Sprinkhanen

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Sprinkhanen

Bericht door expression »

Ik zou graag weten of sprinkhanen voedzamer zijn dan huisvliegen.
Naast mijn tuin is er namelijk een klein bosje en in mijn tuin vind ik daardoor zeer veel sprinkhanen.
Ik heb nu een kolonie van 20 werkster en een hoop cocons en natuurlijk eitjes en larven.
De cocons gaan elk moment uitkomen dus vraag ik of ik niet beter sprinkhanen ga geven dan huisvliegen.
Ik wil ook weten kwa voedingswaarde krekels en sprinkhanen een beetje hetzelfde zijn of zit ik er helemaal naast.
Ik zou ook willen weten hoe ik de sprinkhaan ga geven.
Ik heb het namelijk al eens geprobeerd maar de werksters zitten er letterlijk uren aan en dan is alleen de kop er af gebeten en daarna zitten ze nog aan het achterlijf en wanneer het is opgedroogd zijn ze weg.
Ik zie wel dat er vloeistof uit het achterlijf is gehaald door dat er een gat in zit.
Moet ik ze nu aan halve geven of moet ik helemaal geen sprinkhanen geven en hou ik het bij huisvliegen.
Welke helft moet ik nemen het lichaam of het achterlijf.


Dit is een lang bericht dus ik hoop dat jullie dat niet erg vinden. :roll:
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Sprinkhanen

Bericht door mpower000 »

Ik zou de achterpoten eraf doen, de kaken van de sprinkhaan beschadigen en hem dan nog eens in twee doen voor een kleine kolonie (bij mijn kakkerlakken snijd ik altijd tussen de eerste 2 paar poten en het achterste paar, anders loopt er direct veel vocht uit het achterlijf).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Sprinkhanen

Bericht door mpower000 »

Het overschot wel op tijd wegnemen of je riskeert mijten enzo.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sprinkhanen

Bericht door XToF »

Ik beschik niet over literatuur waarin de voedingswaarde van die twee insecten in te vinden zijn, dus ik kan je geen antwoord geven of het ene insect een hogere voedingswaarde heeft dan het andere. Het lijkt me sowieso verstandig om te variëren in het voedsel dat je je kolonie aanbiedt. Dit wil dus zeggen dat je de ene dag vliegen geeft en de andere dag een sprinkhaan.

Bij het geven van sprinkhanen moet je wel opletten dat ze over krachtige poten en kaken beschikken die de mieren fataal kunnen worden. Ik zou hen enkel kleine stukjes sprinkhaan geven. Je kunt ook variëren in welk deel van de sprinkhaan je geeft.
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sprinkhanen

Bericht door expression »

Ik zal het proberen
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Sprinkhanen

Bericht door Mika »

Gaat het over veldsprinkhanen of sabelsprinkhanen? Bepaalde sabelsprinkhanen zijn beschermd. Ik neem aan dat je bericht niet daarover gaat, want deze zijn zeer groot, en redelijk moeilijk te vangen.

Twintig werksters is natuurlijk niet veel, en het lijkt me nogal verspilling van sprinkhanen. Geef maar liever wat vliegen tot je kolonie wat groter is volgend jaar. Indien je meerdere kolonies hebt kan je inderdaad sprinkhanen verdelen.

En voor veldsprinkhanen lijkt het me overbodig om ook de kaken te vernietigen voor het voederen.
DUCKDUCKGO!
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sprinkhanen

Bericht door expression »

Ik zal nu maar nog wat fruitvliegen geven nu soms geef ik ze een klein stukje van het achterlijf waar het vlees lekker sappig is.
Dan graven ze er zelf een tunnel in en halen er stukjes uit.
Voor de kleine mieren (ben naam vergeten) is dit geen probleem.
Als je ze maar doormidden snijd
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Plaats reactie