Verduisteren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Verduisteren

Bericht door barthoofd »

Hallo,
ik heb dit formicarium http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... onie!.html .
Aan het voerbakje heb ik het reageerbuisje met de gyne gekoppeld, dit heb ik verduisterd met een zwarte doek.
Dat ding dat de buitenwereld moet voorstellen heb ik verduisterd met een map(beetje primitief maar het werkt goed)
Eigenlijk weet ik niet of dit goed is, maar ik heb het gedaan omdat ik merkte dat de mieren nogal onrustig waren zonder de doek.
In de zogenaamde buitenwereld zit een soort van aarde, ik zie de mieren daar soms mee slepen naar het reageerbuisje.
Aan de tegenovergestelde kan van het reageerbuisje waar de gyne zit, het hebben ze een klein hoopje gemaakt van restjes fruitvlieg, aarde en een soort wit spinrag achtig spul.
Moet ik hier iets aan doen?
Alvast bedankt!
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: verduisteren

Bericht door Phantom »

In principe heeft je kolonie voorlopig geen buitenwereld nodig. Zodra die wel nodig is, heb je meer aan een plastic bakje. Daar hebben de mieren meer bewegingsruimte. Het reageerbuisje is nog zeker een jaar lang het nest van je kolonie.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: verduisteren

Bericht door barthoofd »

Bedankt voor je antwoord, maar het is eigenlijk geen antwoord op mijn vragen.
Overigens is het toch ook niet erg als ze al op dat ding zitten aangesloten?
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: verduisteren

Bericht door Gortello »

De mieren doen dit gewoon om gevaar van buitenaf te verminderen en sommige mieren ook om temperatuur te regelen. Je kunt dit gewoon laten zitten en als het gaat schimmelen haal je het gewoon weg en dan maken ze wel weer een nieuwe. Verder zou ik ook een andere buitenwereld gebruiken gewoon voor het gemak, ook hoeft de buitenwereld niet verduisterd te zijn als je dit doet zien ze het misschien als hun nest en dat wil je ook niet.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: verduisteren

Bericht door barthoofd »

Bedankt, ik wil eigenlijk juist dat ze het als nest gaan zien, want dat is ook de bedoeling :) .
Nu is het meer een soort buitenwereld omdat ze er geen nest hebben en er haast niet komen.
Dat had ik inderdaad een beetje onduidelijk aangegeven.
Dus ik moet de 'buitenwereld' overdekt laten als ik wil dat de mieren hun nest er in maken.
De reageer buis moet ik dus ook verduisteren?
Of verhuizen ze dan nooit naar de 'buitenwereld'?

Overigens ga ik er later ook een andere buitenwereld op zetten, maar als dat voorlopig niet nodig is doe ik dat voorlopig ook liever niet.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: verduisteren

Bericht door Gortello »

Als je wil dat ze wat sneller verhuizen naar ik neem aan je zand nest dan moet je het reageerbuisje donker laten, ander moet je hem gewoon in het licht laten staan en dan prefereren ze het donkere zand nest wat je natuurlijk wel vochtig moet hebben.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: verduisteren

Bericht door barthoofd »

Het is inderdaad een zand nest, en die is ook vochtig.
Ik zal het reageerbuisje dus donker laten, en dan gaan ze dus verhuizen naar het zand nest.
Bedankt!
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verduisteren

Bericht door Phantom »

Nee, mieren houden van donker. Mieren verhuizen naar daar waar het vochtig, donker en warm is.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Verduisteren

Bericht door barthoofd »

Oke,
ik zal het doekje op het reageerbuisje weg halen en de map op de buitenwereld dat een nest moet worden laten zitten.
Dank jullie wel.
1 x Lasius niger
Plaats reactie