Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Vragen over deze kolonie kan je hier kwijt.
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door zaphero »

Succes!!
zaphero
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Unexisted »

Succes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Everio »

Het klinkt leuk allemaal maar probeer eens wat foto's te maken en filmpjes. Van je setup, van het voeren. Maakt alles veel interessanter voor de lezer!

Oh en ik ben nieuwsgierig! haha (A)

Succes!
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Lone »

Zeer af te raden om voedsel van buiten af te geven.
Verder voeren Unexisted en ik bijna uitsluitend alleen blaptica.

Kakkerlakken hebben een veel hoger voedingsgehalte per gram dan andere koop bare voedingsdieren. En aangezien diversus zoveel eet is het het perfecte voer voor ze. Je moet alleen wel de kakkerlakken prepareren.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Phantom »

Lone schreef:Zeer af te raden om voedsel van buiten af te geven.

Kakkerlakken hebben een veel hoger voedingsgehalte per gram dan andere koop bare voedingsdieren.
Waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Lone »

Hier vind je een overzicht van verscheidene voedseldieren. "Schaben" zijn kakkerlakken.
Dit is niet de site waar ik het vandaan heb alleen hier staat het dan wel duidelijker, voor degenen die Duits kunnen lezen teminste.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Phantom »

Daar staat inderdaad dat de kakkerlakken het meeste eiwit bevatten. Niet direct Blaptica dubia, maar het zal wel representatief zijn voor de meeste kakkerlakachtigen. Echter, of je voedseldieren nu voor 20% of 25% uit eiwitten bestaan is denk ik geen belangrijk verschil voor je mieren. Belangrijker lijkt het me dat de kakkerlakken gemakkelijk op te kweken zijn en snel groeien.

Daarnaast blijft mijn vraag staan voor je andere opmerking:
Zeer af te raden om voedsel van buiten af te geven.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Unexisted »

Phantom schreef:Echter, of je voedseldieren nu voor 20% of 25% uit eiwitten bestaan is denk ik geen belangrijk verschil voor je mieren.
Het geeft toch wel een indicatie van hoe voedzaam een kakkerlak is in het algemeen. Stel, 1 Blaptica dubia vervangt 20 krekels. Grotere kakkerlakken wellicht 10 Blaptica dubia. Of is dat te makkelijk gedacht?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Everio »

Ik vind die kakkerlakken echt zo'n vieze beesten. :P Ik ga die ook echt nooit kweken voor mijn collega's. :P Dan geef ik maar wat extra geld uit aan andere voedseldieren. (A)
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Lone »

Phantom schreef:
Zeer af te raden om voedsel van buiten af te geven.
Dat is nu wel zo'n beetje algemeen bekend. Mijten zijn desastreus voor de meeste mierenkolonies. Diversus is niet de meest schone soort, dus zijn ze er nog eens extra gevoelig voor.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Phantom »

Dat is geen regel. Bovendien kan zelfgekweekt voedsel net zo goed mijten bevatten.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Phantom schreef:Dat is geen regel. Bovendien kan zelfgekweekt voedsel net zo goed mijten bevatten.
Helemaal mee eens, ik geef mijn kolonies al sinds ik ze heb eten van buitenaf en nog nooit last gehad van mijten. Tussen haakjes, zouden onze mijten überhaupt kunnen leven in het kunstmatige klimaat waarin ik de Pheidologeton diversus houd?

Hommels en andere kleine prooien accepteert mijn kolonie erg goed, ik dacht eerst dat het aan de grootte lag maar kleinere Blaptica dubia accepteren ze net zo slecht als volwassen. Gek, ik geloof dat het aan de grootte van de kolonie moet liggen gezien UneXisted er geen problemen mee heeft en een veel grotere kolonie heeft.

edit:
Lone schreef:Je moet alleen wel de kakkerlakken prepareren.
Wat bedoel je hier trouwens mee? Ik doe weinig met mijn kakkerlakken voor ik ze voer (behalve dat ik hun achterpoten en kaken buiten werking stel). Misschien ligt hier het probleem.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Unexisted »

MorbidMike schreef: Helemaal mee eens, ik geef mijn kolonies al sinds ik ze heb eten van buitenaf en nog nooit last gehad van mijten. Tussen haakjes, zouden onze mijten überhaupt kunnen leven in het kunstmatige klimaat waarin ik de Pheidologeton diversus houd?
Ik waag het er zelf niet op. Zoals ik al eerder heb verteld volgens mij. Ik ken drie andere kolonies P. diversus die ten onder of bijna ten onder zijn gegaan aan een mijtenplaag. Alle drie voerde ze voedsel van buitenaf. Dit is natuurlijk geen bewijs, maar ik waag het er niet op. Een kolonie had het overleefd, de eigenaar gebruikte Vita biosa tegen de mijten.
MorbidMike schreef:Wat bedoel je hier trouwens mee? Ik doe weinig met mijn kakkerlakken voor ik ze voer (behalve dat ik hun achterpoten en kaken buiten werking stel).
Ik denk dat hij inderdaad bedoelt dat je de kaken dient te verwijderen voordat je ze geeft. Een Blaptica dubia met kaken of een kop met kaken en zonder lichaam gaat gewoon door met het verslinden van werksters. Ik verwijder meestal ook de vleugels en wat poten. Ik denk ook dat de grootte van de kolonie een belangrijke rol speelt in het accepteren van voedsel. In het begin deed mijn kolonie ook moeilijk over Blaptica dubia. Nu voer ik ze minimaal 7 dubia's per week.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Lone »

Waarschijnlijk heb je de kolonie veel te weinig eten gegeven.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Floris »

Is de vochtigheid in het nest goed?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Floris schreef:Is de vochtigheid in het nest goed?
Dit is het eerste wat ik mezelf afvroeg, ik geloofde eerst van wel (gezien er altijd weinig werksters in het proefbuisje zaten wat ik in de buitenwereld had gelegd) maar het enige probleem wat ik kan bedenken moet de vochtigheid geweest zijn. Ik heb ze altijd voedsel in overvloed aangeboden maar het werd lang niet altijd goed geaccepteerd. Bevochtiging deed ik net als UneXisted, 2 keer per dag met de plantenspuit er goed overheen, het enige verschil is dat mijn kolonie niet in een Ytong zat maar in het zand, en ik geloof dat het zand te droog geweest moet zijn.
edit: De vochtigheid was over het algemeen 40-70% maar daalde als ik afwezig was wel eens tot 30% (wat inderdaad te laag is maar zeldzaam voorkwam).

Ik heb ze nu verhuisd naar een proefbuisje in een plastic doos, waar ze tot nu toe ook geen eten aannemen, maar waar de vochtigheid in ieder geval goed is. Ik ga vanmiddag proberen of ze wat kleinere prooien aannemen dan stukken Blaptica dubia.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Unexisted »

Media hoef je niet perse te doden. Je hebt geluk dat je nog wat werksters hebt. Ik denk dat het wel goed komt. En wat betreft de plotselingen doden. Hoogstwaarschijnlijk niet vochtig genoeg. Wat je de volgende keer kan doen is een ytong blok in het midden van het zand verwerken. Dat ytong blok is hol en is verbonden met een slang die naar het oppervlakte gaat. Dan kan je het ytong blok reservoir vullen met water. Zo zal het zand voor een aantal dagen vochtig blijven. Hetzelfde gebeurt op het moment bij mijn setup. Mijn ytong nest houdt het zand vochtig. Eventueel kan je extra werksters kopen bij mij als ik terug ben van vakantie. Echter geen garantie dat ze het aannemen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door Unexisted »

Hoe staat het met de kolonie?
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door monnikkemuis »

Leeft het nog?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Unexisted schreef:Hoe staat het met de kolonie?
Niet goed, de kolonie is al een tijdje dood. Erg jammer want het was een mooie soort. Ik denk dat het de wisselende vochtigheid geweest moet zijn.. de volgende keer dat ik me aan deze soort waag zorg ik voor betere vochtigheden, misschien met kleibolletjes, of zorg ik ervoor dat de kolonie eerst alleen toegang heeft tot het Ytong-blok en vanuit dat blok pas tot het zand. Zand is toch erg moeilijk vochtig (genoeg) te houden.
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door kjeld13 »

Kan deze soort niet zonder zand en alleen met ytongnest?
Plaats reactie