Gyne met ingedeukt gaster?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door vhakazar »

Zoals reeds verteld ben ik de eigenaar van een Messor barbarus kolonie. Nu heb ik opgemerkt dat de gyne een ingedeukt gaster heeft. Er lijkt een "flapje" los te zitten en er zit een buts in. Kan dit kwaad? Is ze nog tot eileg instaat?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door Floris »

vhakazar schreef:Kan dit kwaad? Is ze nog tot eileg instaat?
Het kan kwaad. Hoeveel kwaad het in dit geval gedaan heeft, is niet te zeggen. Er zit niets anders op dan afwachten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door mn »

Waar heb je de kolonie vandaan? Je zou eventueel een nieuwe kunnen vragen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door vhakazar »

Ik heb ze van Antstore. Ik zal gewoon afwachten en als ze geen eitjes legt stuur ik een brief op poten naar Antstore :evil: en bestel bij ants-kalytta een nieuwe.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door semar »

Zeker reklameren bij Antstore, maar nog niet wegdoen.
Ik heb op het moment een bijenkoningin met een deuk in de eerste 2 ringen van het achterlijf. Maar ze is in haar volk aan het werk. Het broednest ziet er goed uit en de bijen zijn er content mee. In het verleden heb ik ook een koningin minus middelste poot gehad, die heeft het jaren prima gedaan (als een bijenkoningin een voorste of achterste poot mist wordt ze door de bijen vervangen). Het kan zijn dat het alleen een deukje in het pantser is (als een deukje in een auto) en dat de onderligende organen niet hebben geleden, ik zou zeggen aanzien of ze in staat is om nog eitjes te leggen.

Wel reklameren bij Antstore. Ik heb trouwens bij hun ook slechte ervaringen, mieren kun je beter bij Ants Kalytta kopen, of hier op het forum. Ik koop alleen nog aparatuur bij Antstore.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door vhakazar »

Ja,ik ga ze nog bijhouden en na een paar weken zien we wel weer. Ik begin inderdaad meer overtuigd te raken van Ants-Kalytta de laatste tijd.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door Dumdidum »

Ik denk dat je een goede kans maakt om kosteloos een nieuwe gyne opgestuurd te krijgen, mits je niet te lang wacht met je email. (internet) winkels moeten het vooral hebben van een goede reputatie.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Gyne met ingedeukt gaster?

Bericht door Everio »

Precies! Als jij een paar weken afwacht, kijken wat er gebeurt heb je te lang gewacht en zal antstore je niks meer vergoeden! Nu is die kans aanzienlijk groter! Ook al spreken we over een paar euro, moet gewoon goed zijn!
Plaats reactie