Camponotus terebrans (McK)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Camponotus terebrans (McK)

Bericht door McK »

Deze Camponotus soort is redelijk wijdverspreid en dan vooral in het zuiden van Australië, ze leven vooral in zandgronden of verstoorde locaties.
Hun nesten bevinden zich vaak grenzend aan de stammen van bomen of struiken met veel los zand van de uitgegraven bodem rond de ingangen van het nest.
In sommige gevallen zijn hun nesten verantwoordelijk voor schade aan struiken en zijn ze soms zelfs in staat om deze te doden, met als gevolg dat er grote open gebieden overblijven.
Soms kunnen ze door hun nesten zelfs bomen losmaken van de bodem waardoor deze ook sterven.

De mieren komen vaak voor in verwoeste omgevingen zoals oude konijnengangen, verbrandde velden, oude Myrmecia spp. nesten.
In amper een paar jaar tijd kan deze soort er slagen om de dominante soort te worden moesten deze situaties zich voordoen.
De soort is bijna altijd terug te vinden in de buurt van Camponotus consobrinus en er zijn al gevechten waargenomen tussen de twee soorten, vooral dan 's morgens.

Eerst een paar foto's van mijn contactpersoon uit Australië en dan een paar foto's van mij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan mijn eigen foto's van de kolonie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Camponotus terebrans (McK)

Bericht door McK »

Eindelijk heeft de gyne nieuwe eitjes gelegd, wat me wel opvalt is dat de werksters de eitjes op het toch wel zeer warme tot zelfs hete glas plakken, ik vrees dat dit formicarium de warmte niet echt goed doorlaat.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Camponotus terebrans (McK)

Bericht door McK »

De kolonie doet het goed, ik heb ze een koude en uitgebreide winterslaap gegeven en de kolonie heeft nu 15 werksters.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie