Koningin wil ontsnappen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Koningin wil ontsnappen

Bericht door expression »

Ik heb juist een koningin gevangen in een buisje, dat ik heb afgesloten met een watje. Maar nu zie ik dat de mier probeert te ontsnappen. Is dit normaal, juist nadat ik haar in het buisje heb gestopt?

Ik weet niet welk soort het was, ik vermoed de rode mier, de naam ken ik niet. Ik heb hem moeten vrijlaten van mijn moeder omdat ze wilde ontsnappen. :cry: Ik had het buisje ook volledig verduisterd en er zat een waterreservoir in.
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: koniging ontsnappen

Bericht door Phantom »

Het ligt heel erg aan de soort mier. Lasius niger (de gewone zwarte wegmier) nestelt heel gemakkelijk in een buisje met een goed reservoir. Myrmica rubra (gewone rode steekmier) kan niet in d'r eentje een kolonie stichten, en zal waarschijnlijk proberen te ontsnappen. Waarom denk je dat je een rode mier hebt? Is het wel echt een gyne (mooi woord voor koningin), en niet een werkster? Zou je eventueel een foto kunnen maken?

Als je het afsluitende watje dik genoeg maakt, zal de mier niet kunnen ontsnappen. Laat je moeder eventueel meelezen op het forum, het is voor iedereen heel interessant. Toen ik net begon was mijn moeder een stuk nieuwsgieriger dan ik. :lol:
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Koningin wil ontsnappen

Bericht door expression »

Het was wel duidelijk een gyne zag ik aan het gaster.
Maar hij is nu terug op de plaats waar ik hem vond.
Heb hem vrijgelaten.
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Koningin wil ontsnappen

Bericht door expression »

Hoe bedoel je niet in haar eentje?
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Koningin wil ontsnappen

Bericht door Phantom »

expression schreef:Het was wel duidelijk een gyne zag ik aan het gaster.
Maar hij is nu terug op de plaats waar ik hem vond.
Heb hem vrijgelaten.
Het gaster is lang niet altijd graadmeter of iets een gyne is of niet, zeker bij M.rubra niet. Je zal daarvoor moeten kijken naar de thorax (borststuk). Een verhoogde/vergrootte thorax laat zien dat er ooit vleugels aan de mier bevestigd waren, wat alleen bij gynes en mannetjes zo is. Mannetjes sterven na de paring, dus die zal je niet zo snel vangen, bovendien zijn deze erg klein.

Let je er wel op dat zowel werksters en koninginnen vrouwtjes zijn, en dus niet als "hem" of "hij" aangesproken moeten worden. ;)
kjeld13

Re: Koningin wil ontsnappen

Bericht door kjeld13 »

Myrmica rubra heeft geen onafhankelijke kolonie stichting dus uitgevlogen gynes kunnen niet in hun eentje een kolonie beginnen, deze gynes voegen zich bij een al bestaande kolonie. Kolonies splitsen zich soms op om nieuwe kolonies te vormen.
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Koningin wil ontsnappen

Bericht door expression »

Phantom schreef:
expression schreef:Het was wel duidelijk een gyne zag ik aan het gaster.
Maar hij is nu terug op de plaats waar ik hem vond.
Heb hem vrijgelaten.
Het gaster is lang niet altijd graadmeter of iets een gyne is of niet, zeker bij M.rubra niet. Je zal daarvoor moeten kijken naar de thorax (borststuk). Een verhoogde/vergrootte thorax laat zien dat er ooit vleugels aan de mier bevestigd waren, wat alleen bij gynes en mannetjes zo is. Mannetjes sterven na de paring, dus die zal je niet zo snel vangen, bovendien zijn deze erg klein.

Let je er wel op dat zowel werksters en koninginnen vrouwtjes zijn, en dus niet als "hem" of "hij" aangesproken moeten worden. ;)
Daar zal ik op letten.
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Plaats reactie