Messor barbarus buizennest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Messor barbarus buizennest

Bericht door oblivious »

Hallo Allemaal,

In deze post wil ik in het kort het nieuwe buizennest gaan beschrijven voor mijn Messor barbarus kolonie. Edit: is toch iets langer geworden dan ik gedacht had :D
Ik heb voor een buizennest gekozen omdat ik op een ander forum een heel mooi buizennest heb gezien en het leek mij wel een mooie en makkelijke manier om ze te houden aangezien Messor barbarus door ytong heen kan graven.

Ik heb de bestelling gedaan bij antstore, voornamelijk omdat ik hier al eerder bestellingen bij heb gedaan en de kwaliteit van de spullen en de service van de mensen daar zeer goed was. Ik heb het volgende besteld:
1 x Heat Thermo Mat 7 W
2 x digital sticker thermometer
3 x Test-glass-tube 100x12 mm / 10 pcs.
5 x LP tube fitting T 12
1 x Mix fodder IA 10g
1 x Red PVC foil non-sticking - soft 10cm x 130cm
3 x Fluid PTFE GP1 10ml
2 x flexible tube glassy 16/12 mm
1 x Messor barbarus
De grote hoeveelheid reageerbuisjes en PTFE is om altijd wat achter de hand te hebben. Helaas heb ik mij een beetje verkeken op de grootte van de buisjes en zijn ze uiteindelijk een stuk kleiner dan wat ik eigenlijk zou willen hebben.

Na een wat lange bezorg periode heb ik gisteren de spullen ontvangen. Helaas hebben de mieren de reis niet overleefd (waterreservoir was leeg omdat er een barst zat in het reageerbuisje waar het water door naar buiten was gelopen) maar antstore zou zsm een nieuwe kolonie op de post doen. Met de volgende spullen ben ik aan de slag gegaan:
060.jpg
Ik heb de koppelstukjes niet vastgelijmd zodat ik later eventueel het nest uit kan breiden. Ik heb in 1 van de reageerbuisjes een waterreservoir gemaakt en 3 andere gewoon leeg gelaten zodat de mieren zelf kunnen bepalen waar ze het liefst zitten. Op 1 buisje heb ik geen rood folie gedaan omdat ik graag zou willen zien dat ze deze gaan gebruiken als afvalhoop deze kan ik dan makkelijk los koppelen en leeg gooien/vervangen voor een nieuw buisje. En later kan ik makkelijker het nest uitbreiden als ze in dat buisje geen broed hebben liggen.
063.jpg
De buitenwereld heb ik ingesmeerd met PTFE en ook de deksel is hiermee ingesmeerd. De buitenwereld zelf is gemaakt van een bakje van de chinees waar ik een gat in de zijkant gesmolten heb zodat de slang goed aansluit en geen ruimte voor ontsnappen overlaat. Ook heb ik hier een reageerbuisje gevuld met water ingelegd en een bakje waar ik snel en makkelijk zaden/fruitvliegjes in kan gooien.(in de foto zie je een van de 10 Lasius niger mieren die ik er als test in heb gedaan om te kijken of ze makkelijk konden ontsnappen... Dit is ze tot op heden nog niet gelukt :).
064.jpg
Ik heb op dit moment nog geen warmte matje aangesloten omdat de temperatuur op mijn kamer op dit moment blijft schommelen rond de 27 graden (met veel zon zelfs rond de 30). Ik ben wel al aan het testen hoe ik het warmte matje er later onder kan leggen door een thermometer in een reageer buisje te doen en deze op een handdoek op het warmte matje te leggen, alleen heeft dit nog wat meer afstelling nodig omdat de temperatuur nu nog oploopt tot de 32 graden. Ik ga hier waarschijnlijk een dimmer voor kopen maar dat moet nog even op zich laten wachten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus buizennest

Bericht door jkinkie »

Mooi gemaakt, zeker dat je in 3 buisjes geen water reservoir waar ze de zaden/afval kunnen leggen.
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus buizennest

Bericht door oblivious »

Gisteren de kolonie ontvangen. Hij bestaat op dit moment uit 1 gyne en 10 werksters. Hier een foto van hoe de setup er nu uit ziet.
065.jpg
Kort hierna heb ik nog het buisje ingewikkeld in rode folie en zijn de miertjes druk bezig de buitenwereld te verkennen. Ik hoop dat ze in de komende weken zullen verhuizen naar het nieuwe nest alleen omdat mijn kamer nu nog zo warm is denk ik dat dit nog wel even kan duren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus buizennest

Bericht door expression »

Mag ik wat vragen?
Waar haal je die zaadjes vandaan?
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus buizennest

Bericht door oblivious »

Ik kreeg een zakje zaden bij de kolonie geleverd. Verder ben ik nog even aan het rondkijken welke zaden ik wil kopen zelf. Op dit moment ben ik aan het kijken naar graszaad, paardebloem zaden(weet iemand waar ik deze kan halen ?) en parkietzaad. Graszaad en parkietzaad kan je gewoon kopen alleen paardebloem zaadjes zal jezelf moeten zoeken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus buizennest

Bericht door Everio »

http://www.morgenster-zaden.nl/

Zijn misschien wel wat prijziger maar anders vind je ze niet denk ik. Hoe groter de kolonie hoe makkelijker ze ook gewoon parkietenzaad verwerken.

Leuke bouwfoto's! :) Zal voor beginners een hoop duidelijk maken!
Plaats reactie