Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Determinaties van mieren
Plaats reactie
antigoon
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Bericht door antigoon »

We hebben te kampen met mieren in onze houtskelet woning die in opbouw is.
Ze lijken een nest te maken met glasvezelstukjes (isolatie) en houtsnippers.

Moeten we ons zorgen maken?
Ik weet niet of er in België houtetende mieren bestaan?

Ik ben een dierenvriend... maar in onze isolatie en houtskelet horen ze helaas niet thuis.
Hoe krijgen we deze weg?

We hebben het voorbije weekend bakpoeder gelegd (tip van men vader).
Er zijn er al redelijk veel weg. Hier en daar vinden we er nog terug.

Ik heb onder een microscoop een paar foto's proberen nemen van een dood exemplaar.
Graag hadden we geweten met wat voor soort we te maken hebben en hoe we best te werk gaan deze zo milieuvriendelijk mogelijk te verwijderen.
mier1.jpg
mier2.jpg
mier3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Bericht door mn »

Lasius brunneus, ik denk niet dat ze in het hout zullen gaan graven, al is dit niet uit te sluiten. Het zijn houtmieren welke meestal in dood hout nestelen.
Ik heb ze hier ook gehad, maar dan onder de vloer. Het is beter ze te doden. Voor je het weet zit je hele huis er van vol.

Ik ben een voorstander van biokill, zo heb ik de kolonie hier bij ons thuis weggekregen. Spuit het zo diep mogelijk in het nest, desnoods de hele bus er in kappen.
Kokend water helpt, zeker als je zeker weet waar ze zitten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Bericht door McK »

Dat is inderdaad Lasius brunneus, een naar mijn mening grappige soort wegens hun soms komisch gedrag.
Moest het mijn huis zijn, ik zou de kolonie zelfs proberen vangen :D

Maar nu serieus, het beste wat je kan doen is zoals mijn collega hierboven zegt, zo snel mogelijk de kolonie doden.
We are always running for the thrill of it.
antigoon
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Bericht door antigoon »

Binnen zien we geen mieren meer.
Langs buiten zien we ze wel steeds langs hetzelfde pad via onze gevel naar boven gaan.
Het lijkt alsof ze water komen halen...
We sprayen op het pad met bio kill.
Maar iedere dag opnieuw zien we dezelfde lijn mieren terugkomen.
Moeten we het sprayen gewoon blijven herhalen, of blijft het product actief en moeten we gewoon wat wachten?
Op het product staat dat het 4 weken actief blijft... de vraag is of het als mier over het ingesprayde vlak lopen voldoende is om fataal te zijn of niet...

Nog tips of tricks?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren in onze houtskelet woning (in opbouw)

Bericht door mn »

Hier sprayde ik voldoende zodat er echt een plasje ontstond, de mieren die er in zaten gingen na een aatal seconden dood. Het effect buiten zal anders zijn vermoed ik, het zal bijvoorbeeld sterk verdunnen bij regen en grotendeels wegspoelen. Het probleem bij jou is dat de mieren nog een heel eind van de nestuitgang verwijderd kunnen zitten, waardoor je ze moeilijk te pakken zult krijgen.

Je kunt proberen ze met stoom te doden. Zoals die uit een strijkijzer komt. Zorg wel dat ie warm genoeg is. Al vrees ik dat het niet veel zin zal hebben.

Ergens een serieuze hoeveelheid mieren vangen, en deze allemaal via een darmpje naar het nest leiden. Ze zullen gaan vechten met de reeds genestelde kolonie. Zelf sterven ze na een tijd wel.

Mierengif mengen met suikerwater?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie