Formiquarium maken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Formiquarium maken

Bericht door Floris »

De naam 'formiquarium' is bedacht voor een formicarium (plaats voor mieren) in een aquarium (plaats voor water). In dit bericht wordt aan de hand van foto's uitgelegd hoe ik mijn eerste formiquarium gemaakt heb. Zoals met alle formicaria, levert het maken nieuwe inzichten op, en daarom zal een eventueel volgend formiquarium beter zijn.

Afbeelding
Dit is het ontwerp dat ik gemaakt heb voordat ik begon. Het waterniveau komt niet boven de onderste nestkamer, anders zou deze vollopen. Het resultaat wijkt af van het ontwerp. :)

Afbeelding
Ik heb dit aquarium tweedehands gekocht.

Afbeelding
Deze Ytong blokken moeten in de bak gaan passen. De twee staande zijn 60 x 20 x 7 cm, de liggend is dunner, 5 cm. Ik heb de maximale diepte van mijn frees afgetekend om te zorgen dat er bij het verzinken van het bovenste blok in de onderste twee (zie verderop), de wand achter de nestruimte voldoende dik en stevig blijft.

Afbeelding
Mijn balkon, waar de bewerkingen plaats zullen moeten vinden.

Afbeelding
Het eerste blok is op maat gezaagd.

Afbeelding
Nu alle drie.

Afbeelding
Het bovenste blok moet gaan verzinken in de twee staande blokken.

Afbeelding
Dit moet van de dikke blokken af om het bovenblok te laten verzinken.

Afbeelding
Het lukte niet met een handzaag de snede over de hele lengte goed te maken. Het afbreken viel mee.

Afbeelding
Het bovenblok past ertussen.

Afbeelding
De nestruimte wordt afgetekend.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
Nog zonder doorgangen tussen de kamers.

Afbeelding
Hier heb ik ondiepe doorgangen tussen de kamers gemaakt.

Afbeelding
De doorgangen van dichterbij.

Afbeelding
De buis om het water in de bak te kunnen doen.

Afbeelding
De onderdelen; de blokken zijn grondig afgespoeld.

Afbeelding
De nestruimte van het oude en nieuwe formicarium vergeleken.

Afbeelding
Zo wordt de onderkant van de blokken goed tegen de glasplaat geduwd.

Afbeelding
Het is PVC-buis met kunststof dekseltjes om te klemmen.

Afbeelding
Zodra het bovenblok in de bak zat, was het er niet meer uit te krijgen. Ik heb op twee plaatsen een klein wigje tussen het bovenblok en het nestblok gedrukt, toen zaten de staande blokken ook met het bovenste deel tegen de glasplaat gedrukt.

Afbeelding
De afstandhouders in actie. ;)

Afbeelding
De watertoevoerbuis.

Afbeelding
En aan de bovenkant.

Afbeelding
De kieren aan de bovenkant worden gevuld met gips.

Afbeelding
De brug voor de verhuizing staat opgesteld.

Afbeelding
Een van de eerste schapen op de brug.

Afbeelding
Deze moeten nog.

Afbeelding
De mieren zullen verhuizen omdat:
  1. Het oude nest fel verlicht is, en het nieuwe donker.
  2. Het nieuwe nest vochtig is en het oude droog. (Onderin is het nieuwe nest zeer vochtig, het waterniveau reikt precies tot de onderste kamers.)
  3. Het oude nest te klein is geworden, of dra zal worden, wanneer alle eitjes groot zijn.
  4. Het nieuwe nest deels verwarmd is met een warmtemat (niet afgebeeld).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Formiquarium maken

Bericht door Unexisted »

Gebruik je beide lengtes van het aquarium voor het nest of slechts 1 kant?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

De opzet was om beide te gebruiken. Ik heb daartegen besloten om de zichtbaarheid van de nestruimte. Ik verwacht tegen de tijd dat de kolonie uit gegroeid is, nieuwe inzichten te hebben waardoor ik toch een ander nest wil maken.

De kolonie is nu bijna volledig verhuisd. Ik zal hier een bericht plaatsen met mijn inzichten over hoe de nestruimte bevalt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formiquarium maken

Bericht door ProXi »

Mooie uitleg en goede uitleg.

Vul je het water ook nog op een speciale manier.
Zodat het talk op het buisje niet vochtig wordt bij het vullen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Ik heb een olietrechter gekocht. Het onderste deel kan eraf geschroefd.

Afbeelding
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Lvet »

Wát een formiquarium! Hij is echt heel mooi geworden; en een ideale manier om hem te bevochtigen. De buitenwereld is ook erg groot en makkelijk bereikbaar voor je handen. Alleen het zicht op de kolonie was beter in het oude nest, vind je dat niet jammer?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Ja, de beslissing om het nest in een blok Ytong te maken leidt tot diepe kamers. Het is natuurlijk mogelijk om het nest over meerdere blokken te verdelen, maar dan is het niet in een oogopslag te zien. Voor een grote kolonie is dat misschien niet erg, omdat er toch genoeg te zien is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Gortello »

Hoe krijg je de y-tong blokken eigenlijk strak genoeg tegen de glasplaat? Meer in de bedoeling van dat de mieren niet tussen de zeer dunne ruimtes van glas en y-tong kruipen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Ik heb er onderin twee afstandhouders tussengewrikt. Bovenin drukt het bovenste blok ze tegen de glasplaten aan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
quincy9
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Formiquarium maken

Bericht door quincy9 »

:roll: cool
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formiquarium maken

Bericht door dondiablo »

Mooi formicarium! Wel grappig ik stond op het punt om een soort gelijk formicarium te maken, maar je hebt sowieso wat knelpunten opgelost. Ik ga denk ik rondom een nest maken, ik zit alleen nog met de verwarming, ik wil niet 4 warmtematten moeten aanschaffen dus ik ga maar 1 zijde verwarmen.

Daarnaast vroeg ik me af hoe je het deed met bevochtiging? Je gaat gewoon even checken hoever je het water er in laat lopen ? Aangezien bij mij mijn m.orientalis er in gaat leven wil ik het beperken ik zat te denken aan een schotje.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Ik giet er eens in de paarweken water in tot onder het niveau van de laagste nestkamer. Ze kunnen, in zekere mate, zelf de vochtigheid kiezen door lager of hoger in het nest te gaan zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
HorstKonrader
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Formiquarium maken

Bericht door HorstKonrader »

Mooie Farm Floris!

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, heb je wat foto's voor ons?
De mieren hobbie is een leerzame en fascinerende reis naar het centrum van een ministaat die ieder met de kleinste interesse voor de natuur zal boeien
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Lvet »

Hoe staat het ervoor met dit formiquarium en de mieren?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Goede vraag, ik zal proberen binnenkort foto's en een beschrijving te plaatsen.
Kort samengevat gaat het prima. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Lvet »

Mooi dat het goed gaat, ben erg benieuwd naar de foto's.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

IMG_20120825_175555.jpg
IMG_20120825_175601.jpg
IMG_20120825_152552.jpg
IMG_20120825_152542.jpg
IMG_20120825_152533.jpg
IMG_20120825_152512.jpg
IMG_20120825_152404.jpg
IMG_20120825_152404.jpg


Vragen? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Lvet »

Gave foto's en filmpje. :D
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

Ja, er is op de foto's moeilijk de gangen in te kijken. Ze zijn dubbel zo diep als hoog. De gangen waarin broed ligt, zijn tot achterin volgestapeld.
In het echt en met een lampje, is het een stuk beter te zien. Als ik dit nest opnieuw zou maken, zou ik de gangen iets minder diep maken. Alhoewel de kolonie nu de komende twee jaar wel voort kan, denk ik.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Lvet »

Weinig zicht is inderdaad wel jammer, maar gelukkig kun je het in het echt wel goed zien. Maar het was wel nodig om veel oppervlakte te creëren, het is een aardige kolonie.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formiquarium maken

Bericht door AlmeloRW »

Echt mooi gemaakt!!! Hoe groot schat je de kolonie die er nu inzit?
Ik weet niet of je nog iets van plan bent met het oppervlak van de buiten wereld? Lijkt me moeilijk er iets mee te doen nu de mieren erin zitten, maar goed.
Ikzelf heb in het verleden achterwanden voor terrariums en aquariums gemaakt en ik ben van plan een soort gelijk iets te maken, met ytong in een aquarium zeg maar. maar ik wil dan de buitenwereld (bovenaanzicht ytong) insmeren met dunne tegellijm en er dan decoratie zand overheen strooien. Dat laten drogen en het overtollige zand verwijderen. Het zand hecht echt supergoed aan de tegellijm, waardoor je een veel natuurlijker uiterlijk krijgt. Het idee van ytong in een aquarium plaatsen heb ikzelf hier vandaan gehaald.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Floris »

AlmeloRW schreef:Echt mooi gemaakt!!! Hoe groot schat je de kolonie die er nu inzit?
Ik heb geen idee. :)
Ik weet niet of je nog iets van plan bent met het oppervlak van de buiten wereld? Lijkt me moeilijk er iets mee te doen nu de mieren erin zitten, maar goed.
Ikzelf heb in het verleden achterwanden voor terrariums en aquariums gemaakt en ik ben van plan een soort gelijk iets te maken, met ytong in een aquarium zeg maar. maar ik wil dan de buitenwereld (bovenaanzicht ytong) insmeren met dunne tegellijm en er dan decoratie zand overheen strooien. Dat laten drogen en het overtollige zand verwijderen. Het zand hecht echt supergoed aan de tegellijm, waardoor je een veel natuurlijker uiterlijk krijgt.
Ik vind het zonder versieringen eigenlijk wel prima. :) Ik ben niet zo'n fröbelaar. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Formiquarium maken

Bericht door Krogzax »

Leuk nest heb je gemaakt Floris :)
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Miermannetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 juli 2023

Re: Formiquarium maken

Bericht door Miermannetje »

Zou een formicarium als dit werken voor een kolonie messor barbarus? Ik zit te denken om dan de hoger gelegen kamers wat hoger te maken(opslag van zaden) en het in secties te verdelen zodat er meer ruimte toegevoegd kan worden naarmate de kolonie groeit
Plaats reactie