Acromyrmex vs Atta

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Acromyrmex vs Atta

Bericht door Unexisted »

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de verschillen tussen deze twee soorten.
* Atta kolonies worden veel groter;
* Atta werksters hebben een groter verschil in grootte;
* Atta sp. is over het algemeen duurder.

Wat kan ik toevoegen aan het bovenstaande lijstje? Wat is jouw afweging geweest bij het kiezen?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Beffie »

Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, heb tenslotte beide soorten, dan kom ik op het volgende:

* Acromyrmex neemt makkelijker verschilende soorten bladeren aan:
Mijn acro's zijn wat dat betreft echte alleseters.

* Atta schijnt iets kwetsbaarder te zijn

Toen ik geïnteresseerd raakte in bladsnijdermieren, onder andere door de blog van Mika, ben ik mij gaan inlezen. Ik wilde aanvankelijk alleen een kolonie Atta sexdens, de reden hiervoor is dat deze kolonies groter worden. Maar toen kwam de kolonie van Mpke in beeld. Ben nu blij dat ik beide soorten in bezit heb.

Wil je ook een kolonie bladsnijdermieren aanschaffen? Zou wel leuk zijn! Naast Tom en mij is er, bij mijn weten, niemand in Nederland en België die deze soort(en) heeft.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Unexisted »

Ik neig naar Atta sexdens. Qua koloniegroei maak ik me niet zo druk. Tom beperkt zijn populatie met succes, ik hoop dat van hem te kunnen leren.

Mocht het zo zijn dat Atta kieskeuriger is, dan kan dat heel irritant zijn. Lastige keuze.

Hoe komen jullie precies aan de bladeren? Ik lees dat tuincentra vaak planten verkopen die bespoten zijn.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Beffie »

Waar je wel bij moet opletten is dat deze mieren iets meer ruimte nodig hebben dan veel andere soorten. Ikzelf heb een gehele zolder tot mij beschikking... Dat vind ik ook het mooie aan bladsnijdermieren, de kolonies kunnen zeer groot worden :D

Vlak voordat ik mijn Acromyrmex was ik al van plan was aan te schaffen heb ik een zestal rozenplantjes gekocht bij de supermarkt. Deze heb ik meteen overgepot. Tot nu toe heb ik nog steeds 1 van deze planten staan!

Ik heb ergens op een forum gelezen dat planten uit een tuincentrum 3 maanden giftig zijn d.m.v. pesticiden.

Ik geef mijn acro's ook eten uit de supermarkt: Sla, appel, mandarijn, chinese kool. In het winterseizoen is er weinig groen in de natuur te vinden. Gelukkig zijn er wel bramenbalderen en Ligusterbladeren. Nu de lente weer in aantocht is geef ik verschillende soorten balderen aan de mieren.

Met mijn Atta sexdens ben ik nu nog iets "voorzichtiger", deze mieren geef ik blaadjes van mijn enige rozenplantje, bramenbalderen, Liguster en forsythia bladeren. Wanneer de schimmel weer een moie grootte heeft ga ik meer verschillende bladeren aanbieden.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Nkkip
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Nkkip »

Koop je dan gewoon sla in een zak of een krop (als dat überhaupt nog verkocht wordt, ik koop niet zo vaak sla :roll:)? En schil je het fruit voor je het geeft? Kan me namelijk voorstellen dat er ook wel (een bepaalde hoeveelheid) pesticiden zitten op de schil van een appel of op een krop sla. Dat is in ieder geval de reden dat mijn ouders altijd zeiden dat je appels moest wassen voor je ze at.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Beffie »

Ik was de appel inderdaad even onder de kraan. Wanneer ik sla geef dan haal ik een zakje sla. Dit is al gewassen.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Unexisted »

Beffie schreef: Vlak voordat ik mijn Acromyrmex was ik al van plan was aan te schaffen heb ik een zestal rozenplantjes gekocht bij de supermarkt. Deze heb ik meteen overgepot. Tot nu toe heb ik nog steeds 1 van deze planten staan!

Ik geef mijn acro's ook eten uit de supermarkt: Sla, appel, mandarijn, chinese kool. In het winterseizoen is er weinig groen in de natuur te vinden. Gelukkig zijn er wel bramenbalderen en Ligusterbladeren. Nu de lente weer in aantocht is geef ik verschillende soorten balderen aan de mieren.

Met mijn Atta sexdens ben ik nu nog iets "voorzichtiger", deze mieren geef ik blaadjes van mijn enige rozenplantje, bramenbalderen, Liguster en forsythia bladeren. Wanneer de schimmel weer een moie grootte heeft ga ik meer verschillende bladeren aanbieden.
Ik lees hier dat je verschillende planten aanbiedt. De rozenplanten koop je in de supermarkt, hoe weet je dat die niet bespoten zijn?

Waar heb je de bramenbalderen, liguster en forsythia gekocht?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Beffie »

Ik weet niet of de rozenplantjes in de supermarkt bespoten zijn. Ik heb ze gekocht en bij thuiskomst onder de kraan afgespoeld en in een andere grotere pot gezet. Daarna heb ik ze eerst een paar weken laten staan. Ik denk dat dan het ergste qua pesticiden er wel uit zou zijn.

De bramenbladeren en Liguster heb ik gewoon uit de natuur. Deze planten zijn winterhard, dus kon die "relatief makkelijk" vinden. In de blog van Mika zag ik dat hij bloemen van een Forsythia gaf. Ik heb toen een plantje bij de Intratuin(tuincentrum) gehaald. Je zou ook in de natuur kunnen kijken. De meeste Forsythia's staan momenteel in bloei.

Ik ben van de week even de natuur in geweest en heb gezien dat de bramen weer beginnen met uitlopen. Ik heb toen een paar nieuwe bladeren aangeboden. Dit werd meteen goed geaccepteerd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex vs Atta

Bericht door Beffie »

Even over de rozenplantjes:

Toen ik vandaag met mijn zoontje aan het wandelen was kwam ik verschillende rozenplanten tegen in de gemeenteperken. Wellciht dat je daar een paar takjes van kunt knippen. In water zetten en ze lopen al snel uit. Wellicht dat ze ook nog gaan wortelschieten!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Plaats reactie