laat ik ze iets meer fruitvliegjes aanbieden. Nadat ik dat gedaan had, heb ik een uur later even weer gekeken en alle fruitvliegjes waren weg. Dus ik dacht zo, die zijn er wel aan toe en heb de volgende dag weer een aantal fruitvliegjes aangeboden. Nu zag ik een werkster die een fruitvliegjes pakte en ze liep niet naar hun nest, maar naar een hoek waarin ik mos al decoratie heb. Waarop ik het mos optilde en er een behoorlijk aantal fruitvliegjes vond. Wat dus blijkt dat ze of ze helemaal niet meenemen na hun nest, of lang niet zoveel nodig hebben als ik dacht. Ik heb gelezen dat messor barbarus niet zo gretig zijn op insecten en zoetigheid als algemene mieren, maar kunnen ze alleen op zaden hun jongen grootbrengen? Ik bied alles aan wat ze nodig hebben en na mijn idee kunnen ze zelf heel goed besluiten wat ze wel of niet willen. Maar mijn lasius niger kolonies die ik in het verleden had namen insecten veel beter aan, daar ben ik dus aan gewend. Dit is namelijk mijn eerste andere mieren soort naast lasius niger.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
sve1976
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 september 2021
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Bericht door sve1976 »

Messor kan met zaden overleven. mijn messor was nooit gek op fruitvliegjes.
Afwisseling helpt ook. Zo geef ik gekookt eiwit gekookte kipfilet, meelwormen en heb ik ze ook in het begin krulvliegen gegeven.
Qua vocht krijgen ze bij mijhoningdauw surrogaat en sunburst wat ze graag lijken te driinken, soms haal ik dat wel 1 of 2 dagen weg
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Bericht door AlmeloRW »

Zaden pakken ze idd wel, vooral graszaad, hiervan hebben ze mierenbrood gemaakt. Ik heb ipv een fruitvlieg een mug gegeven en deze werd wel geaccepteerd. Zie mezelf alleen niet echt een voorraad levende muggen houden, lol...Vandaag las ik nog een stuk dat ze vrijwel al het nodige idd uit zaden kunnen halen, zelfs suikers. Ik heb de messors vandaag een verse reageerbuizen setup gemaakt, met warmtemat in een aquarium als buiten wereld en ze waren binnen een aantal uur verhuist. Bedankt voor de reactie en tips, graag hoor ik nog meer info over de messor wat me nog meer wegwijs maakt bij deze soort.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Bericht door Mika »

Hoe groot is de kolonie nu?

Als al het broed poppen zijn, hebben ze even geen insectjes nodig.

Als er een aantal grotere werksters zijn, kan je eventueel enkel zaden geven.

Bij vele soorten is het begin traag, bij Messor zeker.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus pakken geen of nauwelijks fruitvliegjes

Bericht door AlmeloRW »

Ik schat dat ik zo rond de 80 werksters heb, maar ze willen echt geen fruitvliegjes. Ze hebben liever grote motten, muggen of gaasvliegen. Die pakken ze zonder problemen aan. En zowel de fruitvliegen als de andere insecten heb ik eerst ingevroren voor ik ze gaf. De motten, muggen etc om mijten te voorkomen en de fruitvliegjes omdat ik zo een voorraad opgebouwd heb. Gelukkig heb ik 10 lasius niger gynes gepakt die ze waarschijnlijk wel accepteren.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie