Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Dakdoeve »

Hoi, ik ben net begonnen met de mieren hobby, en uiteraard eerst van plan ervaring op te doen met de soorten die makkelijker te houden zijn (en de bouw van de nesten).
Maar die l. niger enzo zijn allemaal wel leuk en aardig maar uiteindelijk wil ik wel een paar spannendere soorten houden. En ik wil me dus ook hier graag alvast wat in verdiepen.
Ik ben dus niet specifiek op zoek naar info over de weaver ants maar allerlei mieren die mooi/groot/interessant om wat voor reden dan ook zijn.

1) Oecophylla smaragdina (weaver ants)
Deze soort vind ik erg mooi, maar ik begrijp dat ze dus een plant/boom nodig zijn in het nest. Dit nest zal aan de bovenkant dus open zijn ? (correct me if i'm wrong). Moet dit ook nog een bepaalde soort plant zijn?
En ze zijn een hoge vochtigheidsgraad nodig, hoe hou je zo'n nest als dit vochtig ? Regelmatig water erop sprayen ?
Alle info over het houden van deze soort is welkom.

2) Pheidologeton diversus
Op antstore staat het volgende:
number of basins: (food-chamber; brood-chamber; trash-chamber)
dimensions of basin: 60 x 30 x 30 cm
Houdt dit in dat al die 3 'chambers' die afmetingen moeten hebben ? Of kunnen de food- en trash-chamber ook kleine plastic bakjes o.i.d. zijn ?

Als iemand nog andere soorten in gedachten heeft, die wat kleurrijker zijn dan bijv. de l. niger, zijn suggesties welkom.


Gr Danny
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Beffie »

Dakdoeve schreef:Op antstore staat het volgende:
number of basins: (food-chamber; brood-chamber; trash-chamber)
dimensions of basin: 60 x 30 x 30 cm
Houdt dit in dat al die 3 'chambers' die afmetingen moeten hebben ? Of kunnen de food- en trash-chamber ook kleine plastic bakjes o.i.d. zijn ?
Ik heb geen ervaring met deze soort, maar op antstore staat vaker van deze informatie. Ze willen hiermee zeggen dat de mierensoort meerdere bakken nodig heeft. Dit kunnen er 3 zijn (minimaal) maar ook veel meer! Zo heb ik bij mijn Acromyrmex sp., waarbij dezelfde beschrijving staat, 8 bakken in mijn set-up.

Wat betreft verschillende interessante soorten:
Bekijk verschillende fora en webshops. Op deze manier kun je zelf een duidelijk beeld krijgen van de vele verschillende mieren die je zou kunnen houden.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door ameiseman »

Misschien Messor barbarus? Kunnen best groot worden en eten zaden, wat toch wel interessant is, eens wat anders dan insecten :?

Gr Bob
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door oblivious »

Dakdoeve schreef: 1) Oecophylla smaragdina (weaver ants)
Deze soort vind ik erg mooi, maar ik begrijp dat ze dus een plant/boom nodig zijn in het nest. Dit nest zal aan de bovenkant dus open zijn ? (correct me if i'm wrong). Moet dit ook nog een bepaalde soort plant zijn?
En ze zijn een hoge vochtigheidsgraad nodig, hoe hou je zo'n nest als dit vochtig ? Regelmatig water erop sprayen ?
Alle info over het houden van deze soort is welkom.
Ik zou even kijken bij de Blog sectie hier staan volgens mij 4 blogs in over deze soort. Vooral de blog van Mika bevat veel informatie en geeft je ook een duidelijker beeld van wat je te wachten staat. Volgens mij houdt hij ze gewoon in (grote) reageerbuisjes en dus niet in een plant omdat daar de temperatuur/luchtvochtigheid lastig van te regelen zijn (correct me if i'm wrong).
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Phantom »

Het probleem van een plant is dat je de mieren minder goed kan observeren.

Overigens: de overstap van L.niger naar P.diversus of zelfs O.smaragdina is heel erg groot. Deze beide soorten staan bekend als zeer moeilijk om te houden (vooral om in leven te houden).
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door MorbidMike »

Goed, ik zie dat je toch binnenkort een spannendere soort gaat aanschaffen, maar ik raad je echt ten sterkste aan om niet gelijk over te stappen naar een moeilijke soort als Pheidologeton diversus of Oecophylla smaragdina.

Als je iets in de aard van Pheidologeton diversus zoekt moet je maar eens een Pheidole soort opzoeken, deze hebben ook een zeer snelle rekrutering en zijn stukken gemakkelijker te houden. Het zijn wel echte ontsnappingsartiesten dus uitkijken daarmee!

Als je iets in de aard van Oecophylla smaragdina zoekt zou ik Polyrhachis dives aanbevelen. Deze mieren zijn behoorlijk groot (8-10mm), weven ook nesten (hoewel het geen "echte" wevers zijn), en zijn stukken makkelijker te houden. Wat mij betreft kunnen deze wel als "Lasius niger van de exotische soorten" gelden omdat ze een goede overstap zijn van Europees naar exotisch. Als je een soort zoekt met majors kun je een Camponotus soort kiezen, die zijn vaak ook makkelijker te houden.

Het klopt dat het niet de meest interessante soorten zijn, omdat de meest interessante vaak ook de verst geëvolueerde en moeilijkst te houden soorten zijn. Toch moet je echt ervaring hebben met temperatuur en vochtigheid op peil houden voor je begint aan een gevoelige soort zoals Pheidologeton diversus of Oecophylla smaragdina. Kijk maar naar mijn eigen Pheidologeton diversus kolonie, die heeft het van begin april tot een week terug uitgehouden en ik heb al ervaring met Polyrhachis dives, Iridomyrmex anceps en Camponotus substitutus.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Dakdoeve »

Bedankt voor de info! Ben zeker nog niet van plan om ze nu al te kopen. Eerst eens mijn nesten bouwen/kopen, en de Lasius soorten houden. Ik praat nu over de lange termijn zeg maar.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel nuttig/leuk is om alvast wat info te vergaren :)
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Unexisted »

Dakdoeve schreef:2) Pheidologeton diversus
Op antstore staat het volgende:
number of basins: (food-chamber; brood-chamber; trash-chamber)
dimensions of basin: 60 x 30 x 30 cm
Houdt dit in dat al die 3 'chambers' die afmetingen moeten hebben ? Of kunnen de food- en trash-chamber ook kleine plastic bakjes o.i.d. zijn ?
Zolang ze genoeg ruimte hebben maakt het in wezen niet uit in hoeveel bakjes je ze houdt.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Dakdoeve »

Oke dan. :)
Met de genoemde soorten in dit topic en de info daarover vergaren, ben ik voorlopig nog wel even zoet.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (weaver ants)

Bericht door Dakdoeve »

Hoe zit het met de kleurverschillen tussen de werksters, die soms bruin, en soms groen zijn ?
Heeft dit te maken met de afkomst ?
Moet zeggen dat ik dat groene wel mooier vind.
Plaats reactie