Bouwdoos

Suggesties of meldingen van problemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Bouwdoos

Bericht door Everio »

Zoals jullie vast (hopelijk) allemaal wel weten hebben we ook een apart forum onderdeel genaamd formicaria. Hier kan je al je vragen met betrekking tot formicariums stellen.

In het forum onderdeel blogs presenteer je je eigen mieren en hoe het ze vergaat.

Echter waar ik me al een paar keer aan gestoord heb is dat ik een mooi gemaakt formicarium zie in een blog met weinig uitleg, waar je dan weer weinig inspiratie aan op kan doen. Of dat je niet meer weet bij welke blog en op welke pagina die foto's stonden.

Daarom dacht ik dat het misschien handig is een apart forumonderdeel te maken met de benaming: 'Bouwdoos'. Waar je dus enkel je geplaatst formicarium plaatst met enkele foto's wat uitleg en wat andere informatie zoals:
- Uitbraakpreventie
- Afmetingen
- Soort materiaal
- Geschatte mierenaantallen
- Optioneel voor welke mierensoort.

Op deze manier krijg je bijvoorbeeld een topic: 'Messor barbarus (ytong, afmetingen) formicarium tot +/- 250 werksters.' Dan kan er in de topictitel eventueel nog optioneel soort materiaal of iets dergelijks geplaatst worden.

Op deze manier krijg je een beetje een 'projecten' gedeelte waar alle formicariums met foto's zijn terug te vinden, makkelijk om inspiratie op te doen.

Uiteraard kan dit zo uitgebreid als gewenst. Vaak wordt dit nu al geplaatst in de blogs terwijl de blogs daar feitelijk niet over gaan en op een gegeven moment verdwijnen ze naar andere pagina's. Een kleine koppeling in een blog met de verwijzing naar het 'bouwdoos' topic volstaat en daar kan iedereen de benodigde informatie krijgen en opmerkingen plaatsten met betrekking tot het formicarium.

Just my two cents,

Meningen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouwdoos

Bericht door Floris »

Een goed begin lijkt me om dit soort onderwerpen aan te maken in het forum over formicaria. Wanneer dit er genoeg zijn, kunnen we er structuur in aanbrengen. Vaak staat de informatie er al, zoals je zegt, maar dan in een blog of ergens anders.

Er is een beperkt aantal (succesvolle) soorten formicaria. De soort maakt niet zoveel uit. Een formicarium geschikt voor Messor barbarus kan ook voor veel andere soorten gebruikt worden. Het aantal werksters waarvoor het formicarium geschikt is, hangt voornamelijk af van de nestoppervlakte. De indeling van onderwerpen die je voorstelt, lijkt me daarom niet zinvol.

Ik ben al eens begonnen aan een uitgebreidere handleiding voor het maken van Ytongnesten, maar dat kost een hoop tijd; die tijd steek ik er voorlopig niet in.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouwdoos

Bericht door Everio »

Ik begrijp dat de voorkeur in eerste instantie zou liggen dat deze onderwerpen aangemaakt worden in het forum over formicaria. Echter ben ik van mening dat wanneer dit 'zomaar' in het forum formicaria geplaatst worden de overzichtelijkheid waar ik juist zo voor pleitte alsnog verdwijnt. Men hierdoor het idee krijgt de waardering niet te ontvangen en minder snel de moeite zullen nemen hier een topic over aan te maken.

Wat wel eventueel zou kunnen is een subforum in formicaria en bij de beschrijving van formicaria daar een duidelijke link naar leggen.

De indeling van de onderwerpen was puur ter illustratie en ik had daar niet uitvoerig over nagedacht, enig overleg zou dan wel op zijn plaats zijn.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouwdoos

Bericht door Floris »

Everio schreef:Ik begrijp dat de voorkeur in eerste instantie zou liggen dat deze onderwerpen aangemaakt worden in het forum over formicaria. Echter ben ik van mening dat wanneer dit 'zomaar' in het forum formicaria geplaatst worden de overzichtelijkheid waar ik juist zo voor pleitte alsnog verdwijnt.
Dat begrijp ik. Hoeveel verschillende handleidingen denk je dat er nodig zijn? Mika heeft al een redelijke handleiding geplaatst. Zoveel verschillende nesten en handleidingen zijn er niet nodig.
Men hierdoor het idee krijgt de waardering niet te ontvangen en minder snel de moeite zullen nemen hier een topic over aan te maken.
Tja, waardering. Als we een bericht echt waardevol, goed geschreven, verhelderend en voor veel lezers relevant vinden, maken we er een sticky van.
Een apart subforum met twee onderwerpen erin werkt niet verhelderend. :) Elk forum, subforum en elke forumcategorie is bedacht om vindbaardheid en overzichtelijkheid te vergroten. XToF heeft meestal goede ideeën in dit soort situaties. Ik zou zeggen dat er eerst zoveel berichten moeten komen dat het subforum over formicaria onoverzichtelijk wordt, en dan pas een subforum aanmaken. :)

Zou je een voorbeeld kunnen maken van zo'n onderwerp over het maken van een formicarium?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Bouwdoos

Bericht door ANT »

Ik vind dit een heel goed initiatief, ik weet toch dat ik naar zo'n topics op zoek was toen ik mijn buitenwereld ging bouwen.
Lijkt me zeer handig, en een zeer goed idee.

Zou je dan niet gewoon bij 'formicaria' 2 subforums kunnen maken ?
Het ene gaat dan over de vragen, en het ander over het bouwen van de formicaria.

Bij ieders 'bouwplan' kan je dan vragen stellen, maar als je dan een algemene vraag wat betreft formicaria hebt, stel je die in het andere subforum van de vragen.
Voor mij zou dit werken, wat denken jullie ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouwdoos

Bericht door Floris »

ANT schreef:Zou je dan niet gewoon bij 'formicaria' 2 subforums kunnen maken ?
Het ene gaat dan over de vragen, en het ander over het bouwen van de formicaria.
Zoals bij de blogs? De scheiding is daar gemaakt om te zorgen dat een blog ononderbroken door reacties te lezen is.
Kijk, we kunnen makkelijk een forum toevoegen, maar dat heeft pas zin als er onderwerpen zijn voor het forum. Het schrijven of uit bestaande berichten samenstellen van deze onderwerpen kost tijd. Zodra deze onderwerpen er zijn, en niet zo goed vindbaar zijn als ze verdienen, zullen we ze beter zichtbaar maken. Een subforum is daar een manier voor.

Kijk, dit forum is een gemeenschap van mensen. Iedereen hier levert vrijwillig een bijdrage. We (de beheerders) zijn erg blij als leden dit soort initiatieven tonen, vooral als ze de onderwerpen daadwerkelijk gaan schrijven. :)
Het is waar dat de meeste plakkerige (sticky) berichten geschreven zijn door beheerders, maar ik moedig iedereen aan die wat tijd heeft dit soort berichten te schrijven! Ik heb de beginnershandleiding geschreven voordat ik beheerder was. Sterker nog, ik wist veel minder dan iemand die nu begint met de hobby en zich wat inleest op het forum. Mijn doel was te controleren of de kennis die ik verzameld had van andere berichten van het forum (dat toen nog veel onoverzichtelijker en incompleter was dan nu) klopte. Door de handleiding te schrijven, kreeg ik een hoop opmerkingen van de mensen die er verstand van hadden. Het heeft vooral tijd gekost om de informatie te verzamelen en overzichtelijk op te schrijven. Toen ik de handleiding geschreven had, ben ik erg veel geholpen door de oprichters van het forum. Het was voor hen een efficiënte manier om mijn vragen te beantwoorden, omdat ze alleen hoefden te vertellen wat er niet klopte. :)

Je kunt in mijn Lasius niger en Lasius flavus blog zien dat ik een hoop dingen geprobeerd heb die ik nu niet meer zou doen. :)

Voel je dus totaal niet geremd doordat je niet zeker bent hoe iets zit. Als je eenmaal wat verzameld en geschreven hebt, zul je vanzelf hulp krijgen bij het goed krijgen van het bericht. Aarzel ook niet om conceptversies te plaatsen, je krijgt dan tijdens het schrijven terugkoppeling.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Bouwdoos

Bericht door ANT »

Nee, ik bedoel het zo :

Onder formicaria heb je 2 subforums :

Het ene gaat dan over hoe je je formicarium gebouwd hebt, en waarom etc. hier volg ik Everio volledig.
Waar je dus enkel je geplaatst formicarium plaatst met enkele foto's wat uitleg en wat andere informatie zoals:
- Uitbraakpreventie
- Afmetingen
- Soort materiaal
- Geschatte mierenaantallen
- Optioneel voor welke mierensoort.
In het topic waar je dat uitlegt, kunnen mensen vragen stellen over jouw formicarium.

Het andere subforum is er voor de algemene vragen wat betreft formicaria, dus niet over iemands formicarium.

Snap je ? :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bouwdoos

Bericht door Phantom »

Dat gaat waarschijnlijk verschrikkelijk door elkaar lopen. Zoals je soms al kan zien in het blogs-reactieforum, er komen ook veel vragen die niet per se met de blog te maken hebben. Jij en ik begrijpen die layout dan wel, maar nieuwe gebruikers hebben hier moeite mee. Wat er bijvoorbeeld wel zou kunnen komen zou een soort "showcase" kunnen zijn, waarin mooie en/of succesvolle formicaria voor in aanmerking komen. Dit hoeft geen forum te zijn. Zo zouden we een centraal onderwerp kunnen hebben met links naar de desbetreffende formicaria-topics. Zo zouden deze topics ook in één forum kunnen blijven en hoef je niet teveel te splitsen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bouwdoos

Bericht door Dumdidum »

Phantom schreef:Dat gaat waarschijnlijk verschrikkelijk door elkaar lopen. Zoals je soms al kan zien in het blogs-reactieforum, er komen ook veel vragen die niet per se met de blog te maken hebben. Jij en ik begrijpen die layout dan wel, maar nieuwe gebruikers hebben hier moeite mee. Wat er bijvoorbeeld wel zou kunnen komen zou een soort "showcase" kunnen zijn, waarin mooie en/of succesvolle formicaria voor in aanmerking komen. Dit hoeft geen forum te zijn. Zo zouden we een centraal onderwerp kunnen hebben met links naar de desbetreffende formicaria-topics. Zo zouden deze topics ook in één forum kunnen blijven en hoef je niet teveel te splitsen.
Het principe van een showcase wordt gebruikt door onder andere ameisenforum.de en antslab.
Ik heb hier zeer veel aan gehad in het begin van de hobby; nu maak ik mijn eigen ontwerpen.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouwdoos

Bericht door Everio »

Het gaat mij er echt om dat de leden waardering krijgen voor het maken van zo een topic en hierdoor gemotiveerd worden dit in de toekomst ook te doen. Als de topics los bij het onderdeel formicaria komen te staan verdwijnen ze tussen de rest van de topics, worden zo onoverzichtelijk en minder snel gevonden. Hierdoor krijgen de leden de waardering niet en zullen zij minder snel initiatief tonen om dit nogmaals te doen.

Terwijl als het overzichtelijk terug te vinden is zij er meer waardering voor krijgen. Wat in feite een beloning is en ik ben van mening dat je mensen op die manier motiveert dit vaker te doen.

Ik zelf was in het begin toen ik bezig was met mijn ytong nest ook constant bezig andere nesten te zoeken in de blogs. Veel foto's zijn van de mieren zelf dus een paar duidelijke foto's vinden van het formicaria zelf is nog een hels karwei. (En al helemaal omdat niet alle formicaria's aansluiten bij jou eigen voorkeuren dus moet je meerdere blogs doorspitten.) Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat dit van toegevoegde waarde is en leden dit ook echt waarderen! Het gaat mij ook niet zo zeer om de testbuisjes + buitenwereld formicaria's maar de zandnesten, de bladsnijmiernesten, de ytongnesten in aquariumbakken en bijbehorende randapparaturen. (Ventilators, grachten (denk aan dumdidum's nest voor zijn Pogonomyrmex. etc.)

Je kan wel zeggen dat het pas zin heeft een nieuw forum aan te maken als er genoeg topics van zijn maar hoe motiveer je mensen dan zo'n topics te maken? Een onderdeel kan in het begin nu eenmaal minder inhoud bevatten dan wanneer een onderdeel al geruime tijd aanwezig was. Of bestond het hele forum in het begin uit slechts één onderdeel? En toen het echt onoverzichtelijk werd zijn er subforums bij gekomen? Lijkt me erg onoverzichtelijk geweest..

Ik zou wel de reacties ook in dat topic laten plaatsen en niet het systeem handhaven zoals bij blogs. De reden hiervan is dat wanneer een formicaria af is het ook af is en je hier dus in principe maar één post voor nodig hebt. Dan kan je onder die posts vragen stellen en beantwoorden. Heeft een toekomstige lezer dezelfde vraag, kan hij dat onderaan direct zelf lezen. Overzichtelijker kan niet.

Ik snap dat jullie het forum overzichtelijk willen houden maar zoals er zelf gezegd wordt, een forum aanmaken is echt een peuleschil (Heb zelf ook een goedlopend forum enkele jaren beheerd.) Ik zie zelf geen nadeel in van het forum nu al open stellen, wel zie ik verschillende nadelen om dit niet te doen, zijnde: 1. Onoverzichtelijk. 2. Niet motiverend zulk topics aan te maken.

Tot slot zal het tijd vergen voordat er flink wat relevante topics in dit forumonderdeel staan, de reden hiervan is dat het forum niet zo heel veel leden heeft en deze leden ook niet elke dag een nieuw nest maken maar dit wat minder vaak voorkomt.

Zou het na loop van tijd echt niet lopen kunnen de gemaakte topics alsnog verplaatst worden en het forumonderdeel verwijderd worden...
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Bouwdoos

Bericht door ANT »

Zou leuk zijn moesten meer mensen hun mening hierover geven, want zo krijgen we een beter beeld van wat de andere leden denken.

&Ik ben het helemaal met je eens Everio.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouwdoos

Bericht door Floris »

Prima. Wie schrijft het eerste bericht voor dit nieuwe forum?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Bouwdoos

Bericht door ANT »

Ik zal dat schrijven over mijn buitenwereld.
Is wel simpel, maar een begin.
Zo meteen plaats ik hier een linkje.

EDIT : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2873
Laatst gewijzigd door ANT op 27 jul 2010, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Legendardisch
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 juli 2010
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Bouwdoos

Bericht door Legendardisch »

Dit idee is best wel handig, zo wordt het overzichtelijker.
Hoi.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouwdoos

Bericht door Everio »

Leuk iniatief van ANT! En het illustreert welke richting ik op wil hiermee! Echter had ik het dan persoonlijk wat uitgebreider gezien met foto's van de bouw en uiteraard het eindresultaat! Daarnaast staat op het forum heel veel informatie over Plastic bakje + testbuis nesten. Een paar topics zullen leuk zijn maar uiteindelijk moeten het topics worden van de grotere, uitebreidere en unieke nesten zodat het ook echt toegevoegde waarde heeft! En dan maakt het niet eens uit of dit veel of weinig topics zijn. Zulke nesten worden nu eenmaal niet dagelijks gemaakt.

Ik denk ook dat het handig en overzichtelijk is als er uiteindelijk een script komt zodat alle topics dezelfde overzichtelijke layout hebben.

Ik ben nu niet thuis en ik heb van mijn ytong nest geen foto's van de bouw dus ik kan nu geen topic maken, ik zal dit wel met mijn toekomstig nest doen waar ik nu over aan het brainstormen ben.

Ik zal wel nog iets schrijven deze week over mijn ytong maar daar zullen dan wat minder bouwfoto's bij zijn.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Bouwdoos

Bericht door ANT »

Everio schreef: Ik ben nu niet thuis en ik heb van mijn ytong nest geen foto's van de bouw dus ik kan nu geen topic maken, ik zal dit wel met mijn toekomstig nest doen waar ik nu over aan het brainstormen ben.
Ik had ook geen foto's van de bouw, dus daarom was het minder uitgebreid.
Maar het was gewoon een testje. :)
Plaats reactie