ytong nest N° ~1/2/3~

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

Hey,

Dit zijn foto's van de ytong nesten dat ik tot nu toe heb gemaakt.

De 1ste nest was te groot in verhouding met de grootte van de kolonie. Ik zoek deze te verkopen. Indien je interesse zou hebben kan je altijd een PM sturen. Gezien de grootte en gewicht is het enkel mogelijk deze op te halen ( te groot en te zwaar om te verzenden).

Afbeelding
klik op de foto's om te vergroten

De 2de nest die ik gemaakt heb is voor mijn Myrmica Rubra kolonie. Deze heeft er een tijdje in verbleven, maar ze hebben het nest te hard bevuild en er begon na een tijdje schimmel in te komen. Dus heb ik ze maar laten verhuizen naar een proefbuizen nest.
Ik ga deze ytong nest nu helemaal schoonmaken en ook verkopen. Ook deze nest is enkel af te halen. Voor interesse stuur een PM.


Afbeelding



De 3de nest die ik over 2 weken heb afgewerkt is bestemd voor een nieuwe kolonie Messor Barbarus.
Voor mij is dit het perfecte nest. Het is een ytong blok voorzien van de nodige gangen en kamers rondom de blok en langs de buitenkant bekleed met glas.
De gangen en kamers zijn gevuld met kift. Dit is een soort zeer fijne kiezeltjes van 2 mm dik.
De mieren maken de kamers leeg in functie van het aantal kamers dat ze nodig hebben en functie van de grootte van de kolonie.
Het glas langs de buitenkant loopt door tot ver boven de rand met als resultaat dat de bovenkant van de blok dienst doet als buitenwereld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EDIT NIEUWE FOTO @ vraag van phantom
Afbeelding
uitleg: toen ik ging slapen zag ik dat de kolonie verhuisd was. OK zeer fijn maar de volgende ochtent stont ik met mijn mond open wat ze al naar buiten hadden gesleept op 1 nacht
zo dus :o :shock:
daarna waren ze nog steeds aan het verslepen maar ze hadden een andere manier gevonden de kamer aan de andere kant van de blok was maar 65% gevuld en dus hebben ze die maar gevuld voor zo een 95% prosent
Laatst gewijzigd door freek114 op 03 sep 2010, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

Reacties!

Ik bijt niet hoor.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door mpower000 »

Hoe regel je de bevochtiging van dat laatste nest? Voor de rest heel mooi hoor, het is duidelijk dat je er het juiste materieel voor hebt. 8-)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

mpower000 schreef:Hoe regel je de bevochtiging van dat laatste nest? Voor de rest heel mooi hoor, het is duidelijk dat je er het juiste materieel voor hebt. 8-)

Niet voor mij heeft messor barbarus geen vocht nodig ze komen ook amper aan het Suiker/water reservior
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door Phantom »

Ik ben benieuwd hoe de mieren op dat kift reageren en of ze er in gaan graven.

Dat M.rubra-nest vind ik er best goed uitzien, maar hoezo had je daar gekozen voor twee openingen?
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

Mocht de kolonie te groot worden had ik vooruit gedacht voor een tweede ytong er bij aan te sluiten.

p.s Ik zal er nog een foto bij zetten dan kan je zien wat ze al met de kift hebben gedaan. :D
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door Everio »

Mooi man!

Ben benieuwd naar de foto's! Maak je nog een blog aan waar je de ontwikkelingen kan bijhouden.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

Phantom schreef:Ik ben benieuwd hoe de mieren op dat kift reageren en of ze er in gaan graven.

Dat M.rubra-nest vind ik er best goed uitzien, maar hoezo had je daar gekozen voor twee openingen?
Ik zal mijn best doen daar eens tijd voor te maken.
maar ik kan niet zo goede foto's trekken ik ben aan het sparen voor een goeie lens voor het foto toestel.
huhum ma dat kost nogal kadole :lol: (eurotjes)
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door Dumdidum »

Het ziet er prima uit. Ben ook benieuwd naar foto's van de Myrmica rubra kolonie, was toch ook een kindje van mij.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door freek114 »

Dumdidum schreef:Het ziet er prima uit. Ben ook benieuwd naar foto's van de Myrmica rubra kolonie, was toch ook een kindje van mij.
Inderdaad. :)
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: ytong nest N° ~1/2/3~

Bericht door dondiablo »

Ik vroeg me af wat je met al dat kift(in de buitenwereld) doet als de kolonie groter wordt. Valt het er een beetje uit te scheppen?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie