Messor Barbarus (DonDiablo)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Messor Barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Hier graag je tips, opmerkingen, antwoorden, hulp of natuurlijk vragen over deze kolonie a.u.b.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door mpower000 »

Hey dondiablo, Messor barbarus heeft inderdaad in theorie geen suikerwater nodig omdat ze hun suikers uit de zaden halen. Ik persoonlijk heb mijn Messors in het begin wel af en toe suikerwater gegeven en ik gaf ze steeds de keuze tussen zaden en insecten. Nu geef ik ze geen suikerwater meer, enkel proefbuisjes met gewoon water in de buitenwereld.
Wel wordt vaak aangeraden om de Messor barbarus in het begin te laten groeien op enkel insecten omdat dit minder energie zou kosten; ik vermoed dat ze in dat geval wél zeker suikerwater moeten krijgen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Aha, ja aangezien het erg storend is als ik een fruitvliegje er in leg en ze deze toch niet aannemen denk ik dat ik even geen fruitvliegjes meer aanbied. Daarnaast drinken ze ook niet van de aminozuuroplossing dus dacht ik dat suikerwater overbodig zou zijn, aangezien ze dat dan ook niet zouden aan nemen. En zaden heb ik nog niet geprobeerd maar met 2 werksters leek me dat nog niet zo erg handig. Maar als ze geen insecten aan nemen is dat misschien dan wel beter, al ga ik dan maar wel een buitenwereldje er op aansluiten dan kunnen ze zelf zaden halen zonder gestoord te worden.

Bedankt. Weer wat geleerd (A)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Succes! Heb je mijn blog over Messor barbarus gelezen? Misschien heb je er wat aan..

Ik heb vanaf het begin geregeld suikerwater aangeboden maar ook cola, frisdrank, aminozuuroplossing (echte aminozuur, geen honingdauwsurrogaat) maar ik heb ze nog nooit zien drinken. Echter denk ik dan: baat het niet, schaadt het niet dus ik bied het wel aan onder het mom van als ze een keer drinken dit mooi meegenomen is! :)

Je kan deze soort enkel op zaden laten groeien maar paardebloemzaden zijn dan wel een must!! Ik geef ze vogelzaad, fruitvliegjes en suikerwater o.i.d.!

Je kan de fruitvliegjes eventueel aminozuur laten drinken, krijgen ze op die manier toch binnen!

Paardebloemzaadjes zijn echt een must!! Verwerken ze erg goed!

Tot slot is het meest belangrijke wel om ze niet te storen!! Het liefst helemaal niet in het buisje kijken en alleen voeren in de buitenwereld! Ze zouden rood licht niet kunnen zien maar als ik de doek op til is er wel chaos dusja..

PS Mijn kolonie van 3 werksters kwamen nooit buiten totdat het er 6 waren.. Ik duwde alles het buisje in! De andere kolonie had ook 3 werksters maar die halen vanaf het begin al alles zelf, die hebben dan ook al een flinke zadenvoorraad aangelegd! :)

Succes!!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Jazeker, ik heb hem gevolgd en ik zag ook dat jij 1 gyne had die het goed deed en 1 die het wat minder deed. Op het moment (we hebben samen besteld) doet de kolonie van leksz het ook wat beter dan die van mij. Ik weet dat her nog erg vroeg is maar ik heb nog geen eitjes hij ondertussen al wel.

Cola en frisdrank geef ik liever niet, en mijn honingdauw heb ik ze nog steeds niet van zien drinken. Ik geef verder ook niks omdat ze niks aannemen ik heb zo juist nog een fruitvliegje aangeboden maar die werd bij de rest neer gelegd.

Ik snap dat zaden een must zijn maar als ze niet eens fruitvliegjes etc. verwerken wil ik ze nog geen buitenwereld geven met zaden. Dus ik laat ze nog steeds met rust en wacht nog steeds maar... Ondertussen nemen ze niks aan, ik hoop dat ze dit binnekort wel gaan doen en deze kolonie nog goed gaat, aangezien ik ook wel een pluspunt van M. barbarus dat ze zo snel groeien.

Dus zolang ze nog niks aannemen kan ik ook niet veel veranderen.
Ik stoor ze niet ik kijk wel best veel maar door de rode folie, ik denk dat toen je het doek op tilde ze eerder last hadden van de beweging dan van het licht. Ze reageren er totaal niet op als ik vanuit het pikke donker een lichtje er op schijn.

En dat jou kolonie dingen zelf binnenhaald geeft waarschijnlijk ook al het verschil aan. Maargoed, ik kan nu nog niet zo veel doen.

Als iemand hier nog tips voor heeft ?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Één kolonie deed het bij mij inderdaad minder, die kwamen nooit buiten maar wat ik dan deed is dat als ik de andere kolonie vliegjes aanbood (die nu zeker 3x zo groot is (Klinkt veel maar respectievelijk 6 tegenover 15 werksters :P) gaf ik dat bij de grotere kolonie gewoon in de buitenwereld en bij de kleine legde ik dat in het buisje zo ver als dat ik kon komen met de pincet.

Als ik dan naar een paar dagen keek zag ik dat het overgrote deel onaangeroerd was maar ik dacht dan, liever 5 vliegjes geven waarvan ze 1 aannemen dan helemaal niks. Er ligt nu dan ook een hoopje dode vliegjes in het eind van het buisje (stuk of 6-7 denk ik) maar sinds een paar dagen komen ze nu wel buiten en halen ze zelf voedsel.

Dus ik zou gewoon wat zaden in de buitenwereld leggen, dit schimmelt toch niet en kan dus geen kwaad en geregeld 1 of 2 vliegjes in het buisje stoppen, ik stopte er ook nog paardenbloemzaden bij... En dat heeft wel geholpen dus! :)

Wat ik wel eens gelezen had was dat de kolonie gestorven was omdat de mieren niet buiten kwamen om voedsel te zoeken, de reden hiervan was dat het allemaal te groot was. (Afstand testbuisje en buitenwereld.) Dit voorkom je op deze manier!

En je moet gewoon denken, baat het niet, schaad het niet. ;)

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Ze hebben gisteren een fruitvliegje half opgegeten. Vandaag hebben ze er 1 mee naar binnen gesleept maar ik geloof nog niks mee gedaan. Ik kan niet goed zien met die rode folie of de pop er nog is en of ze eitjes hebben maar de 2 larven groeien wel volgens mij.

Ik heb alleen geen buitenwereld zoals je in me setup ziet. Gewoon het reageerbuisje-slang-reageerbuisje met honingdauwsuggoraat.

Ik heb zo juist 3 fruitvliegjes naar binnen gedaan en wat hele kleine druppeltjes honingdauwsuggoraat (misschien is het niet zoet genoeg).

Wat denken jullie moet ik er nu al een buitenwereld aan bevestigen? Of nog even laten zoals het is?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Ik zou wel een buitenwereld bevestigen... Ik dacht ook dat mijn kolonie die niet zo goed ging niet buiten kwam totdat ik de webcam er een dag opgezet had, toen zag ik dat ze toch wel degelijk buiten kwamen!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Oke bedankt man ;) ik hoor verder ook geen andere leden dus volgens mij komt dat wel goed. Dan ga ik ze zaden aanbieden en kijken wat ze daar mee doen. Ik denk ook dat ik de honingdauw inruil voor suikerwater. Dan probeer ik het later nog wel een keer.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Je kan het altijd proberen he! Uiteindelijk beslissen ze zelf wat ze willen!! Daarnaast was er ook iemand op het forum
die zijn Messor barbarus enkel op zaden heeft groot gebracht, gaat hoogstens iets langzamer..

Probeer wel ook paardenbloemzaden te geven, die zijn makkelijker te verwerken en worden echt overal gretig aan genomen!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Ja ik probeerde al wat zaden in te slaan maar de meeste zijn al uitgewaaid. Ik zou het jammer vinden als m'n kolonie langzaam groeit. Maar dat zien we nog wel. Ik zal binnenkort even een update doen dan kijk ik meteen wat er met de pop is.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

De tekenen van aanpassing zijn er dus in ieder geval! Ze eten al, dat is al aan begin! Ze zal ook echt wel vruchtbaar zijn neem ik aan als je die van antstore hebt gekregen. Nu is het gewoon noodzaak om ze rust te geven!

Bij mij nemen ze de zaadjes ook naar binnen en ik zie ze soms al in drietallen de zaadjes verwerken. :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Phantom »

Je weet pas of je gyne vruchtbaar is als ze werksters heeft gekregen. Onbevruchte gynes kunnen ook eieren leggen, die het mannelijk geslacht dragen. Maar je gyne heeft toch al werksters?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Ja 2, maar die kreeg ze meegestuurd. Het duurde 2 weken voor dat ze eitjes legde.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Phantom »

Let erop dat M.barbarus heel veel rust nodig heeft. En dan bedoel ik dus echt héél veel rust. ;)
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Waarom hebben sommige gyne's een zwarte kop en sommige een rode kop?

