Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door Unexisted »

Ik heb de laatste tijd zoveel Blaptica dubia gevoerd aan mijn Pheidologeton diversus kolonie dat er nauwelijks mannetjes over zijn. :|

Wat is een gezonde verhouding? 1 op 10? Anders ben ik op zoek naar mannelijke dubia's voor een schone prijs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door Floris »

Een op tien kan wel, mits er genoeg zijn. In de kolonie waarmee je begonnen hebt, zaten geen kleintjes. Het duurt een maand of twee, drie totdat die volwassen zijn, en dan heb je er meer dan genoeg.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door MorbidMike »

Bij mij is de verhouding wel wat uit balans maar niet zo.. ik heb ongeveer 1 mannetje per 2. Wel opvallend is dat heel veel kakkerlakken bij mij mannetjes worden, ik vind bijna geen 'nieuwe' vrouwtjes (nog helemaal bleek) terwijl ik erg veel mannetjes vind. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Overigens heb ik er behoorlijk wat, als je er nodig hebt... maar inderdaad, wat Floris zegt, gewoon geduld hebben en dan kweken ze sneller dan je ze opmaakt (ik gebruik 2 kakkerlakken per dag en de kolonie groeit nog steeds...).
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door Unexisted »

Ik heb het idee dat de mieren sneller vol worden van mannetjes dan van vrouwtjes. Als de vrouwtjes hun eistrip uitpoepen, dan blijft er nauwelijks "vlees" over. Mijn kolonie kan nu tenminste 5 dubia's per dag eten. :|
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door Floris »

Ik heb nog nooit een volwassen vrouwtje gevoerd. :)
Groeit jouw kweekgroep inmiddels een beetje aan?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Verhouding van Blaptica dubia mannetjes en vrouwtjes

Bericht door Unexisted »

Ja, ontzettend veel halfwas en kleintjes. Ze groeien als kool. Als het vochtig is en warm, dan stinkt het wel enorm. :|
Plaats reactie