Myrmica rubra (Jeff)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Antstore order date: Zondag, 05 September 2010


Mijn eerste mieren; 1 koningin + 10-25 werksters

Zondag j.l. besteld en zou vanaf Antstore naar Nederland dinsdag bij mij thuis zijn (DHL). Helaas niemand thuis dinsdag (ik was net 5 minuten weg :( ) en is het pakket de volgende dag aangeboden, woensdag dus. Ik denk dat is vast niet goed; zoveel mieren in een buisje met weinig water en helemaal gestresst van dat gereis (lees 'heen en weer gegooid') :?
Maar niet is wat ik dacht... zo te zien is zijn ze alle in leven met wat eitjes.
Wat me wel opviel is dat de watten (aan de mier/openingszijde) nogal droog waren en dat ze er wat uit hebben geplukt. Aan het eind van de buis lag een pluisje met afval en op de helft gewoon wat pluisjes alsof ze zochten naar meer water.
Heb nu de kurk eraf gehaald/buisje open gemaakt en deze in een plastic bakje gelegd met daarin een gat naar een ander buisje met plenty water. Deze ook afgedekt, maar tot nu toe blijven ze in hun eigen buisje. Soms komt er 1 uit om even te verkennen maar meer echt niet. Heb nu 2 druppels water in de buis gelegd en een lamp erop gezet... nu kijken hoe het morgenvroeg is...

Foto gemaakt met de MS Lifecam Cinema:
Afbeelding

Vragen en opmerkingen hier
Laatst gewijzigd door Jeff op 22 sep 2010, 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Inmiddels is mijn kolonie sinds dag 2 verhuisd naar mijn andere buisje. Deze had ik afgedekt en het originele buisje onder een lamp geplaatst. Helaas heb ik de verhuizing niet gezien :(

Ook heb ik fruitvliegjes gehaald en die eten ze (na een leuke aanval) soms gretig op. Dat is ook goed te zien aan de vleugeltjes van deze vliegjes die ze achter laten. Als ze geen honger hebben worden de vliegjes compleet genegeerd. Gister nog even een mug doodgeslagen en erin gelegd, deze is inmiddels ook verdwenen. ;)
Honingdruppels worden ook zeer gewaardeerd door ze. Veel actie zie ik nog steeds niet in de buitenwereld, volgens mij begint dat pas echt als het donker is.


Nog een plaatje uit de webcam, deze is bewerkt in Photoshop. ;)

Afbeelding

Filmpje van m'n mieren die een fruitvlieg gewoon laten leven:


Binnenkort zal ik beginnen met het bouwen van een ander nest voor ze...
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Nu een paar dagen zo af en toe de buitenwereld bekeken maar nog steeds gigantisch (+90%) weinig mieren te zien. Gisteravond dan maar weer eens een mug gevangen, deze in de buitenwereld gegooid (bakje plastic) en zag op dat moment dat er 2 mieren aan de honing zaten (ik heb 4 druppels honing -onverdund- in de buitenwereld liggen)...
Ik denk dat ze nogal stressvol zijn om 1 of andere reden. Ik kijk bijna nooit naar ze in de reageerbuis en heb sinds 2 dagen een standaard (rond 40) PVC-buis eromheen gedaan zodat ze daar geen enkel licht krijgen... ze hebben alles; water & eten + dat het er tussen de 18 en 22 graden is...

Wellicht bereiden ze zich voor op de winterslaap!? Maar 3 muggen eten ze zo in 1 dag (ik zie er niets van) en 5 fruitvliegjes blijven in leven... lucky bastards :lol:
Ik heb het idee dat de kolonie een beetje moet groeien en dat ze dan wat dapperder worden!?
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Vanochtend eens zitten denken en besloten om een warmtematje te kopen. Eenmaal in de winkel heb ik iets meer gekocht. :D Een aquarium van (40x20x25) wat zand, steentjes, warmtematje (6Watt), thermo- & hygrometer. Ach ja, beter dan die bak plastic van de chinees. ;)

Ik heb het wat aangekleed met een boomstronkje en een takje van een boom achter 't huis. Zo ziet het eruit (sorry, even niet op de achtergrond letten):
Afbeelding

Ik het er een nieuw buisje ingelegd met rode folie eromheen. Hopelijk verhuizen ze daar naar toe. Hun buis (uit de chineesbak) heb ik er vrijwel voor gelegd dus dat moet goed komen. Leuk was dat toen ik hun buisje neerlegde er gelijk een werkster naar buiten holde over het zand. Aangezien ik ook net een half levende mug voor de buisopening had gelegd, had die ene mier het er maar druk mee om de mug in bedwang te houden... de halve nieuwe buitenwereld rond geweest. Hier een paar fotootjes :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en/of opmerkingen.
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Ik had de hoop dat ze snel zouden verhuizen naar het het buisje met de rode folie. Aangezien ik de vorige keer de verhuizing niet had meegemaakt, nu maar uit voorzorg continu de webcam er bovenop, inclusief 's nachts.

En wat gebeurt er!? Wat doen ze? :shock:

Hier is het hele gebeuren terug te zien:


Weer wat geleerd ! :lol:

Vragen en/of opmerkingen.

En nog een fotootje:
Afbeelding
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Myrmica rubra (Jeff)

Bericht door Jeff »

Inmiddels heb ik de mieren onder het stuk hout weg kunnen krijgen door deze schuin te leggen en m.b.v. een lamp die er continu op scheen. Daarvoor heb ik een extra buisje (incl waterreservoir erin) erbij gelegd. Dit heb ik gedaan zodat ze een keus konden maken. Of het buisje dat op het warmtematje ligt of het koudere buisje; ze hebben dus gekozen voor de warme.

De rechter buis gebruiken ze voor hun afval, niet alleen erin maar ook aan de buitenkant er tegenaan. Ben al blij dat ze de afval een beetje apart beginnen te leggen ;)

Ik heb ook de rode folie getest door er plotseling een felle lamp op te schijnen. Geen enkel verschil merkte ik bij ze op dus het werkt gelukkig. Daar was ik ook vanuit gegaan want ook heb ik een halve kurk in de buisjes gedaan. Dit om de lichtinval in het buisje zo klein mogelijk te maken. Ook blijft het zo ietsje warmer in de buisjes, maar dat is nihil. Nadeel van de folie is dat ik het broed niet kan bekijken...

Ik voer ze om de dag een paar (vers gedode) muggen en die zijn zo verdwenen. Er staat wel altijd een beetje onverdunde honing in de buitenwereld, omdat daar heel vaak een mier bij zit. Ik heb dat eens zitten observeren door een vergrootglas en het lijkt of die mier dan bezig is om zandkorrels in de honing te gooien. Iemand een idee waarom?

Ik heb nu een plexiglazen deksel gemaakt met een aantal gaten erin waar precies de webcam in past. Zo kan ik wat makkelijker filmpjes en foto's maken. Vandaar dat ik nu ook 3 stuks voederbakjes in de buitenwereld heb gezet. Ik maak hier continu opnamen van zodat ik kan zien wat het meest geliefd is; links de bruine suiker, in het midden de kristal suiker of rechts honing. Alle drie verdund.

Afbeelding

Het takje met de dennenappels zijn heel erg geliefd bij ze en eenmaal in de buitenwereld zijn ze die aan het doorzoeken. Die heb ik vers van de boom gehaald en daar zitten natuurlijk nog wat kleine insecten in.

Temperatuur ligt tussen de 19 en 23 graden en de vochtigheid zo rond de 60. Dit voer ik zo nu en dan op naar de 80-90 door wat water (100ml) over de dennenappels te druppelen (daar zit het warmtematje onder) en door het deksel op het formicarium te sluiten. Ik heb het idee dat ze dat prettig vinden (ze blijven langer in de buitenwereld)
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Plaats reactie