Ik heb nu 2 messor barbarus kolonieen en de een heeft een rode kop en de ander een zwarte.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Twee? Nog een nieuwe erbij? Hoeveel werksters heeft die kolonie?

Waarom de één zwart heeft en de ander rood is niet bekend zover ik weet, net zoals de vlekken op een koe niet symmetrisch zijn. :P
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Mika »

Everio schreef:Twee? Nog een nieuwe erbij? Hoeveel werksters heeft die kolonie?

Waarom de één zwart heeft en de ander rood is niet bekend zover ik weet, net zoals de vlekken op een koe niet symmetrisch zijn. :P
Zwarter wilt meestal zeggen ouder. Dus de ene is ouder dan de andere. Ik weet niet of er veel verschillen zijn in kleuren van de jongere gynes.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Hoe staat het nu met deze kolonie(s)?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Everio schreef:Twee? Nog een nieuwe erbij? Hoeveel werksters heeft die kolonie?

Waarom de één zwart heeft en de ander rood is niet bekend zover ik weet, net zoals de vlekken op een koe niet symmetrisch zijn. :P
Ik had er nog één overgekocht van mn die had toen een stuk of 30 werksters.

Ik heb ze gisteren verhuisd omdat het standaard 16 mm reageerbuisje te klein werd.

Ik wil binnenkort even updaten zodra ik de lifecam of veho(digitale microscoop) heb.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Heb je al besloten welke van de twee je gaat pakken?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Nog niet echt. Ze zijn beide nog niet echt zo groot dat ik er één kwijt moet dus heb er nog niet over na gedacht. Ze groeien beide erg hard nu dus ik moet nog even kijken ;)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Ik had het eigenlijk over de lifecm of microscoop! ;) hehe..

Wel goed om te horen dat ze het goed doen!!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Oh haha, :P nee geen idee. Elke keer als ik een besluit neem ga ik weer twijfelen.

Lifecam = goede video, voor bijv. blogs.
Digitale microscoop = determinatie en als je er wat tijd aan besteed ook foto's maar van levende exemplaren is dit al lastig.

Het gaat mij er dan om dat ik af en toe wat mieren kan laten determineren want ik heb al gezien dat je met een "macroscoop" niet echt hele hoge kwaliteit foto's krijgt tenzij je met een dood exemplaar gaat focus stacken. Maar voor determinatie is dat voldoende.

Als je ook kan determineren met lifecam(wat jij misschien beter weet) ga ik daar denk ik voor.

Me mieren uit Italië zijn aangekomen en ik twijfel nog wel wat over de soorten.

Hoe staat het met jou kolonie?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door Everio »

Hmm, dilemma's. ;)

Met mijn kolonie, tjeh je kent vast het verhaal wel met het nieuwe nest wat totaal verkeerd afgelopen is. (Onder de ytong gaan wonen. :P) Ik heb toen alles gesloopt en ze zitten nu in 2 lege buisjes met rode folie en 1 buisje zonder folie met vocht. Verder hebben ze een berg zaden en bemoei ik me er niet zo zeer mee.

Wel ben ik bezig met een nieuw nest, dezelfde bak ga ik handhaven maar de binnenkant wordt anders. Toevallig dat ik net beton heb gegoten... Morgenvroeg als het droog is eens kijken hoe dit uitwerkt. (Heb het gegoten in de vorm van een mal, beetje lastig uit te leggen maar foto's komen nog!)

Ik ga over drie weken verhuizen en dan moeten ze in het nieuwe nest zitten, ik heb dan niet veel tijd meer om knutselen. (Ik ga op mezelf wonen en knutselen moet in het ouderlijk huis, 25km verderop. ;)) Tegen die tijd wil ik ook een tweede soort erbij, een interessante soort, alleen weet ik nog niet welke. Ook een opmerkelijke soort.

Tjeh, wat determineren betreft gaat dat wel lastig denk ik. Je kan wel digitaal inzoomen en zorgen dat je object erg verlicht is. Ik zal morgen eens proberen als ik tijd heb om eens wat close ups te maken, kijken of dat een beetje werkt.

Hoeveel verschillende mieren heb je verstuurd vanuit italie? Alles overleefd?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Ben benieuwd ;)

Dat zou fijn zijn dan kan ik het een beetje verlichten, ik heb zelf op internet vrij weinig close ups gevonden met de lifecam.

Even kijken ik heb nu 6 verschillende soorten mee waarvan ik er 2 eigenlijk al weet.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie