Lasius Flavus door Vhakazar

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Lasius Flavus door Vhakazar

Bericht door vhakazar »

Ik speelde reeds lang met het gedacht nog eens een blogje te openen, et voila! ;)
Ik had twee koninginnen van deze soort reeds in mijn bezit sinds juli vorig jaar. Een maand geleden kregen ze hun eerste werksters. Na een tijdje in een tijdelijk onderkomen gezeten te hebben heb ik ze definitief verhuisd. Eentje zit in een glazen buitenwereld (die nog over schoot van m'n dode Lasius Nigers), de andere hebben een plastic bakje tot hun beschikking. Ze zitten gewoon in een verduisterd buisje, ik hoop dat ze het donker genoeg vinden, want ik heb de ingang niet verduisterd. Foto's volgen later, ik zit midden in de examenperiode. ;)

De kleinere kolonie telt nu 3 werksters, 3 poppen en enkel kleine larfjes. Ze nemen gemakkelijk suikerwater en honingdauwsurrogaat aan. Voor de rest zijn ze eerder schuw en komen ze niet vaak uit hun buisje.

Kolonie 2 is veel groter, ze telt nu een tiental werksters en 4 poppen. Larfjes zijn er niet meer, maar ik heb wel een eipakketje ontdekt. Ook zij drinkt gemakkelijk, maar enkel als het donker is. Ik heb een keer geprobeerd ze insecten (een mug) te geven. Dat werd een fiasco. De anders zo slome werkster haastten zich met vijf (zowat de helft van de kolonie) naar buiten. De mug werd volledig gedemonteerd, maar nadien in een hoekje gesmeten. Vervolgens liepen de oranje miertjes terug sloom naar binnen. ;) Vreemde, maar ongelooflijke fascinerende beestjes!

Ik hoop binnekort vooruitgang (en foto's) te posten!

Opmerkingen, aanmerkingen, ideetjes en een heleboel meer graag hier!
exitus acta probat
Plaats reactie