Kerstkindjes Blaptica dubia

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Kerstkindjes Blaptica dubia

Bericht door Ben »

WAARSCHUWING: Ik weet niet of deze foto's als een "bijdrage" kunnen worden gezien :shock:

Afbeelding



Ik weet niet hoe het zit met andere houders van Blaptica Dubia, maar ik had dit nog nooit meegemaakt. Verrassend vind ik dat ze het in een aardig lichte omgeving bovenop de doos doet, terwijl je toch zou verwachten dat ze hier beschutting voor zou zoeken.
Ongelooflijk hoeveel van die kleintjes er in het achterlijf van één volwassen vrouwtje passen. Die je hier op de foto ziet zijn nog niet alle nieuwelingen, een deel vluchtte vrij snel weg naar beschutting in de bak.
Het is (wat mij betreft) zeker geen mooi gezicht; maar toch wel interessant...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kerstkindjes Blaptica dubia

Bericht door Phantom »

En die grote kakkerlak leeft nog?
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kerstkindjes Blaptica dubia

Bericht door Ben »

Een goede vraag.
Ze heeft nog uren bovenop de bak gezeten, ze bewoog nog, maar meer ook niet. Tijdens de bevalling heeft ze trouwens nog wel gedronken.
Hierna heb ik haar die avond onder de doos gezet waar het verwarmd was, tussen de andere kakkerlakken.
Sindsdien niets meer van gezien, maar ik weet natuurlijk niet welke het nu was. Geen doden in ieder geval.

Weet iemand of Blaptica Dubia kannibalistisch kan zijn? (of heet het opeten van dode soortgenoten niet ook zo?)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kerstkindjes Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Het bruine verschrompelde ding dat je achter de moeder kan zien, was het omhulsel waar de kleintjes inzaten. De eitjes worden uitgebroed in de moeder. Soms kun je dit omhulsel uit de moeder zien steken.
Blaptica dubia is niet kannibalistisch, tenzij ze een sterk tekort aan water (of voedsel?) hebben. De pas vervelde lopen dan gevaar opgegeten te worden.
Dode soortgenoten, en ander dood materiaal, eten ze wel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kerstkindjes Blaptica dubia

Bericht door Everio »

Het blijven kakkerlakken en daar blijf ik een aangeboren afkeer voor hebben! :P

Verder wel interessant om de foto te zien, alsof een moederschip open gaat en ze er zo uit komen haha...
Plaats reactie