mieren komen niet in de arena

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
pep14
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 februari 2024
Gender:

mieren komen niet in de arena

Bericht door pep14 »

Ik heb een mesor barbarus kolonie Sinds september, de mierenkolonie is niet heel erg gegroeid in het halfjaar (het werkster aantal is zowat het zelfde gebleven). Ik dacht dat dat kwam omdat de kamertemperatuur waar ze in leven 17 graden is(al vanaf september). Ik dacht dat ze het daardoor te koud hadden en misschien te vroeg in een soort winterslaap zijn gekomen denk ik. Maar dat is niet de enige reden dat ik me zorgen maak. Het nestbuisje waar ze nu in leven brokkelt af (geen idee hoe) het zit daarom met plakband aan elkaar, daarom leek het mij handig dat ze gingen verhuizen
daarom heb ik een gipsnest gekocht om daar een warmte mat onder te kunnen doen (omdat de warmte mat blijkbaar niet onder het nestbuisje mag) en om te zorgen dat de mieren een nest hebben dat niet afbrokkelt. ik had het gipsnest zo aangesloten met een T splitsing dat ze naar het gipsnest of de arena konden gaan, maar na een paar maanden waren ze nog niet eens in het nest geweest en de activiteit was nog steeds miniem en er was geen groei in de kolonie (nog steeds 20 werksters na 3 maanden, ook veel doden) daarom heb ik toen het gipsnest zo aangesloten dat ze door het gipsnest moeten gaan om bij de arena te komen. Om te zorgen dat ze tenminste in het gipsnest komen. Deze opstelling is nu al een week zo maar de mieren zijn nog nauwelijks in het gipsnest gekomen (ze hebben de ingang verkend maar zijn niet in het nest gekomen in die twee weken). als ik ze zie verkennen blijven ze in het buisje dat het gipsnest verbind met het nest buisje, kijken een beetje in het gipsnest en rennen snel weer terug(bang?). ik maak me nu zorgen want de zaden die mieren hebben zijn eigenlijk al op en de fruitvliegjes en honingdauw liggen in de arena de mieren hebben dus nog geen progressie gemaakt om naar de arena te komen en om het eten daar vandaan te kunnen halen. Ik ben bang dat dat nog erg lang gaat duren gezien de snelheid van de verkenning.

mijn vragen zijn dus

1. hoe zorg ik dat de mieren het nest verkennen?
2. hoe geef ik ze eten als ik dat niet door de arena kan doen?
3. kan ik het nestbuisje vervangen en zo ja hoe?
4. kan ik het nestbuisje toch verwarmen zonder dat er condens ontstaat?
5. is het normaal dat de mierenkolonie zolang het zelfde aantal werksters heeft en is het normaal dt er zoveel doden zijn(meer dan 35 dode mieren gevonden in de aren wanneer ik het gipsnest heb aangesloten)
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: mieren komen niet in de arena

Bericht door SASSEM »

1: geduld, het kan soms erg lang duren. Als het echt niet anders kan is door andere(nieuwe) nest aantrekkelijk te maken, door iets warmer te maken en donker. Oude nest licht maken, wel opbouwen.
2. Het kan zijn dat ze te veel stress hebben. Anders echt voor of in de nest doen.
3. Zie punt 1
4. Is het nestbuisje afgesloten? Minder warmte?
5. Nee, maar het moet wel goed komen. Geef ze rust en kijk 1x per week.
Gebruikersavatar
JonasAntFarm
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 oktober 2023
Gender:

Re: mieren komen niet in de arena

Bericht door JonasAntFarm »

Ik denk dat je het gips nest bij mierenboerderij hebt gekocht, dan raad ik het af om de mieren er in te verhuizen, want je kolonie is nog te klein en op langer termijn knagen ze het gips door.
Mijn ervaring met mierenboerderij gips nesten is dat de slang die je er op aansluit gauw los gaat en de mieren ontsnappen.
Zorg ook dat de slang niet te lang is, 5cm is voldoende.
Als de slang niet te lang is komen ze wel in de arena, alleen meestal als je niet kijkt, is mijn ervaring.
Ik zou dit nest kopen voor je mierenkolonie: https://www.estheticants.com/nl/product ... -mesh-nest
Dit gaat langer mee en is wat kleiner, perfect voor jouw mierenkolonie!
Blijf wel voer aanbieden in de arena, elke week verversen ook als het niet is aangeraakt.
Als je het verhuizen te lang vind duren, dan kan je ook de reageerbuis leeg tikken in de arena.
Het nest kan je goed verwarmen met een warmtekabel.
Plaats reactie