Uitbraakpreventie Lasius Niger (Vaseline)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Uitbraakpreventie Lasius Niger (Vaseline)

Bericht door AlmeloRW »

Hallo mensen

Ik wil graag een kolonie Lasius Niger stichten en ik heb al een ytong nest klaargemaakt van 60x20cm.
Ik wil hieraan ook nog een buitenverblijf koppelen, uiterraad zonder deksel.
Heeft iemand al eens vaseline geprobeerd als uitbraakpreventie?
Het is vettig, plakkerig, smeerbaar, waterbestendig, goedkoop en blijft lang zitten.
Uit eigen ervaring met mieren van buiten weet ik dat ze een ontzettende hekel hebben om er overheen te lopen.
Als er mieren na binnen in huis kwamen smeerde ik altijd een beetje vaseline over hun geurspoor en dan maakte ze ook gelijk rechtsomkeer.
De mieren die aan het eind van het geurspoor kwamen en in paniek rond renden, zetten nog geen 1 stap op de vaseline.
Als de Lasius Niger de Vaseline op de grond al niet passeerd, dan zullen ze (na mijn idee) ook niet op een verticaal oppervlak doen.
Het schijnt toch ook dat tevreden mieren bijna geen reden hebben tot ontsnappen??
Wat vinden de gevorderde mieren liefhebbers hiervan?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Uitbraakpreventie Lasius niger (Vaseline)

Bericht door Phantom »

Vaseline als anti-uitbraakmiddel zal slechts van korte duur van toepassing zijn. Een klein beetje stof zal ervoor zoren dat de mieren er zonder moeite overheen kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Uitbraakpreventie Lasius niger (Vaseline)

Bericht door Gortello »

Bij mij heeft het zelfs nog nooit gewerkt :? .
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Uitbraakpreventie Lasius Niger (Vaseline)

Bericht door AlmeloRW »

Is al geprobeerd dus, ok laat ik dat achterwege, bedankt voor de snelle reacties
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uitbraakpreventie Lasius niger (Vaseline)

Bericht door Floris »

Het is al geprobeerd. Zie ook de veelgestelde vragen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Uitbraakpreventie Lasius Niger (Vaseline)

Bericht door AlmeloRW »

Om even terug te komen op dit onderwerp. Ik heb 10 jaar terug alsnog geprobeerd vaseline als uitbraak preventie te gebruiken en ik gebruik het nu al ook al 10 jaar en heb alleen ontsnapte mieren als ik bezig ben geweest in het formicarium dmv spullen eruit halen waarop mieren kunnen zitten. Ik heb dit bij de lasius niger en de messor barbarus geprobeerd en het werkt prima. Ik vind het zelfs beter dan fluon waarmee je vaak een lelijke rand langs je formicarium krijgt met uitlopers. Ikzelf heb een rand gemaakt van hoekprofiel, waardoor je een dakje boven je vaseline krijgt en er zo geen rotzooi of stof op krijgt. Bij mijn nieuwe project word dit een U profiel, in combinatie met rugpapier van dubbelzijdig vloerbedekkingstape (getest). Ik vervang op het moment mijn vaseline preventie elke 6 maand, maar zou het langer mee kunnen gaan. Ik moet er wel aan toevoegen dat je zachte, goed smeerbare vaseline moet hebben. Ik haal zelf altijd een tube en schilder het hoekprofiel er volledig mee in. Heb je geen hoekprofiel, kan je met schilders tape bepalen hoe dik de vaselinerand moet worden boven langs je formicarium. Schildert het deel dat moet dienen als uitbraakpreventie, verwijdert de tape en je hebt een strakke/nette rand langs je formicarium. Ik heb letterlijk uren alleen al gelet op hoe de preventie werkt en mijn mieren raken de vaseline aan met hun (zeg maar) voelsprieten en wijken dan al snel weer van de vaseline af. Het enige nadeel is dat ze heel af en toe een mieren lijkje in de preventie drukken, maar dit komt meer omdat de rand het verst van hun nest is. Dat zal bij mijn nieuwe aankomende project niet meer het geval zijn.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie