Dode werkers Camponotus cruentatus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Recentelijk zijn er een paar werkers van vorig jaar overleden van de soort Camponotus cruentatus. Deze vertoonde allemaal dezelfde symptomen voordat ze uiteindelijk stierven. Ik weet niet of dit komt door ouderheid of door vijandige omstandigheden. Dit zijn de symptomen:

Achterpoten die niet/nauwelijks bewegen;
Vermogen verliezen om op vertical en op plafond te klimmen;
Bij het vermogen om te klimmen ook desorientatie te zien.

Heeft iemand een idee? Ik heb werkelijk geen idee.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Phantom »

Ik herken dit wel van mijn Myrmica rubra. Oudere werksters worden steeds trager en krijgen last van uitval. Op den duur kunnen ze alleen nog maar wat heen en weer wiebelen en een dag later liggen ze op de schroothoop.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door XToF »

De symptomen die je beschrijft zijn inderdaad de tekenen die je ziet als een mier stervende is. De reden waarom ze sterven kan daaruit, jammer genoeg, niet bepaald worden.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Aangezien de koninginnen van de bruidsvlucht komen van vorig jaar, zijn de werkers niet ouder dan 3 - 5 maanden. Dus hoogstwaarschijnlijk zijn ze niet gestorven vanwege ouderdom. Ik houd ze in reageerbuisjes. Omdat het waterreservoir op de warmtematten ligt heb ik een beetje last van condens aan de bovenkant van het buisje. Zouden de werkers kunnen sterven van een te hoge luchtvochtigheid en/of een te hoge vochtigheid van het nest?
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Ben »

Het enige dat ik weet is dat mijn Cruentatus gyne is dood gegaan toen er veel condens in het buisje zat.
Ik denk dus dat ze zeer gevoelig zijn voor teveel vocht, misschien inderdaad de oorzaak.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Ik zal het waterreservoir wel van het warmtematje weghalen. Ik ging er vanuit dat dit niet schadelijk was. Wellicht kunnen ze toch niet tegen een te nat nest of een te hoge luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Dode werkers Camponotus cruentatus

Bericht door Mika »

Werksters van de eerste generatie(s) (minims, nanitics, dwergvormen) hebben een minder lange levensduur. Zij helpen enkel de kolonie overleven in de eerste fase. Het kan dus wel gaan om een 'natuurlijke' dood.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie