Lasius niger (Kolhek)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Lasius niger (Kolhek)

Bericht door kolhek »

Na 2 dagen druk bezig geweest te zijn met mijn Lasius niger kolonie,
heb ik nu eindelijk te tijd gehad om een blog aan te maken en een foto te maken. :D

Ik heb mijn Lasius niger kolonie gekregen van Gortello op dindsdag 17 mei 2011.
De kolonie bevatte klein beetje broed en 9 werksters. Ik had ze eerst met het buisje in een Ferrero Rocher (die van die lekkere chocolaatjes :P) bakje gelegd.
Vandaag (18 mei 2011) had ik enkele inkopen gedaan om het toch wat netter te maken. De bodem heb ik bedekt met een laagje modelgips, en het buisje is nu verbonden, via een aquariumslang, met de arena (zie foto)

Afbeelding
Het nest

Afbeelding
De kolonie

Ook lag er al na één nacht wat extra broed bij. Op de eerste dag waren ze overigens al nieuwsgierig genoeg om uit het buisje te komen, maar de
tweede dag heb ik ze nog niet gezien (blijkbaar beviel het ze beter in het buisje... :?). Ook wordt suikerwater nog niet aangenomen, maar dat komt misschien omdat ze nog water in het buisje zelf
hebben.

Ik laat ze nu even een paar dagen met rust en ik zie vanzelf wel wanneer ze naar buiten durven te komen...
Ik zal over een paar dagen weer een update geven :)
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger (Kolhek)

Bericht door kolhek »

Een kleine update;

De eerste werkster zag ik vanochtend al door de arena heen rennen :D!
Alleen het suikerwater laat ze links liggen en ze is druk
Op zoek bij de randen naar stukjes talk die van de rand is afgevallen...
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger (Kolhek)

Bericht door kolhek »

Weer even een kleine update;

Kwam net vanuit mijn werk en ging even kijken bij het nest,
Waarop ik 1 van mijn werksters heb betrapt op het eindelijk
Aannemen van een motje/vlindertje :p
Deze trok ze tot aan het begin van het buisje en liet hem toch maar los
Vervolgens dronk ze wat van het honingdauwsurrogaat en ging
Het nest weer in.
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger (Kolhek)

Bericht door kolhek »

Geef ze nu paar fruitvliegjes per dag, en telkens als ik kijk zijn ze weg dus dat is goed(denk ik). :p
Het enige wat me opvalt, al het broed ligt onder een laag talk van wat de werksters uit de buitenwereld halen...
Weet iemand of dit kwaad kan?


Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger (Kolhek)

Bericht door kolhek »

Na een lekker Pinksterweekendje weg geweest zijn, was ik maar weer eens benieuwd hoe het leven van de miertjes in hun buisje eruitzag.
Er waren met name 2 dingen die me meteen opvielen, helaas was het 1 slecht ding en 1 goede... :shock:
Eerst maar het slechte, het watje is niet langer meer wit, maar zwart van de schimmel bijna en dat aan beide kanten. :evil:
Maar dus net even wat nieuwe buisjes besteld en dan hopen dat ik ze snel binnen krijg zodat ik de miertjes naar een schoon buisje kan
laten verhuizen, want hun afval droppen ze ook halverwege het buisje en niet in de buitenwereld...

Maar nu het goede nieuws! :lol:
Ik heb er 3 nieuwe werksters bij, en er zijn er nog een aantal in opkomst want er lag pittig wat poppen en overig broed.

Nu nog even hopen dat ze die schimmel overleven en dan verhuis ik ze over naar een nieuw en schoon buisje :)


Plaats reactie