Tetramoriumgyne, hoe verzorgen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Tetramoriumgyne, hoe verzorgen?

Bericht door PieterB »

Ik heb daarnet een koningin gevangen en na een tijdje zoeken, kan ik enkel vermoeden dat dit een tetramorium soort is. Ik heb momenteel geen degelijk fotoapparaat bij de hand om foto's te posten.

Ik heb ze in een testbuisje geplaatst net zoals de andere koninginnen, maar ik las net dat deze koningin gevoederd moet worden. Ik vertrek morgenvroeg 5 daagjes op vakantie, is er iemand die me ASAP nog wat informatie kan geven?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tetramorium

Bericht door mn »

Je kan ze best een aantal fruitvliegjes geven. De vliegjes zouden het best eerst wat aminozuur gedronken hebben, maar dat maakt niet zo veel uit.
Als je de koninginnen tegelijkertijd nog eens verwarmt, dan zit je helemaal goed.

Het is geen probleem moest je dit na de vakantie doen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Re: Tetramorium

Bericht door PieterB »

Ik heb ze een kleine huisvlieg gegeven net voor ik vertrok. Die heeft ze nu versneden en gedeeltelijk opgegeten maar ik zie geen eitjes. Probleem is dat de stukjes nu volledig verspreid liggen in het proefbuisje en moeilijk weg te halen zijn.

Wat raden jullie aan?
Ik zie geen eitjes maar misschien zijn ze er wel. Als ik het buisje moet opruimen zal dat een hoop stress meebrengen. Probeer ik ze te laten verhuizen naar een proper buisje?
En wat geef ik haar best te eten om haar aan het leggen te krijgen? Fruitvliegjes heb ik niet en aminozuur zeker niet. Voldoen kleine huisvliegjes en opgeloste honing?
Hoe verwarm ik het buisje het best zonder een warmtematje?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze niet bevrucht is.

Ik probeer morgen wat foto's te uploaden.
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Re: Tetramorium

Bericht door PieterB »

Aangezien advies voorlopig uitbleef, heb ik ze maar verhuisd naar een proper buisje.
Ik heb ze een kleine huisvlieg gegeven die ik eerst wat honingwater heb laten drinken.
Ik heb ook enkele foto's genomen en een determinatie topic aangemaakt: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=29&t=1449

Advies van harte welkom want ik krijg deze gyne niet aan het leggen in tegenstelling tot de L. Flavus en L. Niger gynes die ik die dag ving.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tetramorium

Bericht door XToF »

PieterB schreef:Bedankt voor de snelle respons.
Is het zinvol om het nest te zoeken in mijn tuin of is de kans groot dat het nest zich buiten mijn tuin bevindt? Enkel om te observeren.
Zo ja, waar zoek ik dan het best? Ik heb al enkele foto's van een nestuitgang in een topic van Mn gevonden op dit forum.
En hoe kan ik een tetramorium werkster onderscheiden van bijvoorbeeld L. Niger werksters?

Als iemand ervaring heeft met dit soort, kijk dan ook hier eens aub: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=26&t=1415
Als je je tijd neemt en hier en daar eens gaat rondkijken, dan heb je kans om een Tetramoriumnest te vinden. Ik heb ooit een nest gezien onder een steen in een perceel met wat langer gras. Dit was een eenmalige observatie, dus ik wil dit zeker niet veralgemenen.
Een Tetramorium werkster, is enkele keren kleiner en fijner dan een L. niger werkster. Ze bewegen zich ook iets trager voor. Als je de twee werksters naast elkaar ziet, zal je merken dat bij de Tetramorium werkster er een 'steeltje' tussen het gaster (achterste deel van het lichaam) en de thorax (middenste deel van het lichaam) is. Dit 'steeltje' wordt gevormd door de petiolus en de post-petiolus en is typisch voor soorten uit de subfamilie Myrmicinae. Dat kan je ook goed zien bij de koningin op jouw foto:

Afbeelding

Advies voor je koningin: Je hebt de koningin nu wat te eten gegeven. Bij deze soort is dat niet echt nodig. Je ziet trouwens op onderstaande foto, dat de koningin voldoende vetreserves heeft meegekregen vanuit haar ouderlijk nest (ik veronderstel dat ze niet fysogastrisch is geworden nadat je haar gevoed hebt).
Afbeelding
Je kan haar aanzetten tot eileg door haar in een buisje te steken zoals je gedaan hebt, het buisje te verdonkeren en haar rust te gunnen. Na enkele weken komen de eerste werksters dan tevoorschijn.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tetramorium

Bericht door mn »

Nog even iets toevoegen, In Duitsland ben ik veel tetramorium kolonies tegengekomen, en veel grote kolonies, Ik zag ze vooral gewoon in het zand aan een bosrand zitten met een kleine nestuitgang die meestal bewaakt werd door een 3 tot 6 werksters, wanneer je de nestingang openbreekt zie je Duizenden werksters rondkruipen die massaal al het broed naar dieperen oorden brengen. Ik spreek hier over kolonies van duizenden werksters. Hier in belgie ben ik enkel maar kolonies tegengekomen die zich bevinden onder en tussen stenen.

Het buisje zal zo goed als altijd vuil worden bij het aanbieden van voedsel. Ik spreek hier wel over kleine kolonies.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium

Bericht door shadowfax »

Misschien dom, maar wat is Tetramorium?
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tetramorium

Bericht door Floris »

shadowfax schreef:Misschien dom, maar wat is tetramorium?
Een beetje wel ja. :p Er is makkelijk achter te komen door op internet te zoeken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Re: Tetramorium

Bericht door PieterB »

Ik controleer net mijn gyne nog eens na 2 dagen en ze zit verstrikt in een draadje van het watje. Ik heb het grootste deel kunnen weghalen, maar ze blijft worstelen met een stukje dat ik niet zie. Ook niet met een vergrootglas. Is er nog iets dat ik kan doen?
Iemand enig idee hoe dit komt? Het zijn normale watten van bij de apotheker.
Ik vrees dat deze gyne geen kans meer maakt, hoe verlossen jullie een gyne uit haar lijden?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tetramorium

Bericht door XToF »

Het kan wel eens voorstellen dat een koningin met een poot vastzit in een katoenvezel. Met een lange pincet kan je ze meestal de niet zo goed zichtbare vezels breken en de koningin bevrijden.
Plaats reactie