Formica sanguinea agressie...

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Formica sanguinea agressie...

Bericht door MorbidMike »

Mijn kolonie Formica sanguinea had een plekje gevonden in de buitenwereld om naar buiten te kunnen lopen deze week, en ze waren in mijn kamer op verkenning gegaan. Op zich is dit niet zo een probleem, maar ik heb (had) ook een kolonie Formica fusca, een stuk kleiner dan mijn sanguinea. Daar zijn ze het nest kunnen binnendringen en de rest kun je wel raden... mijn F. fusca kolonie bestaat niet meer. Beide koninginnen zijn nu spoorloos, en in het nest liggen 2 dode sanguinea's (hierdoor weet ik dus dat de sanguinea's de fusca's hebben aangevallen, ik dacht eerst aan een ontsnapping van mijn fusca's) en een stuk of 40 dode fusca's. Er leven nog ~10 fusca's en er liggen nog wat poppen. De rest van het broed (larven, poppen, eieren) zijn allemaal meegenomen neem ik aan. Op zich wilde ik toch van mijn fusca kolonie af maar niet op deze manier, ik heb ze in het bos vlakbij gevangen dus ik had ze daar weer willen vrijlaten, of misschien verkopen.
Ach ja, net als in de natuur neem ik aan? En nu heb ik al een kleine Ytong vrij voor wanneer mijn pas aangekomen Camponotus vagus kolonie (tnx Mika ;) ) groot genoeg is.

Ik vind het overigens raar dat ze ook de koninginnen hebben vermoord, in de natuur laten ze de kolonie die ze aanvallen toch in leven?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea agressie...

Bericht door XToF »

In de natuur hebben de koninginnen meestal de kans om te ontsnappen. Zij zijn meestal de eerste die zullen vluchten. Ik veronderstel dat de F. sanguinea's ook een weg uit de F. fusca buitenwereld hebben gevonden. De koninginnen zouden langs diezelfde weg kunnen gevlucht zijn. Toch hou ik het meer aannemelijk dat de koninginnen niet een weg naar buiten hebben gevonden en net als de werksters gedood zijn. Ligt er F. fusca broed in het F. sanguinea nest? Hoe groot is jouw F. sanguinea kolonie?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea agressie...

Bericht door Mika »

Zijn ze spoorloos, of zie je hun lijken... Bij een dergelijke aanval vluchten de gynes vaak weg. Ik vind het niet meer terug, maar ik dacht dat Polyergus iets dergelijks had beschreven bij een raid van Polyergus rufescens op een Serviformica-kolonie, op zijn eigen site: http://www.formicidae.be .

In elk geval: dit staat beschreven in de uitbraakpreventie. Een hamster die ontsnapt zal zich niet gaan inzetten om de rest van de hamsters dood te gaan bijten, en F. sanguinea voedt zich ook met andere mieren.
DUCKDUCKGO!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea agressie...

Bericht door MorbidMike »

XToF schreef:In de natuur hebben de koninginnen meestal de kans om te ontsnappen. Zij zijn meestal de eerste die zullen vluchten. Ik veronderstel dat de F. sanguinea's ook een weg uit de F. fusca buitenwereld hebben gevonden. De koninginnen zouden langs diezelfde weg kunnen gevlucht zijn. Toch hou ik het meer aannemelijk dat de koninginnen niet een weg naar buiten hebben gevonden en net als de werksters gedood zijn. Ligt er F. fusca broed in het F. sanguinea nest? Hoe groot is jouw F. sanguinea kolonie?
Mijn F. sanguinea telt nu ongeveer 800-900 mieren. Ik zie niet veel F. fusca broed meer liggen, nog wel een beetje (maar ik kijk nooit te lang, dat vinden de miertjes niet zo leuk). Ik heb nergens de lijken van de koninginnen gezien maar van mijn F. fusca kolonie zijn ook niet veel lijken te zien (er waren er zeker 150 en zoveel lijken liggen er zeker niet). Verder is er geen spoor te bekennen in mijn kamer van F. fusca die ontsnapt zijn. Ik geloof dat de meesten opgegeten zijn...
Plaats reactie