Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Hier kunnen jullie vragen en opmerkingen kwijt over mijn Lasius fuliginosus blog. :)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door emier »

enorm gaaf! echt jaloers.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Floris »

In de natuur zit de koningin een flink stuk onder de grond tussen de boomwortels. Het zou daarom zou kunnen zijn dat de koningin niet goed tegen warmte kan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Laura85 »

Gaaf zo'n succes verhaal! Ze zijn moeilijk om te houden heb ik gelezen. Hoe heb je die poppen gevonden? Ik heb toevallig vandaag een gyne gevonden en wil het ook proberen.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Laura85 schreef:Gaaf zo'n succes verhaal! Ze zijn moeilijk om te houden heb ik gelezen. Hoe heb je die poppen gevonden? Ik heb toevallig vandaag een gyne gevonden en wil het ook proberen.
Hoi Laura,

Leuk dat je een gyne gevonden hebt, en natuurlijk mijn blog leest!
Ik heb enkele Lasius umbratus gynes gevonden, waar ik ook poppen voor zoek. Helaas is het vrij droog, waardoor het me denk ik niet lukt om poppen te vinden. Mocht jou dit ook niet lukken, dan kun je de koelkastmethode proberen.

Stop haar in de koelkast totdat je een plan hebt: succes!
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Laura85 »

O, umbratus zijn ook stoer. Succes, ben benieuwd of het gaat lukken.

Ik kon ook geen poppen vinden, maar uiteindelijk zag ik een nest uitgang met gele werkers. Ik hoop dat ze umbratus zijn, maar is heel lastig te zeggen. Aangezien ik niks anders had heb ik het toch maar daarmee geprobeerd. Nu maar zien hoe het uitpakt
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Ik lees je ervaringen graag.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Ik heb de poppen gevonden in het hoge gras, in een hoopje zand. Als je in hoog gras zoekt, bv in een berm of langs de slootkant, zie je vaak kleine zandhoopjes waar mieren broed in onderbrengen. Als je dit hoopje dan langzaam open maakt, kun je soms poppen tegen komen. Ook kun je onder stoeptegels of stenen die een deel van de dag in de zon liggen soms poppen aantreffen, maar ik denk dat het nu te droog is. De poppen liggen daarom dieper in het nest.
Laatst gewijzigd door miel op 01 aug 2019, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Laura85 »

Bedankt voor de tips. Ik ga het vanmiddag nog een keertje proberen. Het heeft vannacht geregend, dus misschien heb ik nu meer geluk.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Laura85 »

Het is nu bijna een week en tot nu toe zijn er geen doden, maar ook nog geen eitjes. Weet ook niet zeker of de gyne gevoerd wordt, ze is nog niet opgezwollen iig. Moeten er meer werksters bij ofzo of moet ik langer wachten? Ik heb ze een watje met suikerwater gegeven en geloof dat ze wel wat gedronken hebben.
20190730_183353.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Leuk dat je je ervaring deelt. :)

Het kan enkele weken duren tot de gyne opzwelt en eitjes legt. Dat ze nog niet fysogastrisch is, betekent dan ook helemaal niks. Wel moet ik erbij zeggen dat schijn soms behoorlijk kan bedriegen. Heb zelf ook eens gehad dat de werksters de gyne niet aanvilen, maar dat ze toch dood ging na enkele dagen tot een week. Poppen zou ik zeker toevoegen, geen volwassen werksters. Voeg poppen toe, deze werksters die uit de cocon komen zullen de gyne wel accepteren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Mika »

Ik zou zeggen, na mijn mislukking, en Miel zijn gelukte experiment: voeg veel poppen toe..

http://www.fotothing.com/photos/644/644 ... 1d_cb1.jpg

Foto van mijn gyne... Voor zover ik me herinner waren er veel eitjes, maar weinig larven, en poppen... en geen Lasius niger werkster hielp met het ontpoppen. Desnoods voeg je op het einde wat jonge fuliginosus werksters toe.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Ik hoop zelf ook nog een keer ergens Lasius fuliginosus poppen te vinden om toe te voegen. :)
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Laura85 »

Wat een mooie foto Mika! Super gaaf!

En bedankt voor alle tips, ik zal straks nog maar eens op zoek gaan naar poppen. Ik heb wel Niger gynes, maar die hebben alleen nog maar eitjes, misschien daar dan maar mee proberen? Al vraag ik me af of de werkers die dan willen verzorgen.

En dacht dat werkers belangrijk waren om de gyne te voeden omdat ze zelf weinig reserve heeft? En ook om poppen te openen aangezien de gyne dat vertikt?
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Mika »

Je kan bladeren op mijn oud fotothing: http://www.fotothing.com/Formika/photo/65/

Poppen en jonge werksters zijn absoluut noodzakelijk om de gyne ook maar enkele dagen te laten overleven. Van zodra er een paar zijn is de overleving van de gyne verzekerd, dan kan je er toevoegen om ze sneller meer eitjes te laten leggen.

In een laatste fase fuliginosus werksters of grijsjes om de poppen te laten openen.

De favoriete gastvrouw, umbratus, heeft grote diepe volkrijke nesten, dus de minimumkolonie is eigenlijk altijd groot... Mogelijk functioneren ze ook slechter in kleine aantallen... cfr bijen en legermieren hebben een minimum aantal werksters nodig om te overleven...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Mij valt op dat de gyne, ondanks dat het aantal werksters vrij laag is, enorm veel eitjes legt. Het is daarom verstandig om veel poppen toe te voegen. Helaas heb ik vrij weinig poppen kunnen vinden wegens de hitte en droogte. De poppen die ik vond heb ik voor twee Lasius umbratus gynes gebruikt, die volgens mij zijn geaccepteerd.

De komende tijd wil ik veel cocons toevoegen: de gyne lijkt geen rekening te houden met de grootte van haar kolonie. :)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Hoe is het nu verder gelopen Laura?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Mika »

miel schreef:De komende tijd wil ik veel cocons toevoegen: de gyne lijkt geen rekening te houden met de grootte van haar kolonie. :)

Volgens mij is er hiervoor een goede verklaring mogelijk:

Een gyne die zelfstandig een kolonie sticht, maakt evolutionaire keuzes tussen grootte van de eerste werksters, en aantallen van de eerste werksters, in kader van de overleving van de kolonie... Een parasitaire gyne maakt die keuze eerder, namelijk wanneer ze een grote kolonie binnendringt ( volgens Peter Boer gebeurt dat door meerdere gynes tegelijkertijd).

Dat is nagenoeg zonder uitzondering al een grote kolonie, die zo snel als mogelijk overgenomen zou moeten worden door de eigen soort. De overleving van de gyne, kolonie en genen hangt niet af van het bewaren van het fragiel evenwicht, maar van het zo snel mogelijk overnemen van de andere kolonie... Er is dus een mogelijk goede reden van het 'ontbreken van de evolutionaire rem' op de eerste eileg.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Joelbosveld
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 april 2017
Locatie: Arnhem
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door Joelbosveld »

Hey Miel, lang niet meer gesproken :)

Ziet er echt super gaaf uit die kolonie, hoe krijg je het toch voor elkaar ;) Echt een super gave soort man! Ik hoop dat we er nog veel van mogen zien!
Messor Barbarus: 80
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel) vragen en opmerkingen.

Bericht door miel »

Dankjewel voor je enthousiaste reactie! Inderdaad lang geleden ja. Wat mij betreft zullen er nog veel meer video's van deze kolonie volgen. Ben er zelf erg trots op> :)
Plaats reactie