Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Ben »

Net terug uit Frankrijk, en daar onderaan de Pyreneeën vond ik deze gyne bij de wc's :]
Heb haar gevangen, wist niet welke soort het was, maar inmiddels ben ik bijna zeker dat het Formica sanguinea betreft.
Ze zit lekker in haar buisje, ziet er nog actief uit, en heeft stukken van het natte toiletpapier gescheurd en door het buisje verspreid, ik denk om de vochtigheid te verhogen.
Het probleem is dat ze er al zeker 4/5 dagen in zit, maar er zijn nog geen eitjes.
Heb ik het goed dat deze soort parasitair is en kan ik haar beter in een bos uitzetten, of heb ik kans op een kolonie?

In ieder geval een prachtig dier, grootste mier die ik ooit heb gezien :)
Alvast bedankt..!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door XToF »

Je hebt Formica fusca slaven nodig om haar te verzorgen en aan te zetten tot het leggen van eitjes.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Ben »

Dat is jammer.
Dan ga ik haar uitzetten.
Dank voor het snelle antwoord ;)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door XToF »

Je hoeft haar niet echt uit te zetten hoor. Er zijn op het forum mensen die over die slaven beschikken. Je kan er vast iemand heel blij mee maken ;).
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Ben »

Ah ok, heb het ook nog niet gedaan.
Ik ga eerst even zelf in de bossen hier zoeken, zou er zelf toch ook heel blij mee zijn :oops:
Zal het zeker laten weten als ik niks kan vinden, nog tips hoe ik ze moet introduceren en hoeveel?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Mika »

Misschien is het overbodig dat ik het vraag, maar welke reden heb je om aan te nemen dat het hier R(aptiformica). sanguinea betreft? Als het geen R. sanguinea betreft, dan is het zeer waarschijnlijk een beschermde soort.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Ben »

Ik neem aan dat je F. sanguinea bedoeld?
Zeker weet ik het niet, maar van de afbeeldingen die ik gezocht heb komt F. sanguinea het meest overeen.
Ik dacht trouwens dat deze soort in NL ook beschermd was?

Hoeveel slaven heeft ze nodig om een kolonie te beginnen, en hoe moet ik ze introduceren?

Edit:
Goed dat je het vraagt mika, ben nog eens gaan kijken en het is zeker níet Formica sanguinea.
De gyne heeft namelijk een lichtjes rood gaster, en juist de voorkant is zwarter. Ik ga nu proberen een foto te maken, hopelijk kan jij of iemand anders haar dan determineren.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door mpke »

Gaat het hier over de gyne van het determinatietopic? ( Camponotus cruentatus )
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea gevonden, wat nu?

Bericht door Mika »

Ja, natuurlijk.

In elk geval nog eens bewezen dat het geen zin heeft om te vergelijken: alle mieren lijken heel sterk op elkaar. Enkel de bestaande determinatiecriteria zijn valabel voor determinatie. Bij Formica sanguinea is dat bijvoorbeeld de inkeping in de clypeus. De clypeus is het plaatje exoskelet dat vooraan boven de mond zit. De grootte van de clypeus correleert met het zuiggedrag van de mier, anders gezegd: hoe sneller een mier kan drinken, hoe groter haar clypeus zal zijn.

Voor meer informatie over de clypeus, kijk eens naar deze prachtige site, en zoek naar het topic over de clypeus. De rest is zeker ook de moeite waard.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie