Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Goeiedag,

Ik ben een beginner en dit zal de eerste keer worden dat ik een serieuze configuratie ga opzetten qua benodigdheden.

Ik zelf zat te denken aan zo een glazen bak met deksel die je bij antstore.de kunt kopen, met zand en plantjes erin etc.

Daarbij misschien zo een betonnen nest voor de koningin die je dan tegen het raam aanzet in de glazen bak (en dan vervolgens donker maken aan de andere kant van het glas).

Ik prefereer een glazen bak eigenlijk meer dan een ytong nest omdat ik ze in de buitenwereld graag wil zien.

Maar goed dit is dus mijn idee ik weet niet of dat verder handig of praktisch is omdat ik nog geen ervaring heb en jullie wel kunnen jullie mij denk ik beter adviseren.

Bedankt alvast !
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Floris »

Welkom op het forum.

De mieren hebben niets aan plantjes en zand zullen ze gebruiken om de nestgangen mee te vullen, met name om het licht te blokkeren zodat je ze minder goed kunt zien.
In een ytongnest kun je ze in de buitenwereld prima zien!

Om met deze hobby te starten, is het niet nodig veel geld uit te geven (aan Antstore). Met een eenvoudig bakje, een reageerbuisje en een koningin die je zelf kunt vangen (in de zomer) of tegen verzendkosten kunt krijgen, werkt het ook.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
wybo
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door wybo »

De buitenwereld is in principe altijd een zichtbaar gedeelte. Ook als je met een Ytongblok werkt maak je vanuit daar een ingang naar een soort bak, en die bak is de buitenwereld. Sowieso, als je met Ytong werkt dan is het nest ook goed zichtbaar als je hem afsluit met een glasplaat.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Dumdidum »

Ik sluit me aan bij de anderen: voor deze hobby hoef je niet veel geld uit te geven.

Ytong koop je bijvoorbeeld bij de Praxis, en vaak hebben ze daar beschadigde blokken voor 1 Euro.
Slangen kun je kopen maar je kunt ook een stuk tuinslang gebruiken.
Bakjes: bij de Albert Heijn verkopen ze nootjes in plastic bakjes die prima dienst kunnen doen als kleine buitenwereld.

Mijn eerste nest was er 1 met rietjes..achteraf een heel gedoe maar het werkte wel.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door semar »

Goedkoopste setje ever,

platic bakje =buitenwereld, (wibra 0,80 á 5)
2 verschillende plastic slang á 0,70 per meter
reageerbuisje (gratis verpaking joint koffieschop)
0,16
1,40
0,00
_________
1,56
Hoef je alleen talk of teflon bij te kopen anti ontsnap, en/of aluminiumfolie uit de keuken (lenen/pikken).

Het punt is het kan zo goedkoop als je wilt, als je maar fanbtasie en een goed oog hebt ;-)

vriendlijke groet
Semar (Dominique)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Floris »

Je kunt het buisje ook in het bakje leggen, dan heb je geen slangetje nodig en hoef je geen goed aansluitend gaatje te klussen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Ja dat is inderdaad erg goedkoop op die manier !

Het is alleen zo dat het mij niet echt om het geld gaat, ik wil er best wat voor uitgeven 100-200 euro maximaal.

Wat bij mij prioriteit heeft is dat het er netjes en leuk uitziet, vandaar dat ik er ook over denk zo een grote glazen bak te halen en daar alles in te stoppen.

Nogmaals bedankt voor jullie advies, ik twijfel alleen aan de opzet van de antfarm.

Ik heb de voorkeur voor een glazen bak met aan de zijkant een extra stuk glas voor de konining om eitjes te leggen, of ik stop er zo een half betonnen nest in tegen het glas die ik vervolgens afplak om het donker te maken.

Een ytong nest is opzich mooi omdat je kan ziet wat ze doen binnen in het nest, maar ik wil echt een grote buitenwereld waar ik wat dingen in kan zetten waar ze over heen kunnen lopen etc.

Ik zie dat jullie de voorkeur geven aan een ytong nest, maar is een glazen bak zoals ik dat aangeef echt af te raden om bepaalde redenen ?

alvast bedankt voor de hulp !
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Floris »

Ytong wordt gebruikt omdat het goed water opneemt en makkelijk te bewerken is. Als je op de gangen in het ytong een glasplaat legt, kun je zien wat er in het nest gebeurt. Als je er op let dat een deel van de nestruimte goed vochtig wordt (niet onderloopt, natuurlijk), maakt het uiterlijk van het nest niet uit.
Als je een uitgebreide buitenwereld met plantjes en andere frutsels wilt maken, kun je hiervoor prima een terrarium en los Ytongnest gekoppeld met een slang gebruiken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Ok ik begrijp dus dat het nest goed vochtig moet zijn, goed dat je dat zegt daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

Hoe zou je dat het beste kunnen doen in een terrarium ?

En hoe kan je het beste een ytong koppelen aan een terrarium zonder ontsnappingskans ?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

Ik heb nu ook een glazen bak gekocht bij antstore. Echter, je kolonie zal, afhankelijk van de grootte van de basin, toch een bepaalde grootte moeten bereiken. Daarnaast vind ik persoonlijk dat alleen bepaalde soorten de moeite waard zijn om in een grote basin te houden. Dit is voor iedereen natuurlijk anders.
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Unexisted schreef:Ik heb nu ook een glazen bak gekocht bij antstore. Echter, je kolonie zal, afhankelijk van de grootte van de basin, toch een bepaalde grootte moeten bereiken. Daarnaast vind ik persoonlijk dat alleen bepaalde soorten de moeite waard zijn om in een grote basin te houden. Dit is voor iedereen natuurlijk anders.
Ok, je moet een grote kolonie hebben voor een grote glazen bak, maar zou het kwaad kunnen een kleine kolonie erin te houden ?

Ik bedoel: is dat schadelijk in bepaalde opzichten ?

Zou je verder kunnen uitleggen waarom jij vindt dat er alleen bepaalde soorten de moeite waard zijn om in een groot bassin te houden ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Floris »

Een kleine kolonie in een groot nest verdwaalt. Het kan voorkomen dat ze broed kwijtraken. Daarnaast zullen ze een deel van het nest als afvalplaats gaan gebruiken. Resten van insecten zullen daar gaan schimmelen, zonder dat je ze weg kunt halen.
Kolonies hebben veel kleinere nesten nodig dan bijna iedereen die aan deze hobby begint verwacht.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door mn »

Ik heb het zelf voorgehad, dat ze de weg naar de buitenwereld niet vonden, zo niet aan eten konden komen. Ik heb het hele nest moeten afbreken om er voor te zorgen dat de kolonie niet doodging.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

Een kleine kolonie zal niet gebruik maken van alle ruimte die is gegeven in een te grote basin. In het ergste geval kunnen de werksters het nest niet meer terug vinden.

Soorten waarvan ik vind dat ze het best tot hun recht komen in een grote glazen bak zijn onder andere actief jagende soorten zoals:
Harpegnathos sp.
Diacamma sp.
Odontoponera sp.
Pachycondyla sp.
Myrmecia sp.

Zelf houd ik Pheidologeton diversus in een grote glazen bak van Antstore van 60x30x20.

Er zijn nog talloze andere soorten die de moeite waard zijn, maar ik weet daar te weinig van af.
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Welke soort zou je aanraden on in de glazen bak te houden rekening mee houdend dat ik een beginner ben en dit mijn eerste kolonie zal worden.

Verder wil ik geen zorg kwa op de temperatuur letten en luchtvochtigheid.

Ik wil het nest maken met veel zorg en goede inrichting maar daarna wil ik alleen nog het eten verversen en water.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door mn »

Diacamma sp. en harpegnathos sp. zijn tamelijk goed houdbare soorten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

mn schreef:Diacamma sp. en harpegnathos sp. zijn tamelijk goed houdbare soorten.
Beide hebben een optimale temperatuur van 25-27 graden.

In jouw geval zal ik je toch aanraden om te beginnen met Lasius niger of Myrmica rubra. Dit is omdat deze soorten redelijk vergevingsgezind zijn bij het maken van eventuele beginnersfouten.

Andere soorten mogen misschien dan ook makkelijk te houden zijn, mocht je een stom foutje maken dan kan het veel langer duren voordat de populatie weer terug gegroeid is naar zijn oorspronkelijke grootte.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Floris »

Deze soorten raden we niet aan als beginnerssoorten. Let wel: mn biedt op dit moment een kolonie Diacamma rugosum aan, belangeloos is zijn tip misschien niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door mn »

Ik zou mij over de temperatuur en vochtigheid niet te veel zorgen maken, dat kan vooraf grondig getest en gemeten worden.

Wat Vincent zegt klopt, beginnersfouten heb ik ook veel gemaakt, ik heb er enkele kolonies aan verloren, het zou zonde zijn moest je meteen een dure kolonie verliezen.

Pheidole pallidula is mits de juiste voorzorgsmaatregelingen en juiste verzorging ook een erg leuke soort !
Je moet deze wel goed vochtig houden.
Laatst gewijzigd door Harm op 14 mar 2010, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Harm »

mn schreef:Ik zou over temperatuur en vochtigheid niet te veel zorgen maken, dat kan vooraf grondig getest en gemeten worden.

Wat vincent zegt klopt, beginnersfouten heb ik ook veel gemaakt, ik ben er enkele kolonies aan verloren, het zou zonde zijn moest je meteen een dure kolonie verliezen.

Pheidole pallidula is mits de juiste voorzorgsmaatregelingen en juiste verzorging ook een erg leuke soort !
Je moet deze wel goe vochtig houden.
Pheidole pallidula is ook zeer goed in het ontsnappen uit de nesten. Ook daarom is deze soort niet echt geschikt als beginners soort. Verder zijn soorten uit te tropen niet bepaald geschikt voor jouw idee van het makkelijk houden Tourniquet. Je zal daar toch zeker goed op de omstandigheden moeten letten om te zorgen dat je geen dure kolonies verliest! Het is uiteraard je eigen keuze maar ik zou je echt aanraden om te beginnen met een Lasius niger of Myrmica rubra om ervaring op te doen en te voorkomen dat je teleurgesteld raakt in de hobby! Het houden van mieren is een leuke, leerzame en interessante hobby, maar niet een die je te makkelijk op kan nemen en met veel geld succesvol kan maken!
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door ProXi »

Unexisted schreef:Ik heb nu ook een glazen bak gekocht bij antstore. Echter, je kolonie zal, afhankelijk van de grootte van de basin, toch een bepaalde grootte moeten bereiken. Daarnaast vind ik persoonlijk dat alleen bepaalde soorten de moeite waard zijn om in een grote basin te houden. Dit is voor iedereen natuurlijk anders.
Heb jij een bak met deksel of zonder?
Want ik zit nog steeds te kijken naar die bakken daar. En ik wil er 1 voor mijn Lasius niger, alleen moet die goed dicht zijn en makkelijk te openen voor de verzorging.
Tourniquet
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Tourniquet »

Is het trouwens noodzakelijk om het nest vochtig te houden als je GEEN ytong nest hebt ?

Ik wil namelijk een glazen bak kopen en daar tegen de wand een betonnen nest plaatsen die je bij antstore kunt kopen.

Of een kurken nest die je plat kunt neerleggen in de glazen bak.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

Je kan er vanuit gaan dat vrijwel alle soorten een nest nodig hebben die min of meer vochtig zijn. Uitzonderingen daargelaten. ;)

Je mag wel aannemen dat de betonnesten van Antstore ook een systeem hebben om het nest vochtig te maken. Zo een betonnest is trouwens ontzettend zwaar.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Dumdidum »

Unexisted schreef:Je kan er vanuit gaan dat vrijwel alle soorten een nest nodig hebben die min of meer vochtig zijn. Uitzonderingen daargelaten. ;)

Je mag wel aannemen dat de betonnesten van Antstore ook een systeem hebben om het nest vochtig te maken. Zo een betonnest is trouwens ontzettend zwaar.
Klopt. Ik heb daarom nu een ytong nest gemaakt en er vervolgens beton rondom gegoten. Zo heb je toch de voordelen van ytong (makkelijk te bewerken en goed vochtig te houden) en kan mijn kolonie Messor barbarus graven wat ze willen..
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

Zou je daar een foto van kunnen maken met eventueel uitleg. Ik vind dat een zeer interessant concept. Als het werkt wil ik zoiets ook toepassen. Het is een tweede keuze naast het ytong afplakken met plexiglas. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Dumdidum »

P3150015.JPG
P3150016.JPG
Links: waterfles (gat boren, dop in ytong lijmen, gat in dop maken, fles er op schroeven, bodem uit fles smelten en klaar.
Links: ook nog een buis naar boven voor uitbreiding (bijna niet te zien)
Midden: twee rechthoekige ruimtes met kamers, onderling verbonden met een stukje buis. Beiden hebben glas dat in het ytong ligt dus niet er boven op.
Rechts: twee uitgangen naar AH bakjes waar nootjes in zaten beide met een deksel. De onderste heeft nog een aparte deksel erop gelijmd zodat ik snel kan voeren.

Dan beton gegoten over het geheel ( houten mal gemaakt, eerst een laag beton, dan ytong er in etc.) Het glas afgeplakt en dan houtblokken er opgelegd zodat het beton alleen op de randen kwam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door Unexisted »

Bedankt!

Vooral het beton gieten is heel erg slim. Dat is een mogelijkheid voor als ik van plan ben om P. diversus in een extern y-tong nest te gaan houden. Het waterreservoir met een fles is ook goed bedacht. Ik zal daar binnenkort ook is mee gaan experimenteren.
Plaats reactie