Diacamma rugosum

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Diacamma rugosum

Bericht door Unexisted »

Ik heb een Diacamma rugosum kolonie. Vanwege ruimtegebrek zal ik deze kolonie niet gaan houden. Deze soort komt namelijk het best tot zijn recht in een grote basin. Ik vond het zelf de moeite waard om er een blog over te openen.

Diacamma rugosum behoort tot de soorten die geen koningin hebben. Onder de werksters bevindt zich een gamergate die de rol vervult van de koningin: eitjes leggen. De werksters zelf zijn ontzettend actief in de buitenwereld. Ik voer ze levende krekels en daar jagen ze met plezier op. Daarnaast is er een leuk fenomeen te zien bij deze soort. Als een werkster voedsel heeft gespot, dan haalt ze andere werksters op. Dit doen ze niet door middel van een feromonenspoor, maar door ze de weg te wijzen. De werkster die wordt opgehaald loopt vlak achter haar begeleider aan. Ik heb nog geen foto's of video's kunnen nemen daarvan.

Filmpje waarin een werkster faalt om een krekel te vangen.



Reacties en opmerkingen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Diacamma rugosum

Bericht door Unexisted »

Heb nog steeds plezier met het voederen van deze kolonie. Zij heben er ook baat bij. Ik heb al 5 eitjes gespot.

Verder heb ik weer een nieuw filmpje geupload. Best bizar om te zien dat ze in eerste instantie niet agressief reageren op de krekel.

Plaats reactie