Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hallo!

Vandaag heb ik mijn Camponotus barbaricus colonie ontvangen vanuit spanje! Spannend! Mijn eerste reactie was ook "shit, die koningin is groot!!" Van wat ik begrijp is het belangrijkste dat deze soort nodig heeft rust. Ze hebben dus direct een mooi aluminium folie om zich heen gekregen, en de uitgang heb ik verkleint met een plastic buisje. Ze zitten nu in een ijsbakje, met een beetje honing, een soort poedersuiker papje dat met ze mee kwam en, ik was vrij brutaal en heb hem nu weg gehaald, een krekel. Ik weet onderhand ook wel beter dan meteen voedsel aanbieden, maar af en toe neemt mijn enthousiaste de overhand.

Wat me, naast de grootte, verrast is dat deze mieren vrij actief zijn, nu in ieder geval. Waar mijn lasius of messor kolonies in het begin nauwelijks een voet uit hun nest zette, doen deze beauties het direct en consistent.

Het enige wat me nog lest te doen, hoewel ze wel al een waterbron in de buis hebben, is een externe waterbron aanbieden.

Ik post wat later nog de foto's die ik gemaakt heb.

Vragen, antwoorden etc? : viewtopic.php?f=31&t=15651
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hierbij de foto's, je ziet één van de werksters van het suiker prutje eten :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Bijna een week later, en de kolonie is wat meer gesettled. Na twee dagen rondlopen en snoepen van suiker zijn ze gestopt met deze excursies, en hebben ze de uitgang wat gebarricadeerd. Zou het te licht zijn waar ik ze zet? Verder is er een werkster verdwenen! Er zijn dus helaas nog maar 3 over.... Krekels willen ze niets van weten, dus probeer ik fruitvliegen. De eerste werd angstig ontvangen, maar toen kwam de koningin eraan die (vrij onverwacht) de fruitvlieg doormidden beet.

Ik heb de bak een extra laag poeder gegeven, maar optimaal is natuurlijk anders, de eerste werkster is ook ontsnapt....

Verder niets nieuws. De koningin heeft nog geen eieren gelegd, en volgens mij kan dat ook nog wel even duren. Iemand tips? Ik zit er ook aan te denken om wat aarde in de bak te doen die ze naar het nest kunnen brengen om het wat meer naar hun zin te maken. Is het misschien handiger om ze compleet claustraal te maken?

Tot de volgende keer!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hallo iedereen!

Een week later, en er is het een en ander gebeurd!

Allereerst heb ik een Mymrica Rubra kolonie gekocht en met die aankoop een flesje fluon! Al sinds het begin van mijn hobby wilde ik dat, maar het kwam er nooit van, dus dit is een leuke stap! Meteen al mijn kolonies een goed laagje fluon rond de bak gegeven, hopen dat er nu niets meer ontsnapt!

Als tweede heb ik besloten een beetje aarde in de bak te doen, ten minste om rond de ingang licht te absorberen, waardoor het binnen donkerder wordt. De werksters waren daar erg blij mee, en begonnen direct met het verslepen van aarde het nest in. Ik had ook een druppel suikerwater aan de wand gedaan. Normaal doen mijn mieren hier wel even mee, maar deze was met één drinksessie verdwenen! Wat een groot abdomen krijgt zo'n werkster dan zeg! Telkens bleef ik maar bijvullen, want ja, als de kolonie wilt dan geef ik gewoon! Ik heb ondertussen een tweetal fruitvlieg kweeksetjes, dus heb ik twee vliegen toegevoegd. Ze waren hier bij langerna niet zo geïnteresseerd in als het suikerwater, maar naderhand was er toch één verdwenen.

Vandaag heb ik gekeken hoe mijn toevoeging van vorige week de kolonie heeft bevallen, en de koningin is echt flink opgezwollen! Dat zal voor een groot deel het suikerwater zijn, maar stiekem hoop ik op eieren, want die liggen er dusver nog niet bij.

Sinds de bijvoersessie hebben de mieren de ingang bijna compleet geblokkeerd, alleen de bovenkant is misschien nog begaanbaar voor een werkster. Als ze iets nodig hebben verwacht ik ze wel weer buiten het nest te zien, maar tot die tijd houd ik mijn adem vast!

Ik zal straks nog wat foto's bijvoegen die ik gemaakt heb!

Tot de volgende keer!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hierbij de foto's, wat is de koningin groot geworden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hoihoi,

Eindelijk is het zo ver! De eerste eieren zijn een feit! Ik heb vanmorgen voor de eerste keer sinds een week gekeken bij de kolonie en er liggen 6 eitjes in hun tube. De kolonie was wel enorm schichtig, licht vonden ze echt niet leuk, dus de foto's zijn wat donkerder dan normaal. Maar dat maakt niet uit, want ik ben helemaal happy!

Naast dit blije nieuws is er eigenlijk niet zo veel meer gebeurd. De mieren blijven lekker binnen (ze hebben zich die ene keer helemaal volgezogen, naast de koningin zijn ook de werksters helemaal vol), iets dat mijns inziens alleen maar een goed teken is. Ik verwacht dat als de eitjes uitkomen ze nu en dan wel een uitstapje naar de buitenwereld zullen wagen.

Tot de volgende keer!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hierbij de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hallo!

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik een update schreef op mijn blog, wat komt doordat er een redelijk lange tijd geen update was :lol: Na een paar weken met smart te wachten is het toch echt zo ver, en zijn de eerste eitjes uitgekomen tot larfjes! Ik hoop nu ook mijn werksters weer wat vaker buiten te zien, al moet ik zeggen dat ze er nog goed vol uit zien... Achja, dat zien we vanzelf wel!

Aan de set-up is voorlopig nog niets veranderd, omdat alles wel goed gaat zo.

Een korte update, maar iets is beter dan niets. Foto's volgen!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door HevvieStuff »

Hierbij de foto's!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Drmorrien
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 maart 2024
Gender:

Re: Camponotus barbaricus blog (Hevviestuff)

Bericht door Drmorrien »

update?
Plaats reactie