Mega formicarium voor messor barbarus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Mega formicarium voor messor barbarus

Bericht door AlmeloRW »

Hallo allemaal,
Nog even en mijn messor barbarus kolonie komt eind deze maand uit de winterrust en dan zijn ze al snel toe aan een nieuw formicarium. Ik heb daarop alle vissen verkocht en heb onze 160x60x60 aquarium beschikbaar gesteld voor mijn messors. Ik maak hierin een groot ytong nest dat de gehele voorkant in beslag neemt en dat komt in 6 delen die ik dan kan openen als ze er behoefte aan hebben. Met andere woorden, ik open maar 1 deel als ik ze erin laat trekken en namate de kolonie groeit kan ik meer delen ter beschikking stellen. Dit word een ultra realistisch formicarium, waarin in filmen of foto's maken kan en je niet het idee hebt dat ik in een formicarium film/fotografeer. Ik heb alle benodigde spullen al in huis en zal de voortgang hierin bijhouden.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mega formicarium voor messor barbarus

Bericht door AlmeloRW »

Ff een update...
Ik ben nu op de helft ongeveer met t formicarium, begint er ECHT goed uit de zien. Ik heb de ytong nesten (geschilderd) in het aquarium gekit en de sensoren voor de tempratuur en luchtvochtigheid bevestigd. De slangen voor t ytong bevochtigen bevestigd en vervolgens de buitenwereld geëgaliseerd met cement tot boven t ytong, om zo alles af te sluiten. Verder zitten er slangen door het cement die geconnect zijn met de nest ingangen. Nu is het een kwestie van de zijkanten en achterkant van het aquarium bedekken met piepschuim en cement waarmee ik een soort van rots/zandwand ga nabootsen. Dus je ziet geen glas, behang van de muur erachter of wat dan ook. Het enige glas wat je ziet is waar je doorheen kan kijken het formicarium in. Ik zal even kijken of ik een foto kan plaatsen. Ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden...
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mega formicarium voor messor barbarus

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb geprobeerd om de foto rechtstreeks te laten zien, maar zonder succes. Ik ben echt niet handig met dit soort dingen op de telefoon. Ik zal het op mijn zoons laptop maar weer eens proberen.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mega formicarium voor messor barbarus

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb maar een filmpje gemaakt met mijn telefoon. Het is oorspronkelijk een ytong nest zoals ik al zei, maar ik heb potgrond voor echte planten proberen te verstoppen dmv verschillende grotes grind te gebruiken. Maar helaas hebben ze de potgrond gevonden en zitten ze daar op het moment in. Ze hebben nu 100 liter potgrond om in te graven en als dat allemaal vol gebouwd is zullen ze de ytong wel in moeten.
De bedoeling was dat ze eerst de ytong ingingen en als alle ytong (uiteindelijk) vol zat, had ik ze dan pas de potgrond in laten gaan. Ik zal in de toekomst meer filmpjes plaatsen, ik wacht op dit moment nog op de grote majors die ik op dit moment nog niet heb. Heb al wel hele grote poppen gezien.
Veel kijkplezier!

https://m.youtube.com/watch?v=Syf0ydQkE ... VtIA%3D%3D
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie