Lasius niger (Cube)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Dag forumleden :D

Zoals de gewoonte het voorschrijft zal ook ik mijn bijdrage maken met een blog.

Het verhaal startte 2 jaar geleden, toen raakte ik voor het eerst gefacineerd door die kleine kruipertjes die je in de meeste gevallen liever niet in je huis binnen haalt... Na veel opzoekwerk (maar nog meer gezeur tegen mijn vrouwtje), mocht ik ze dus eindelijk gaan houden!

Ik dus met volle passie in de tuin op zoek naar een nest... Dat bleek toch ook niet echt vruchtvol :D Nesten zat, maar zo'n gyne te pakken krijgen...

Toen ik zag dat semar nog een jonge kolonie aanbood voor verzendkosten, was de keuze snel gemaakt.

Deze ochtend duwde de postbode een noppenenveloppe in mijn handen. Meteen de beestjes maar wat rust gegund na de lange nachtmerrie. Na ze een uurtje in de enveloppe gelaten te hebben, om wat bekomen, voorzichtig de enveloppe geopend.

Het buisje in een bakje met een talklaag gelegd, wattendopje er af, wat suikerwater er bij en nog geen 10 minuten(!) later zat er al een werkster te snoepen van het suikerwater. Niet lang of ze zaten met z'n vijven van het feestmaal te genieten.

Ik vermoed in het buisje met de gyne zo'n 20 tal werksters met wat broed. Heb ook al 2 maten van werksters opgemerkt, de ene werkster is minstens een derde groter... Ik vermoed eerste en tweede generatie? Worden ze nog groter?

Natuurlijk wat foto's!


Afbeelding

Hier zie je duidelijk het verschil in grootte tussen beide werksters.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Morgen ga ik wat fruitvliegjes kopen in de lokale exotische dierenshop. Ik neem aan dat ik ze dit al mag aanbieden?



Reacties hier plaatsen
Laatst gewijzigd door Cube op 13 mei 2010, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger

Bericht door Cube »

Dag 3 van de kolonie.

Na de eerste eerste maal het suikerwater hebben gegeven, heb ik ze niet meer zo actief gezien. Ik heb ze ondertussen wel een fruitvliegje en een krulvlieg aangeboden en beiden werden meteen geaccepteerd.

Ze hebben toch snel door als je wat te eten voor hun nestje legt hoor heb ik zo de indruk. Op minder dan 15 minuten ligt alles binnen.

Het fruitvliegje heb ik donderdag gegeven, de krulvlieg vrijdag. Van het fruitvliegje is niets meer te bespeuren, de krulvlieg kan ik wel nog duidelijk in het nest zien liggen. (Maar daar zullen ze ook wel meer werk aan hebben, vermoed ik zo :roll:)

Ze hebben ook een beetje wat (vermoedelijk uit het bakje met suikerwater) mee binnen gesleept, tenzij ze het hebben losgerukt van de watertoevoer in het buisje zelf. Vraag me af wat ze hier mee willen.

Ik zie ook een eitje liggen (onderaan de foto - onder, rechts van de vlieg) bij de krulvlieg. Het eitje lijkt me nogal aan de platte kant. Vermoedelijk een slecht eitje? De werksters die er langs lopen, lijken het ook te negeren.

Afbeelding
Wat denken jullie ervan? Is dit normaal?

Vandaag, zaterdag, heb ik ook besloten het nest wat aan te passen en er meer een buizennest van te maken. Dat leek me ook wat makkelijker om ze te kunnen voeden, omdat ik vaak tegen het buisje aanstootte als ik suikerwater ververste.

Nu vind ik het zelf al meteen een pak overzichtelijker. ;)

Nog wat foto's van de gyne en de kolonie.
Afbeelding

Afbeelding

En kijk wat ik zag! Een verse madam! Zo maagdelijk wit :P

Afbeelding

Vragen en reacties
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger

Bericht door Cube »

Ondertussen zijn we weer wat verder. In de kolonie zijn nog wat werksters bij gekomen. Broed blijft steeds op eenzelfde niveau aangevuld.
Eten doen ze goed. Krulvliegen uit de shop en wat random spinnen die ik vang nemen ze met veel plezier aan. Wel jammer van het slechte weer, nu vind ik minder makkelijk ander lekkers voor ze.
Iemand een idee of ik ze oorwormen lusten? (Ik zal natuurlijk ze natuurlijk wel doorknippen)

Verder ben ik ook aan het experimenteren geweest met warmte. Overal lees ik dat ze het graag wat warmer hebben, hoewel in realiteit lijken die van mij gewoon niets te willen weten van warmte.

Eerst had ik getracht met een bureaulamp (halogeen) over het bedekte buisje te schijnen (vanop een afstand van 15cm). Binnen het kwartier begonnen de werksters de broed te verslepen naar de plek waar de lamp het minste scheen. Dan heb ik de lamp nog wat verder geplaatst, broed bleef gewoon liggen naar waar ze hem versleept hadden. De warmte van de halogeen leek hen dus niet te bekoren.

Wanneer ik de lamp uitzette werd binnen de kortste keren de broed opnieuw naar de oorspronkelijke plek verhuisd (tegen het waterreservoir).

Van mijn schoonbroer (spinnenliefhebber) kon ik nog een warmtemat krijgen van 9 watt. Toen ik deze onder het nest schoof en aanzette werd ook opnieuw na een uurtje de broed versleept, dit keer niet wat verder in het buisje, maar zelfs tot bijna aan de uitgang van mijn buisje. Dit bleek dus nog veel warmer te zijn :oops: ...

Met verder proberen om de mat zo te plaatsen dat er slechts een hoekje het buisje raakt heb ik geen enkele vorm van succes kunnen boeken. De broed blijft gewoon waar hij is. Veilig tegen het waterreservoir aan.

Twee vragen die ik graag zou stellen:
- Is zo'n warmtemat te warm, en zou ik iets anders kunnen proberen? Wat zijn jullie ervaringen met warmtematten bij Lasius niger?
- Zou vochtigheid een grotere prioriteit hebben over warmte? Laten ze de broed daarom liever bij het waterreservoir dan boven de warmtemat?

Reacties
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Deze namiddag begonnen met experimenteren met Ytong. Foto's volgen... Het laat zich echt gemakkelijk bewerken. Had verwacht dat het moeilijker ging zijn. Nu nog glas zien te vinden voor er over... Denk dat ik nog wel ergens wat oude fotokaders kan vinden :D

Vandaag ook nog wat foto's genomen. Het viel me op dat de kolonie op 12 dagen sterk gegroeid leek.

Foto 1: kolonie op 01 mei 2010
Foto 2: kolonie op 13 mei 2010 - let ook maar eens op de gyne, net of ze me recht in de ogen kijkt :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Gaat hard zo :P

Daarnet ook nog een sappige spin aangeboden. Wat een feestmaal!

Afbeelding

Hier kan je ook duidelijk zien dat ze het eten doorgeven aan elkaar. Kan er nu even niet opkomen hoe dat weer heet :oops:

Afbeelding

Verder nog wat sfeerfoto's...

Afbeelding

Afbeelding

Reacties
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Al weer een tijdje geleden dat ik nog gepost heb... Vooral omdat de laatste weken nogal hectisch waren (ben getrouwd ondertussen)... Maar ook omdat er eigenlijk niet zo veel gebeurd is in al die tijd... Er is alleen veel broed uitgekomen, en ook weer bijgekomen...
Denk dat ze nu met zo'n 60 zijn.

Het waterreservoir in het eerste buisje begint ook leeg te geraken, dus over een dikke maand ofzo vermoed ik dat ze een verhuis zullen inzetten. Dat het moeilijke verhuizers zijn, heb ik al gemerkt. Er hangt nu al geruime tijd een tweede buisje langs met vers water en is ook volledig afgedekt (eerste buisje ligt zo in het daglicht). Mijn werksters hebben het tweede buisje al ontdekt en vaak gaan ze er (vermoedelijk) drinken, maar aan verhuizen wordt nog niet gedacht!
Het verhuisverhaal krijgt nog een staartje, ik hou jullie op de hoogte!

Een nieuwe buitenwereld is er ondertussen ook; Ik heb nu een ijsdoos van het IJsboerke genomen. Ik ergerde me dood aan het feit dat als ik suikerwater wou geven, ik telkens met de palm van mijn hand de talklaag raakte. Dit kwam voornamelijk omdat het eerste bakje stukken kleiner was.

Afbeelding

Ik heb wel een 'flaw' ontdekt... De verbinding met buisje en buitenwereld is te hoog! Werksters hebben ongelofelijke moeite om prooien naar binnen te krijgen, zelfs met een trapje! (Die beestje weten natuurlijk niet waarvoor zo'n trapje dient, dus blijven zij telkens maar de rand van de bak gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik een verhoog ga maken waardoor ze vlotter in en uit kunnen.

Ze eten goed, onze kleine schatjes! Heb wel ontdekt dat ze het niet zo op rups of regenworm hebben. Zelfs niet doorgesneden! Dat laten ze gewoon links liggen. Vooral verzot op vlieg, mug en spin.

Over spinnen gesproken... Gisteren liep er een spin over de kast in de badkamer, natuurlijk gevangen en in de buitenwereld gedumpt! Niet lang of m'n werksters hadden het door... Helaas is er bij de aanval een werkster gesneuveld :cry: Ik was vergeten dat spinnen konden 'spinnen'... Ze greep een werkster en spinde haar kort in, ze zat helemaal vast in het plakkerige goedje. Toch maar meteen de kop van de spin geplet... Anders was de kans groot dat er nog werksters ingepakt zouden worden!
Die les heb ik ook weer geleerd: Zet 'grote' spinnen nooit levend in de buitenwereld!

Mijn ingepakt werksterstje heb ik nog zo goed als ik kon, kunnen bevrijden van het spinsel, maar ze is er niet meer van bekomen. Wel interessant om te zien hoe de andere werksters hiermee omgingen.
Meteen werd de gewonde mier naar binnen gesleept en opgegeten! Ze laten dus niets aan zich voorbij gaan.

Dit was voor mij ook de eerste maal dat ik gemerkt heb dat er een mier overleden is. Maar als ik zie hoe een gewonde (en dan waarschijnlijk ook dode) mier 'verwerkt' wordt, kan ik me wel voorstellen dat er nog mieren overleden zijn.
Wat is eigenlijk de levensduur van één werkster?

Nog wat random foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Reacties
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Moving Day!

Vandaag had ik er genoeg van om naar het vieze uitgedroogde nest te moeten kijken. Dus heb ik de lamp er maar opgezet (klassieke verhuistruc!). Na ongeveer een uurtje begon het...

Eerst wat poppen verslepen, dan wat larfjes, dan de eitjes en als laatste de gyne.

Ik kon ook duidelijk zien hoe andere mieren werden aangemoedigd om deel te nemen aan de verhuis. Een werkster ging naar een andere werkster toe, nam haar bij een achterpoot en sleurde haar een halve cm in de juiste richting. Nadien volgde de mier het feromonenspoor.
Verder heb ik ook nog wat 'social carrying' gezien, of moet ik beter zeggen 'social pulling'? Amai wat een gesleur :lol:

De gyne verhuizen ging redelijk vlot. Ze was zeker niet koppig! Zelf had ik ze al een paar keer zelfstandig richting uitgang zien gaan, maar telkens keerde ze terug. Uiteindelijk hebben de werksters haar aangespoord om te volgen.
Het aansporen gebeurde door de gyne tegen haar achterlijf te duwen en er onder door te lopen, nadien volgde de gyne het spoor.

Afbeelding

Afbeelding
(Voor de nieuwsgierigen - het dode beest onder de gyne is een kever.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reacties
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Lange tijd niets spectaculairs gebeurd, in het nieuwe buisje doen ze het wel veel beter (het buisje is ook groter van diameter)! En zeker met deze temperaturen!
Er is enorm veel broed bijgekomen en ook een aantal mieren.

Ze hebben nu ook de plaats/vrouwkracht om de verschillende types broed te sorteren en apart te verzorgen. Zo liggen de eitjes samen op een hoop en de poppen op een andere hoop.

Ze beginnen ook properder worden denk ik... Ze ruimen al wat meer op in ieder geval.
Ik denk dat het te maken heeft met het aantal werksters.
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Long time no update...

Alles gaat nog steeds goed met de kolonie, alleen niet zo met het 'nest'. Sinds ik getracht had ze een wants te voeren (wat ze dus écht niet eten), is er een soort van schimmel in de reageerbuis ontstaan. :cry:

Vandaag dan maar begonnen aan een klein ytong nestje... Kan iemand me zeggen hoe hoog het 'vocht' moet komen? Het is een platliggend nest met ronde kamers 1cm diep (ytong is er 7cm), heb nu de gleuf voor het waterbakje uitgeschraapt ongeveer 2 cm. Het vocht zou dus nog 4 cm moeten stijgen? Klopt dat, maar vooral, kan dat?
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Bon... De verhuis naar het ytong nest is in gang gezet! Foto's ASAP ;)

Ik merk wel een groot verschil in beweging/reactie van de gyne. Nu wordt ze echt vooruit getrokken, beweegt zelf voor geen millimeter... Zo lui zelfs dat ze een tweetal keer op haar rug kwam te liggen en zichzelf niet eens omdraaide! Zou er misschien iets mis zijn?

Reacties, vragen of opmerkingen?
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

Kleine update:

Gyne leeft nog steeds! Misschien is ze gewoon écht te lui om lange afstanden te wandelen... :lol:
We zien wel...

Wat me wel opvalt is dat een deel van het broed niet in het ytong wordt gelegd, maar in het buisje dat vanuit de buitenwereld naar het nest leidt. Mijn ytong lijkt me niet te vochtig, ik heb het kleine nestje voorzien van twee kleine kamers. Eén kamer is duidelijk nat, terwijl de andere droog lijkt. De kamers zijn ook niet 'overbevolkt'.

Iemand hier een verklaring voor?

Ik probeer vanavond enkele foto's te maken!

Reacties, vragen of opmerkingen?
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger (Cube)

Bericht door Cube »

RIP...

Blijkbaar hebben ze de winter toch niet overleefd... Maar zoals ik al in september zei, leek de gyne niet meer 100%.
Blijf nu nog met zo'n 100-tal werksters over...

Of er een volgende kolonie komt, ben ik nog niet uit. Indien zo, in ieder geval een Messor barbarus.
Als er één ding is dat ik vorig jaar geleerd heb, is dat ik weinig insecten (die Lasius zou eten) zo uit de vrije natuur kan halen hier in mijn omgeving... De Messor komt gelukkig al een heel eind met zaden.

Reacties, vragen of opmerkingen?
Plaats reactie