Social carrying

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Social carrying

Bericht door Ben »

Dit verschijnsel neem ik sinds vandaag waar bij mijn kolonie Formica sanguinea.
De opstelling is de volgende: 2 bakjes verbonden door een bruggetje, in elke buitenwereld een buisje, in het ene buisje de gyne (bakje 1), in de andere hebben ze een stukje kakkerlak gesleept (bakje 2).

In bakje 2 wordt regelmatig een werkster "gedwongen" de transport houding aan te nemen, althans, zo ziet het eruit. Ze wordt aan de kaken getrokken en na een tijdje (de ene keer langer dan de ander) rolt ze zich op en wordt meegenomen.
Ongeveer de helft gaat dan eerst naar het foute buisje, in bakje 2. Deze keert dan na enkele seconden terug en gaat alsnog op weg naar bakje één, dus over het bruggetje en dan het nest binnen.

Mijn vraag: wat is uberhaupt het nut van social carrying? Het transporteren van gynes kan ik nog begrijpen (dit is overigens ook hoe ik deze koningin gevonden heb, ze werd gedragen in een verhuis), maar waarom dragen werksters werksters?
Verder ben ik benieuwd of iemand een idee heeft waarom dit in mijn opstelling nu gebeurt.
Laatst gewijzigd door Ben op 28 mar 2010, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Social carrying

Bericht door Ben »

Ohja, en nog iets. Ik heb wat wondjes op mijn hand, en de laatste tijd ben ik veel met deze gif-spuitende Formica sanguinea in aanraking gekomen (ook om werksters op te halen van het nest waar ik de gyne vandaan heb). Ik kan nu mijn rechter pink niet meer goed naar mijn duim brengen, en mijn hand onder mijn pink is licht gezwollen. Kan dit door het gif van de mieren komen? Ben ik misschien allergisch?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Social carrying

Bericht door Floris »

Het nut van social carrying is dat mieren elkaar een plaats kunnen laten zien. Ze kunnen niet uitleggen waar iets is, dus ze moeten het laten zien.
Een ander effect van social carrying is dat de consensus bepaalt waar de kolonie terecht komt als er keuzes gemaakt moeten worden.

Formica spp. spuiten zuur, mierenzuur. Het lijkt me niet dat je daar allergisch voor kunt zijn. Het is vast mogelijk om allergisch te worden voor een of ander stof uit het nest of eten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Social carrying

Bericht door Ben »

Ah oke, dan snap ik het nu zeker. Met enige regelmaat blijf ik nieuwe werksters aan de kolonie introduceren, en die moeten dan het nest gewezen worden.
Ik dacht me nog te herinneren dat Mika laatst iemand terechtwees die "zuur" gebruikte terwijl het gif moest zijn, maar dat herinner ik me dus precies verkeerd om ;)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Social carrying

Bericht door Floris »

Tja, wat gif is en wat niet hangt af van een hoop factoren. Het organisme dat ermee in aanraking komt, de manier waarop, de dosis, de omstandigheden.
Als je een kilo keukenzout eet, of vijf liter water drinkt ga je dood. Toch worden deze stoffen geen gif genoemd. Er zijn soorten gif die dodelijk zijn als je ze in je bloed krijgt, maar ongevaarlijk als je ze inslikt.
Je zou mierenzuur gif kunnen noemen, zo wordt het voor kleine vijanden gebruikt. Voor mensen is dat niet voor de hand liggend. Het prikt een beetje, maar verder heb je er geen last van.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Social carrying

Bericht door Harm »

Let wel erg goed op je hand! Het hoeft misschien geen allergische reactie te zijn, maar kan zeker een ontsteking zijn. Is je hand ook rood? Zie je eventuele rode strepen? Ziet de opgezwollen plek eruit als een sinasappelhuidje?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Social carrying

Bericht door Ben »

Onder mijn pink zit een rode streep waar het pijn doet als ik erop druk, maar die streep lijkt al te vervagen.
Verder is de zwelling te verwaarlozen.
Ik zal zeker in de gaten houden of het erger wordt.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Social carrying

Bericht door semar »

Zuur bijt, als je wondjes hebt op je hand niet zo lekker.
Ook niet overdrijven natuurlijk, mierenzuur zit bv in brandnetel en is een belangrijk bestandsdeel van bijen, en wespengif.
Niet zo verwonderlijk daar zowel bijen en mieren uit wespen zijn geëvolueerd.

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Social carrying

Bericht door Mika »

Alle stoffen met een enigszins aggressief karakter kunnen huidallergie opwekken. Maar mierenzuur is zo aggressief dat schade gewoon zal optreden onder de vorm van brandwonden en dergelijke. Een allergie zal je er waarschijnlijk niet van krijgen, het is directe schade.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie