Aantal eitjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Aantal eitjes

Bericht door Floris »

Ik heb over de afgelopen elf dag het aantal eitjes van mijn gynes bijgehouden.
Logboek.pdf
Eigenlijk had ik verwacht dat het er veel minder zouden zijn. Komen uit al deze eitjes nanitics, of komen de alleen uit de eerste eitjes en voeren ze dan de overgebleven larven zodat die al groter worden? Ik verwarm de buisjes overdag, van 09:00 tot 01:00, tot ongeveer 30°C.
Ik heb overigens gedwongen pleometrose toegepast bij twee Lasius niger en twee Lasius flavus. Ik ben van plan de buisjes ieder in een buitenwereld met een buisje te leggen wanneer de eerste werksters uitkomen. Zal dan vanzelf een van de gynes verhuizen naar het andere buisje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aantal eitjes

Bericht door XToF »

Een gemiddelde rond de 20 nanitics is zeker niet uitzonderlijk. Of er later eitjes worden gevoederd aan larven of de koningin zelf, heb ik zelf nog niet onderzocht omdat ik het exact tellen van eitjes niet evident vind. Een goed fototoestel is daarvoor noodzakelijk en daar beschikte ik tot voor kort niet over.
Indien een van de koninginnen wordt aangevallen, zal ze vast en zeker proberen vluchten. Ik vermoed dat verhuizen uit eigen wil niet zal gebeuren. Het lijkt mij een interessant experiment.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Aantal eitjes

Bericht door Floris »

XToF schreef:
Of er later eitjes worden gevoederd aan larven of de koningin zelf, heb ik zelf nog niet onderzocht omdat ik het exact tellen van eitjes niet evident vind.
Ik zie nu dat ik dat geschreven heb, maar dat bedoelde ik niet helemaal. :) Ik bedoelde dat de eerste nanitics de andere larven uit de eerste eitjes voeren met gevonden voedsel, zodat de koningin dit niet allemaal zelf hoeft te doen. Twintig miertjes opvoeden zonder extra voedsel lijkt me zo veel voor een enkele gyne.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aantal eitjes

Bericht door XToF »

Tegen de tijd dat de eerste werksters ontluiken uit hun cocons, zouden alle andere larven uit de eerste eileg zich al in het popstadium moeten bevinden. De eerste werksters zorgen wel voor de larven van de tweede eileg en de koningin.
Plaats reactie