Hoe een mierenkolonie opgraven?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door maxvandersijp »

Wij hebben erg veel mieren-nesten in onze buurt, maar die zijn allemaal heel klein (maar 1 ingang), en bij de meeste zijn er nieteens mieren te zien. Ze zitten in de stoep, dus misschien trek ik er een keer een tegel uit, kijken of ik een koningin zie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nest Design

Bericht door Mika »

Dat heeft allemaal geen zin. Als er een bruidsvlcuht is, dan vliegen de koninginnen weg. Je zult ze overal kunnen zien kruipen, over tegels op straat, over grasvelden en zo, maar nooit gaan ze weer naar een andere kolonie, want daar gaan ze gedood worden. Die koninginnen landen, gooien hun vleugels af en graven een nestkamertje uit. Ze beginnen hun eigen kolonie.
DUCKDUCKGO!
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Nest Design

Bericht door maxvandersijp »

ik bedoelde meer DE koningin.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door Mika »

Het hangt er een beetje van af. Bij een mier als Lasius niger lukt het zeker niet altijd om de koningin mee op te graven. Bovendien zal je meestal een paar tiental kilo grond moeten meenemen.

Bij een soort als Myrmica rubra, waarvan de kolonies kleiner zijn, en er soms meerdere koninginnen zijn, en die vaak bijna volledig op dezelfde locatie te vinden zijn (alles onder dezelfde steen bijvoorbeeld) heb je dus een grote kans om een koningin te vangen.
DUCKDUCKGO!
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door maxvandersijp »

Maar hoe groot zou het nest zijn, waarbij maar een paar ingangen te vinden zijn (en enkele miertjes buiten)? hoe diep reikt dat nest, en zou de koningin dan helemaal onderin zitten?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door Mika »

Moeilijk te zeggen als ik niet weet over welke soort het gaat.
DUCKDUCKGO!
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door maxvandersijp »

Gemiddeld, bij de meest voorkomende mieren in Nederland, die je waarschijnlijk het eerst tegen komt in de stoep :roll: :P
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe een mierenkolonie opgraven?

Bericht door Floris »

Dat is de Zwarte Wegmier, Lasius niger. Zie voor het opgraven een aantal berichten terug, van Mika.
Zeker deze tijd van het jaar zou ik je adviseren uitvliegende koninginnen zonder vleugels te vangen. Dat is veel makkelijker, je maakt minder stuk en je kunt de kolonie vanaf het begin zien opgroeien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie