Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Alle Pogonomyrmex kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 87/ Donderdag 29 april 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Je kunt plannen wat je wilt, maar mieren blijven mieren; altijd op zoek naar wat zij de beste conditie vinden.....
Het idee achter de setup was dat de kolonie een nest zou uitgraven in de zandwand aan de zijkant. Dit gebeurde ook maar na een week van graven lag er een behoorlijke berg zand in de buitenwereld. Blijkbaar genoeg om het nest hiernaartoe te verplaatsen....Ik had al zo'n vermoeden dat dit ging gebeuren toen ik ze zag slepen met larven.
De gangen die waren uitgegraven in de zandwand liggen er verlaten bij en ik ben terug bij af; weer geen zicht op de kolonie.

Ik ben toch wel verbaasd. De temperatuur in de buitenwereld is overdag iets hoger (3 graden hoger, totaal rond de 28 graden celsius), maar 's nachts is de temperatuur in de buitenwereld 8 graden lager dan aan de zijkant waar de warmtemat ligt. Je zou zeggen dat ze de eitjes en larven liever dicht bij de warmtemat willen laten liggen, maar niet dus.

Afgezien van de zichtbaarheid, maak ik me verder geen zorgen. De kolonie is actiever dan ooit en granen en prooidieren worden gretig aanvaard. Met name de zaden van de paardebloem worden met enthousiasme geoogst, door de kleinste werksters. De grotere werksters zijn vooral bezig met graven en komen ook naar buiten als een wat groter insect moet worden overmeesterd of om rommel van het nest naar buiten te dragen.
Wat ook opvalt is dat ze rustig net geoogste zaden weer naar buiten dragen als afval, en dat de kleinere werksters ze dan weer vinden en weer naar binnen dragen...........

Ik ben van plan voorlopig niets meer te veranderen. De komende maanden hoop ik dat de kolonie flink uitbreidt, en wie weet verhuizen ze dan op den duur weer terug naar de zijwand.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 99/ Dinsdag 11 mei 2010: Pogonomyrmex occidentalis

De kolonie doet het nog steeds prima. Alle paardebloemzaden waren bij terugkomst van vakantie geoogst. De andere zaden lagen er allemaal nog.....Er is veel activiteit, om meer granen te vinden maar ook graafwerkzaamheden.
Ik geef ze nu elke dag een menu van rond de 10 fruitvliegjes aangevuld met blaptica dubia juveniles; zonder moeite verwijnt alles in het nest. Ik heb het opgegeven om ze extra water of suikerwater te geven. Ze kijken er eenvoudig niet naar om en ik moet ook nog eens oppassen dat ze er niet in verdrinken als ze door de buitenwereld sprinten.

Aan de droge kant van de zijwand was het zand 5 cm ingezakt. Blijkbaar zijn ze daar toch ook weer aan het graven alhoewel ik aan de buitenkant niets zie.
Ik heb het gat opgevuld met een mengsel van klei en steentjes zodat (uiteindelijk) de wand stabiel blijft.
De berg zand in de buitenwereld is ondertussen fors te noemen. Vroeger of later zal de geplande 2 cm zand in zijn geheel zijn opgehoogd.
De druppelaar werkt goed; zonder tussenkomst kan op die manier een week constant vocht worden toegevoegd. Het is lastig in te schatten of ze liever nog meer vocht willen maar aangezien ze nu in het droge deel graven laat ik het maar zo.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

English summary
Blog Pogonomyrmex occidentalis ants colony, day 99, Tuesday 11 May 2010

The colony is doing well. They eat like never before (loads of seeds from Taraxacum officinale, and small flies and blaptica dubia juveniles), and i see a lot of digging. The dry part of the nest had collapsed 5 cm and i had to refill it. This time i used a combination of clay and small stones.
I have perfectioned the water and seed management in such a way that i could leave them be for a week if i wanted to.

Meanwhile my initial idea of this setup has been mixed up completely. They dig so much sand that, what originally was planned to be the outside world, has become a desert fit to be used as a nest too. Bye bye visability.

I reckon the comming weeks and months will show the same daily pattern of digging and collecting food, and expanding the colony. To be continued......
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 100/ Woensdag 12 mei 2010: Pogonomyrmex occidentalis

De 100e dag !!
Hierbij een filmpje van de kolonie die bezig is om paardebloemzaden te verzamelen.

Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 107/ Woensdag 19 mei 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Wat deze week opviel was dat de kolonie telkens een nieuwe nestopening maakte, soms zelfs twee of drie op één dag.
Zodra de spot uit gaat verdwijnt de meeste activiteit, en later op de avond worden de nestopeningen dichtgemaakt. De volgende dag worden er dan één of meer weer geopend, vaak op andere plekken.
Momenteel zit de hoofdingang van het nest midden in de buitenwereld. Ik heb het idee dat het nest nu zowel in de zijwand als in de buitenwereld zit.

Ik zag een werkster knagen aan een stengel van een ontkiemend zaadje: deze keer was ik net op tijd om een gedeelte van de actie te filmen. Het is lastig te zien omdat slechts 3 mm van de stengel boven het zand uitsteekt.
De rest van de video laat een stukje zien van het dagelijkse gevecht van de kolonie met vliegen...Eerst worden vleugels en poten afgebeten, en dan worden er stukjes afgebeten totdat de rest in het nest kan worden gesleept.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 114/ Woensdag 26 mei 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Omdat de gangen in de buitenwereld continu instorten heb ik van gips een helling gemaakt boven op het zand.
Grappig om te zien dat deze een dag later al weer grotendeels onder een laag zand was verdwenen.

Ik heb een overzichtsvideo gemaakt waar de hele buitenwereld te zien is. De daar getoonde activiteit is kenmerkend voor wat ik nu dagelijks zie: 10-20 werksters die bezig zijn met van alles en nog wat (zand verslepen, zaden verzamelen, afval op de hoop gooien). Het buisje dat je ziet is gevuld met water maar wordt uitsluitend als afvalhoop gebruikt. Op het laatst zie je een primeur: een aantal drinkende werksters! Ik had honing verdund met 3 eenheden kokend water en dat lusten ze wel.

Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 119/ Maandag 31 mei 2010: Pogonomyrmex occidentalis

De kolonie doet het prima, geen bijzonderheden.
Vandaag weer wat nieuws geprobeerd en het was een succes, fruithagel van de Ruijter.

Insekten worden gretig aanvaard. Onderstaande foto laat een vlieg zien die werd aangevallen door 11 werksters.
cropped_fly.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

English summary
Blog Pogonomyrmex occidentalis ants colony, day 119, monday 31 May 2010

The colony is doing well. I see daily activity with 10-20 workers roaming the area non stop, performing all kinds of duties.
I had a small problem with nest chambers collapsing, so i decided to apply a plaster coating to parts of the outside world to prevent this in the future.

This week i managed to let them drink some honey mixed with boiled water (1:3), a first!
I also experimented with a Dutch food product, mostly containing sugar, called fruithagel. They eagerly dragged it into their nest.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 122/ Donderdag 3 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Omdat de kolonie paardebloemzaden verkiest boven alle andere zaden die ik aanbied was ik benieuwd naar de samenstelling.
Ik heb het antwoord gevonden in deze database: Taraxacum officinale F.H.Wigg. Orthodox - Oil 26.7% Proteine 30.0%

Een relatief hoog gehalte aan proteine dus. Ik zie in de lijst zaden staan met nog hogere waardes, en het lijkt me een leuke test om die te verzamelen en aan te bieden, en dan te kijken of die de voorkeur hebben.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Hier nog een wat langer filmpje van de kolonie die van het honingwater drinkt.

Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

*OFFTOPIC*

I would like to do a small poll to see if and how many english speaking ant lovers follow this blog, and if so, what your "home" forum is usually.
Please make yourselves known via this link.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 125/ Zondag 6 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Mn en ik hadden onafhankelijk van elkaar een nieuwe site op internet gevonden die weer veel nieuwe informatie bevat (Mooi om te zien wat de natuurlijke habitat is; check vooral de foto's en informatie over dieren, gewassen en omgeving!)

En ik heb daarnaast nog wat andere sites gevonden die (stukjes) nieuwe informatie bevatten:
1. de hagedis als natuurlijke vijand
2. het nut van de typische nestopening, de cone
3. wat informatie over de bruidsvlucht

Enkele interessante feiten uit bovenstaande links:
Zo blijken hagedissen een grote vijand te zijn voor de kolonies in de natuur. Door hun dikke bepansering zijn ze ongevoelig voor de pijnlijke steken van werksters; zodra werksters in de aanval gaan gaat de hagedisachtige liggen en sluit de ogen, en wacht af tot de mieren het beu zijn en de aanval afbreken. Ze voeden zich hoofdzakelijk met deze mierensoort, wat ook inhoudt dat ze moeilijk overleven als de kolonies uit het landschap verdwijnen....

Ik las ook dat kolonies die langer op een dag fourageren, sneller groeien....op het eerste gezicht zou je kunnen zeggen, nogal logisch. Maar een conclusie die je hier misschien ook uit zou kunnen trekken is dat kolonies dan blijkbaar niet altijd fourageren als de voedselbehoefte nog niet 100% is vervuld. Wat denken jullie?

Tevens las ik dat kolonies tot wel 20.000 werksters kunnen groeien, dat koninginnen wel 40(!) jaar oud kunnen worden en werksters gemiddeld 6 mnd- 1 jaar, dat startende kolonies het beter doen als er meer mannetjes de koningin hebben bevrucht en de koningin bredere kaken heeft (?), dat kolonies vooral actief zijn in het oostelijke en zuidelijke deel van het nest (hogere temperaturen?) en bijna helemaal niet in het westelijke deel, etc.

Verder worden al bekende feiten nog eens onderstreept zoals het "schoonvegen" van de vegetatie in de directe omgeving van de nestopening.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 130/ Vrijdag 11 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Ik zie een nog steeds groeiende activiteit in de buitenwereld. Ik heb een wat langere video gemaakt van de diverse bezigheden: zaden verzamelen, ovenvisjes jagen (tevergeefs) en een blaptica verorberen. De blaptica in de video was in 2 dagen opgegeten.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 132/ Zondag 13 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Zojuist vond ik een interessant artikelover mieren die geluid gebruiken als communicatie-middel, naast feromonen.
Schijnbaar wordt geluid ingezet om noodsignalen af te geven als een mier in een ingestorte gang vastzit, bij bruidsvluchten, en tijdens het verzamelen van voedsel.

Hier het geluid van een pogonomyrmex sp. kolonie : sample.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 138/ Zaterdag 19 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Pogonomyrmex kolonies gebruiken onder andere takjes voor het verstevigen van de nestingang. Ik was wel nieuwsgierig of ze dit bij mij ook zouden doen en had enkele dennenaalden verzameld.
Binnen 10 seconden waren ze er al mee aan het slepen! Zie onderstaande video.



Inmiddels zie ik tussen de 20-30 werksters continu bezig in de buitenwereld. Als er "paniek" uitbreekt (als ik tegen de rand aanstoot bijvoorbeeld, maar tegenwoordig ook als ik bezig ben met schoonmaken etc.) dan zijn er binnen de kortste keer meer dan 60 werksters op jacht. Er wordt veel gegeten, naast zaden 5 vliegen of 2 blaptica juveniles per dag. En ook suikerwater en honingwater wordt goed aanvaard.

Van de week zag ik dat er twee naaktpoppen naar buiten werden gebracht. Er werd mee rondgezeuld en uiteindelijk werden ze in tweeen gebeten! Geen idee waarom, want ze zagen er ogenschijnlijk gezond uit. Voor het overige weinig dode werksters.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

English summary
Blog Pogonomyrmex occidentalis ants colony, day 143, Thursday 24 June 2010

The colony appears to be doing well. They eat a lot -2 blaptica juveniles or several fat flies daily- and i managed to get them to drink sugar water and honey water (3 parts of water, 1 part suger or honey).
Every day in between 20-30 workers roam the outside world looking for seeds and prey, cleaning up, and digging.
In the vids shown above some of this daily routine is filmed.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 143/ donderdag 24 juni 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Sinds twee dagen zie ik afwijkend gedrag bij de kolonie. 's Ochtends zit een rij van 20 werksters langs het glas van de zijwand. Zodra de spot aangaat verspreiden ze zich langzamerhand weer.
Ik heb geen idee waarom dit gebeurt.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 152/ zaterdag 3 juli 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Ik ben begonnen met het ontwerp voor een nieuw nest, wat ik na mijn vakantie ga maken. Het zal bestaan uit een buitenwereld van 50x50 cm, met in het midden een ytong blok van 20x10x60 cm (verticale positie), omgeven door 4 zandwanden met perspex wandjes.
ants 017_crop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

036_crop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 171/ donderdag 22 juli 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Terug van vakantie! Toch altijd spannend om dan te zien hoe de kolonies het doen.
Mijn pogo's zijn er met vlag en wimpel doorheen gekomen. De kolonie doet het erg goed en is zo te zien tijdens de ~3 weken flink gegroeid.

