Lasius niger (Romagoal)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Floris »

Reacties voor Lasius niger (Romagoal)

Het nadeel van een 'natuurlijk' nest is dat de mieren niet zichtbaar zijn in het nest.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Debiru »

Ik heb zelf ook nog geen ervaring, ben me aan het inlezen. Ik denk dat je eerst beter voor een kleiner bakje kan gaan en zorgt voor een grond waarin ze makkelijk kunnen graven, en een droog en een natter deel creëert. Hoe weet ik niet. Ik denk ook dat je ze toch beter even in een buisje kan houden tot dat je een redelijk aantal werksters hebt die gangen en kamers kunnen graven. Dus niet vanaf dag 1 al natuurlijk.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Everio »

Stel je eens voor in het betreffende forum zou ik zeggen!

Tjah, wat ben je van plan?

Je moet bij een 'natuurlijk' nest aan zoveel dingen denken...

Stel je pakt de kleine bak, laat staan 20x10 ofzo... Hoe ga je hier een nest in creeeren? Je gooit er een kwak zand/leem in en laat hun hun gang gaan? Dit kan, kan ook bij een kleine kolonie maar hoe ga je het vochtig houden? Als het te droog is kan het allemaal instorten en, de mieren hebben een vochtige leefomgeving nodig.

Je zal ze op deze manier niet kunnen zien, niet zien of het goed gaat en ook niet zien wanneer het slecht gaat... (Wat wel belangrijk is.)

En wat dacht je van zoiets als dit topic? En dan de links naar foto's die geplaatst zijn en de onderstaande tekst en foto's ter uitleg... Niet helemaal natuurlijk als je het weet maar voor het oog niet te zien... En beter te controleren.

Wat je ook kan doen kwa bevochtiging is een kubus maken van een blok ytong die hol is. (Dus 6 'plakken' maken en die tegen elkaar aan lijmen.) Dan boor je in 1 kant een gat, daar lijm je een stuk slang in die boven uit het zand steekt, de rest van de ytong leg je onder het zand... Je vult het blok via de slang en het water gaat geleidelijk via het blok het zand in.

Maja, toch raden wij aan een testbuisje te gebruiken in het begin.

Succes!
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Everio schreef:Stel je eens voor in het betreffende forum zou ik zeggen!

Tjah, wat ben je van plan?

Je moet bij een 'natuurlijk' nest aan zoveel dingen denken...

Stel je pakt de kleine bak, laat staan 20x10 ofzo... Hoe ga je hier een nest in creeeren? Je gooit er een kwak zand/leem in en laat hun hun gang gaan? Dit kan, kan ook bij een kleine kolonie maar hoe ga je het vochtig houden? Als het te droog is kan het allemaal instorten en, de mieren hebben een vochtige leefomgeving nodig.

Je zal ze op deze manier niet kunnen zien, niet zien of het goed gaat en ook niet zien wanneer het slecht gaat... (Wat wel belangrijk is.)

En wat dacht je van zoiets als dit topic? En dan de links naar foto's die geplaatst zijn en de onderstaande tekst en foto's ter uitleg... Niet helemaal natuurlijk als je het weet maar voor het oog niet te zien... En beter te controleren.

Wat je ook kan doen kwa bevochtiging is een kubus maken van een blok ytong die hol is. (Dus 6 'plakken' maken en die tegen elkaar aan lijmen.) Dan boor je in 1 kant een gat, daar lijm je een stuk slang in die boven uit het zand steekt, de rest van de ytong leg je onder het zand... Je vult het blok via de slang en het water gaat geleidelijk via het blok het zand in.

Maja, toch raden wij aan een testbuisje te gebruiken in het begin.

Succes!

Mhm, thanks voor al de tips en adviezen everio! Zal me vantijd wel eens voorstellen, maar liefst als ik effectief een kolonie up and running heb... Haha :lol:
Ja, kweet dat ik het me wellicht niet makkelijk ga maken.
Ook daar heb ik allemaal aan zitten denken. Bij ons in de dierenspeciaalzaak in de buurt hebben ze allerlei apparatuur omd at te bekomen. Vernevelaars bijvoorbeeld, die dan weer meer bepaald gebruikt worden in het terrarium (heb ik ook).
In die zin moet ik schuld bekennen dat mieren evt. een leuk voedseldier zouden kunnen worden voor enkele van men andere beestjes,... Hangt er een beetje van af natuurlijk.
Ik zou graag eigenlijk een soort paludarium-achtig iets creëeren, maar dan voor mieren. Op termijn dan natuurlijk, van dag 1 is dat wellicht niet uit te voeren. Het nest hoef ik overigens niet echt te zien,... Doch als het mogelijk zou zijn, zal ik het zeker niet laten. Mij werd vroeger (10 jaar geleden, makkelijk :lol: ) verteld dat als je de zijwanden van een glazen bak verduistert met bijv alu folie of iets dergelijks, dat je die nesten alsnog kan zien.
Eigenlijk zou ik bijv ook graag een omgeving willen creëeren waarbij de lasius niger mieren hun 'vee' kunnen houden, maw met plantjes en bladluizen in. Ik denk dat dát echter mijn moeilijkste opgave zal zijn... De combinatie mier/plantje/bladluis verzorgen enz,... kan toch niet zo makkelijk zijn. Ook mbt de vochtigheid enzovoorts.
In ieder geval, hoe ik het zie is dat er een 'droog' deel zal zijn in het bakje, dat beschenen wordt door een hittelamp (op voldoende afstand). Dan een deeltje vochtig, niet verwarmd, en een deeltje vochtig , warmtemat.
Dit uiteraard enkel als ik een groter bakje ga nemen hé. We zullen mss idd eerst al eens met iets kleiners beginnen.

Die 'irrigatie'-methode zegt me ook wel iets,... Maar anderzijds kan je net zo goed een verstuiver gebruiken denk ik dan,... ? Er bestaan ook een soort 'regen simulators' in het reptielen-wereldje... Mss dat ik die kant zowat zal op gaan.

thanks alleszins al ;)

*wacht vol ongeduld op z'n kolonietje*
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Oh ja, wat ik me ook af vraag :p

Zoals ik al eerder zei vraag ik me af wat het effect zal zijn van mieren op verschillende soorten hout.

Nu, stel dat het 'goed' gaat met mijn lasius niger , en ik haal een soort in huis die wél hout aan tast.

Hoe kan ik dit het beste testen?

Ik stel mezelf dan voor om via buizen het nest / de nesten te connecteren met een aparte bak (arena???). Daar zou ik dan bijvoorbeeld staaltjes van hout kunnen aanbieden of zo. Maar hoe dan, vraag ik me af.
Sommige van die soorten maken nesten van een karton-achtig materiaal, en dan moet je hout-staaltje al vrij groot zijn denk ik zo :lol:
Allezja. De praktische kant van die test ben ik nog niet echt uit. Tips hierover zijn méér dan welkom...
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Debiru »

Over dat hout, geen idee wat voor je wilt gebruiken, maar zaag er planken van tussen (plexi)glas zodat je ze alsnog bezig kan zien, dan zullen ze net als asndere mieren in zand gangen en kamers maken, en als je dan een dunne plank hebt kan je dat gewoon zien.
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Ik heb vandaag mijn kolonie aan gekregen!

Snel mijn kleinste bakje geprepareerd. Fotootjes volgen normaal gezien kortelings, al moet ik eerlijk toegeven dat ik hier geen held in ben.

Setup : Grind op de bodem, potaarde in the middle en fijn rijnzand on top. Er staan enkele kleine plantjes in, een steentje ligt er ook in. Ik heb ook zo een voederbakje gekocht met vier gaatjes in.
Het testbuisje is zonet open erin gelegd (half uurtje geleden) en het eerste werkstertje is op verkenning gegaan rond de buis...

Als uitbraakbescherming gebruik ik voorlopig talk + baby olie.
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Een goed uur later zitten ze volop aan de suiker/pure appelsiensap mélange die ik gemaakt heb.
Eerst kwam er slechts één werkstertje buiten kijken, nu zijn ze met 3 of 4 aan het fourageren. Ben overigens zeer tevreden over Ant-Store, waar ik ze gekocht heb. Ik bestelde enkel een koningin, maar kreeg een achttal werksters + 3 eitjes en één cocon. Of dit ook zo zou zijn met exotischere soorten betwijfel ik wel ;)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Everio »

Dit zal het geval zijn geweest dat ze geen kolonies hadden met enkel een koningin... Of tijdens transport zijn poppen uitgekomen.

Probleem met deze hobby is dat het niet groot en wijd verspreid is, zodoende heb je grote kans dat wanneer je iets experimenteels doet, je zelf moet testen en uitproberen. Simpelweg omdat het niet eerder gedaan is.

Succes met je kolonie!
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Everio schreef:Dit zal het geval zijn geweest dat ze geen kolonies hadden met enkel een koningin... Of tijdens transport zijn poppen uitgekomen.

Probleem met deze hobby is dat het niet groot en wijd verspreid is, zodoende heb je grote kans dat wanneer je iets experimenteels doet, je zelf moet testen en uitproberen. Simpelweg omdat het niet eerder gedaan is.

Succes met je kolonie!
Hmm Dat zou inderdaad goed kunnen!

Haha dat ben ik alleszins wel van plan, ja. :lol:

Méér zelfs, ik ben nogal bevriend met een uitbater van een Tom&Co hier in de buurt. Ik zou met alle plezier enkele van men formicaria later daar als een soort showcase zetten.
Hoe dit dan weer praktisch gaat zien we dan wel weer. Anderzijds ben ik wel van mening dat je, als je mieren wil houden pur sang, je misschien beter niet op de manier tewerk gaat die ik hanteer. Soit.

Nog een vraagje trouwens :

Ik zit een beetje met een dilemma. Het is niet echt dringend, maar toch.
Stel, het is komend jaar mooi weer, en de bruidsvluchten beginnen in mijn formicarium. Ik zou graag enkele bevruchte koninginnen hieraan over houden.
Hoe doe ik dat?!? Een soort gaas over de bak leggen met daaraan een aantal testbuisjes aangesloten of iets dergelijks?
Hoe vermijd ik bij deze kolonie en bij latere kolonies dat deze niet gewoon terug in de bak landen en worden opgevreten? hoe vermijd ik ontsnappingen door bruidsvluchten?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Phantom »

Je zal volgend jaar nog geen bruidsvluchten krijgen. Het jaar daarop ook nog niet, waarschijnlijk. Het is zelfs de vraag of je überhaupt bruidsvluchten binnenshuis krijgt. Als dit toch gebeurt, dan zullen de mieren zeer waarschijnlijk niet met elkaar paren, het zijn immers zussen en broertjes. ;)
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Ja ik heb inderdaad onlangs gelezen dat mieren niet aan inteelt doen, enkele soorten daar gelaten.
Niettemin, wie weet dat ik enkele kolonies van een bepaalde soort heb in de toekomst? you never know hé.

Mijn kolonie L.niger doet het goed. Ik heb een bromvlieg erin gestoken, en daar komen ze niet aan. De mug die ik daarentegen erin gestoken heb werd direct het buisje in getrokken.
Heb nu ook één volgroeide werkster, wat wel leuk is.

Daarnaast hebben ze (die volgroeide werkster alleen) 2 gaatjes in de aarde gegraven, vlak voor de buis. Ze brengt de aarde naar in het buisje, waar ze de koningin en het broed al volledig afgezegeld heeft voor de buitenwereld. Desondanks denk en hoop ik dat ze naar dat mini nestje ondergronds verhuizen...
Plaats reactie