Enthousiaste nieuweling

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Enthousiaste nieuweling

Bericht door thamishan »

Hallo,

Ik ben Thamishan vallipuram, ik ben 14 jaar oud en ik woon in Sint Philipsland (Zeeland).
Ik ben altijd al een natuur-fan geweest, hier heb ik: Indische wandelende takken, vliegende wandelende takken, en een grote verzameling vleesetende planten (niet echt bepaald de beste vriend van de mier). Toch zou ik graag een mieren kolonie aan mijn 'verslaving' toevoegen, maar ik heb geen idee hoe ik een koningin kan vinden. :?
De mieren worden door de meeste mensen onderschat, maar het zijn mooie dieren en ik wil ze graag onderzoeken.
Heeft iemand nu misschien al een tip hoe ik een koningin kan vinden die een leg plaats zoekt?
Alvast bedankt!
(even inlezen bij FAQ's)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: enthousiaste nieuweling

Bericht door Gortello »

Hoi,
Je moet hellaas als je een lasius niger nest zoekt wachten op de bruidsvluchten en als je daarop niet kan wachten kun je in het aangeboden forum eventueel een kolonie aanschaffen voor een prijs onder de 5 euro inc. verzendkosten.
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: enthousiaste nieuweling

Bericht door thamishan »

Hallo,

Ik heb veel geduld hoor, het probleem is het vinden. ;)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: enthousiaste nieuweling

Bericht door Gortello »

Als de bruidsvluchten er eenmaal zijn dan zie je ze overal lopen dus het vinden is dan geen probleem.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: enthousiaste nieuweling

Bericht door mn »

Welkom
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
spelt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 juli 2010
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door spelt »

Er zijn mieren die in symbiose leven met vleesetende planten ; )
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door XToF »

Welkom!

En pssssstt, vergeet de hoofdlettertjes niet...
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door Mika »

De eerste bruidsvluchten van Lasius niger verwacht ik van zodra het weer een beetje warmer wordt, en dan op de overgang naar onweer. Ik heb de eerste gynes en mannetjes al gespot.

Een warme dag, tot 25°C, met onweer naar de avond toe is ideaal. Omdat het zulk een goede lente is geweest, kan dat vanaf nu...Normaal gezien zie je dergelijke massale bruidsvluchten pas medio juli. Ik heb even de weersvoorspellingen bekeken: voor België en Nederland komt het voor de 26e toch niet ver boven de 20°C. Ik varwacht dan ook geen grote bruidsvluchten de eerste 10 dagen.
DUCKDUCKGO!
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door Meesz »

Hey een leeftijdsgenoot welkom op het forum! Ja je kan inderdaad het beste wachten op de bruidsvlucht van Lasius niger of proberen een Myrmica rubra koningin op te graven maar ik weet niet of andere dit ook aan raden maar het is wel een erg makkelijke soort.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door thamishan »

Bedankt iedereen!

Ik ben nog volop aan het inlezen, die steekmier laat ik nog maar even rustig op zijn plaatsje zitten, als ik een heel nest uit moet graven vallen ze me toch gelijk aan? Door feromonen die bij beten vrijkomen.
Bij onze achterdeur zit altijd een groot nest waar heel veel mannetjes en koninginnen komen.
matt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door matt »

thamishan schreef:Bedankt iedereen!

Ik ben nog volop aan het inlezen, die steekmier laat ik nog maar even rustig op zijn plaatsje zitten, als ik een heel nest uit moet graven vallen ze me toch gelijk aan? Door feromonen die bij beten vrijkomen.
Bij onze achterdeur zit altijd een groot nest waar heel veel mannetjes en koninginnen komen.
Je zou latex handschoenen aan kunnen doen. Alleen wordt het oppakken dan wel lastiger!
Of je bouwt je eigen aspirator met een flesje en twee slangetjes.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door Gortello »

Bij mij werkten latex handschoenen prima tegen steken van M rubra en ik kon ze prima vastpakken.
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door thamishan »

Over die samenleving tussen mieren en vleesetende planten, volgens mij alleen de cephalotus (die lust trouwens ook wel een miertje ;)). Mieren gebruiken de plant soms als woning.
spelt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 juli 2010
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Enthousiaste nieuweling

Bericht door spelt »

Ik weet niet precies welke vleesetende plant het is. Ik heb het ooit eens in die serie gezien van David Attenborough "life in the undergrowth". Ik geloof dat het de aflevering "intimate relations" was. Een kleine miersoort woont in de vleesetende plant en beschermt deze. Het zijn de enige insecten die tegen de wand van de kelk op kunnen lopen. Ze eten dus regelmatig van de prooien die in de kelk vallen.
Plaats reactie