De zaden die ik voor ze had achtergeladen bleken wel allemaal te zijn gefourageerd. Snel een blaptica gevoerd, en binnen een paar seconden zat de buitenwereld vol met werksters! Ik heb er zeker 100 geteld.
De komende tijd ga ik het nieuwe nest afmaken en ze overzetten.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 173/ zaterdag 24 juli 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Het nieuwe nest is af (zie foto's) !!
P7240032.JPG
P7240031.JPG
P7240036.JPG
P7240035.JPG
P7240033.JPG
P7240034.JPG
Uitleg volgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Uitleg nieuwe formicarium.

De nieuwe buitenwereld heeft een oppervlak van 50x50 cm2. In het midden zie je het ytong blok. Ik heb de kamers gevuld met een mengsel van klei en metselzand.
Bovenop het ytong blok staat het waterreservoir. Ik heb een gat geboord met een doorsnee van 0.5 cm en een diepte van 10 cm, waar water in kan druppelen.

Er zijn drie uitgangen: één voor, en twee achter. Eén van de achteruitgangen komt uit in een aparte zandkolom, die ik heb gemaakt zodat er naast het ytong nog andere opties zijn voor de kolonie.
De vooringang is naast/op een bergje, wat bestaat uit klei en een buitenkant heeft van gips.
De warmtemat ligt onder het bergje/ytong blok. Daarnaast ga ik nog twee spots plaatsen, 1 gericht op het bergje en 1 op het ytong blok.

De buitenwereld heeft nog een binnenrand. De constructie maakt het mogelijk om hier een gracht van te maken gevuld met water, als barriere (vooralsnog ga ik er van uit dat het niet nodig is).

Het oude formicarium zal ik tijdelijk met de kopse kant in de nieuwe buitenwereld plaatsen, zodat de kolonie zelf kan bepalen of en wanneer ze verhuizen. Ik ben benieuwd of ze dit snel zullen doen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Update

Lang hoefde ik niet te wachten. Binnen het uur waren ze al aan het graven in de berg en een gedeelte van het ytong blok. Inmiddels zijn ook al de eerste larven naar het nieuwe nest gedragen!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Update2

De verhuizing is nog niet afgerond. Ik zie dat de larven van het oude naar het nieuwe nest worden gesleept en weer terug.
Zo te zien is de berg in gebruik, en de zandkolom, en het gedeelte van het ytong blok wat beide verbindt.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 177/ woensdag 28 juli 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Momenteel zit de kolonie verspreid over beide formicaria, de oude en de nieuwe. Ik heb een vid gemaakt van de huidige situatie.

Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 178/ donderdag 29 juli 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Inmiddels is de kolonie verhuisd. Toen ik het vermoeden kreeg dat ze bijna allemaal over waren heb ik de rest een handje geholpen en het oude nest voorzichtig ontmanteld.
Ik schat de kolonie op 300-400 werksters. Veel broed, in alle stadia.
In de vid zie je de situatie net na de verhuizing.



Wat me opviel was dat de broedkamers in het oude nest allemaal in het (zeer) vochtige gedeelte zaten; blijkbaar hebben ze net als andere soorten toch veel vocht nodig, ondanks dat het mieren zijn die in zeer warme omstandigheden leven.
Van de voorraad paardebloemzaden heb ik nagenoeg niets teruggevonden; die waren blijkbaar allemaal al gegeten.

Ik heb het ytong blok nu afgedekt. Ik kan zien dat ze naar boven aan het graven zijn omdat ze nu ook de 2e uitgang aan de achterkant gebruiken, die boven de zandkolom zit op ongeveer 1/3 van de totale blokhoogte.
Het aangeboden voedsel en suikerwater wordt gretig aanvaard.
So far so good.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

English summary
Blog Pogonomyrmex occidentalis ants colony, day 180, Saturday 31 July 2010

As you can see by the pictures and vids above, i decided to move the colony to yet another, bigger formicarium, triggered by some events that led me to believe the old one was growing too small.
The new formicarium consists of a 50x50 cm2 outside world with a small hill, an ytong nest, and a small sand column behind the ytong block. This way they have a few options to choose from.
I have put a heating mat under the formicarium, and two spots that warm up the small hill and parts of the ytong.
Water is provided in two ways: there is a water tank on top of the ytong that leaks water drop by drop, slowly moistering about 20 cm of the ytong top. Besides that i have put an additional watertank in the outside world.

I was able to roughly count the number of workers; somewhere between 300-400 ! An increase of 300 or more in just over 100 days, incredible.
They eat a lot of insects daily. For instance yesterday i fed them 1 medium sized blaptica dubia, 5 flies and 2 dragonflies. Apart from that, the usual seeds and 3 portions of sugarwater.

Comming days will be dedicated to tweak the outside world to perfection.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 184/ woensdag 4 augustus 2010: Pogonomyrmex occidentalis

Mijn kolonie heeft moeite met het aannemen van de bekende zadenmixen uit dierenwinkels. Ik had dit al eerder gezien, maar nu wordt het nog eens extra duidelijk omdat ik goed zicht heb op de activiteiten in de nieuwe buitenwereld.
Ze snuffelen er eens aan, verplaatsen de zaden weer een paar cm, en dat is het dan. Ik geef dezelfde zadenmixen aan mijn Messor barbarus kolonie en die zijn er gek op, dus zal de kwaliteit van de zaden wel ok zijn.
Paardebloemzaden en sigaarplantzaden werden gretig aangenomen maar mijn voorraad is op.
Ik heb nog geen andere zaden in de natuur kunnen vinden die ik in grote hoeveelheden kan oogsten en die ze lekker vinden.

Het komt er nu op neer dat de kolonie is omgetoverd in een vleesetende soort. Elk insekt dat ik aanbied wordt aan stukken gescheurd en het nest ingesleept. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze er één lieten liggen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

Dag 193/ vrijdag 13 augustus 2010: Pogonomyrmex occidentalis

De afgelopen week heb ik nog wat aanpassingen gedaan aan de buitenwereld. In het filmpje kun je zien hoe het er nu uitziet.


Het blok hout had ik in de duinen gevonden. Na goed uitspoelen met heet water had ik het in de buitenwereld gelegd en binnen een minuut waren ze er al gangen in aan het knagen. Je kunt aan de houtpulp eromheen zien dat ze er druk mee bezig zijn geweest. In de middag zie ik ze soms met larven het houtblok ingaan, ik denk omdat het daar lekker warm is en (door het uitspoelen van het hout) ook zeer vochtig.

Aan de berg zand die er inmiddels ligt is af te leiden dat ook in het ytong blok flink is gegraven. Ik heb het nog niet aangedurfd om eens te spieken; ik geef ze nog een paar weken "rust".

Links zie je wat er over is van de laatste sigaar. Ze zijn nog elke dag druk in de weer om de zaadjes te oogsten. De pluizen die er van afkomen liggen inmiddels in de hele buitenwereld. Ze maken er een soort deken van die dan vervolgens weer wordt afgedekt met zandkorrels. Inmiddels zie ik uit mijn raam dat de sigaarplanten in de waterpartij voor ons huis al weer bijna rijpe vruchten hebben, zodat ik snel weer nieuwe kan oogsten.

Verder valt op dat ze de aangeboden zaden (parkietenmix, van verschillende winkels) inmiddels overal en nergens verspreid hebben. Heel af en toe gaat er één het nest in maar voor de rest liggen ze in de buitenwereld. Ik had ook graszaad gekocht en dat werd wel goed aanvaard. Ik ben er wel voorzichtig mee omdat je niet weet of het zaad vergif bevat (ze worden vaak bewerkt om kiemen te bevorderen en aantasting door schimmels etc. te vertragen).
Daarnaast heb ik ze ook de zaden van distels gegeven die nu volop bloeien, en ook die werden gretig geoogst.

Omdat ik het idee heb dat de kolonie nog niet tot helemaal bovenin het ytong heeft gegraven, waar het het vochtigst is, heb ik een extra waterreservoir toegevoegd. Een goede zet, want de werksters zijn dagelijks aan het drinken.
Ik vul het schoteltje met suikerwater twee keer op een dag en dat gaat ook helemaal op.

In mijn tuin zit het vol met libelles, en dat is toch wel met stip het favoriete maal. Zodra ik er één voer springen ze er met 5-10 werksters op en wordt het snel aan stukken gebeten.
Al met al eten ze veel insekten. Ik denk momenteel zelfs meer dan zaden.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Dumdidum)

Bericht door Dumdidum »

De kolonie doet het prima.

Ik zie veel werksters buiten bezig, gemiddeld ~100.
De kolonie heeft vooral behoefte aan water. Ze drinken gretig van de twee reservoirs die inmiddels in de buitenwereld staan (1 met water en 1 met suikerwater) en daarnaast zijn ze boven op het ytong blok te vinden om water uit het ytong te zuigen. Hopelijk graven ze snel van binnenuit naar boven toe, zodat ze er gemakkelijker bij kunnen.
Plaats reactie