Werker dood andere werker?!?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjack
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 september 2020
Locatie: Bergen op Zoom
Gender:

Werker dood andere werker?!?

Bericht door Sjack »

Ik ben gestart met mijn 2e kolonie, en deze keer een Nicobarensis met twee koninginnen.
De kolonie is nu 6-7 weken oud en er zijn nu zo'n 30 werkers.

En de allereerste werker die uitkwam had een gekronkelde achterpoot, dus ik noemde haar Wokkel en tot gisteren was ze altijd makkelijk te herkennen.
Ondanks dat de poot niet goed werkte, werkte ze het hards van allemaal.

Maar gisteren gebeurde er iets vreemds, een andere werker pakte haar bij haar, goede, achterpoot en liet niet meer los. Ze spartelde hard tegen en na paar minuten schoot ze los. Het kon de andere werkers overigens maar weinig boeien.

Nu deze ochtend is Wokkel er niet meer en in het nest zie ik een groepje werkers een kopje van een mier opeten zo lijkt het, en er ligt een achterlijf met een middenstuk en stompjes. De pootje liggen er naast. Zo ook de wokkelpoot.

Is dit normaal? Gaat er iets fout? Mijn andere kolonie is een Formica Fusca en daar is me zoiets nooit opgevallen.
Kolonies:
- Formica Fusca
- Camponotus Nicobarensis
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Werker dood andere werker?!?

Bericht door emier »

dit is vrij normaal gedrag, het is een "defecte" werkster, ze is niet volledig of goed functioneel meer. Waarschijnlijk koste ze de kolonie meer energie dan dat ze opbracht en hebben ze haar vermoord zodat ze geen energie meer opzuigt voor de kolonie.
Gebruikersavatar
Sjack
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 september 2020
Locatie: Bergen op Zoom
Gender:

Re: Werker dood andere werker?!?

Bericht door Sjack »

Ok duidelijk! Wel jammer, ze was altijd de eerste die eten vond en het terug bracht. Zelfs eten aannam van je vingertop, ze was van niks bang. En voor ons een mier die altijd te herkennen was. Maar c'est la vie!
Kolonies:
- Formica Fusca
- Camponotus Nicobarensis
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Werker dood andere werker?!?

Bericht door Mika »

emier schreef: 27 jun 2022, 10:22 dit is vrij normaal gedrag, het is een "defecte" werkster, ze is niet volledig of goed functioneel meer. Waarschijnlijk koste ze de kolonie meer energie dan dat ze opbracht en hebben ze haar vermoord zodat ze geen energie meer opzuigt voor de kolonie.

Hier ben ik het niet mee eens. Moeilijke discussie trouwens. Op vlak van eitjes, larven, poppen en dergelijke kan je een dergelijke vergelijking maken, maar niet meer voor de volwassen werksters.

Gedood omwille van draagster van een ziekte (die dan herkend wordt), of omwille van 'sociale spanningen', dat kan wel.
DUCKDUCKGO!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Werker dood andere werker?!?

Bericht door emier »

op welke manier zou een gehandicapte werkster voor sociale spanningen kunnen zorgen?
Plaats reactie