Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Plaats reactie
spelt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 juli 2010
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 45

Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door spelt »

Volledige titel:
Tandem carrying, a new foraging strategy in ants: description, function, and adaptive significance relative to other described foraging strategies

Auteur(s):
Benoit Guénard and Jules Silverman

Gepubliceerd in:
Naturwissenschaften

Jaar van publicatie:
2011

Abstract:
An important aspect of social insect biology lies in the expression of collective foraging strategies developed to exploit food. In ants, four main types of foraging strategies are typically recognized based on the intensity of recruitment and the importance of chemical communication. Here, we describe a new type of foraging strategy, “tandem carrying”, which is also one of the most simple recruitment strategies, observed in the Ponerinae species Pachycondyla chinensis. Within this strategy, workers are directly carried individually and then released on the food resource by a successful scout. We demonstrate that this recruitment is context dependent and based on the type of food discovered and can be quickly adjusted as food quality changes. We did not detect trail marking by tandem-carrying workers. We conclude by discussing the importance of tandem carrying in an evolutionary context relative to other modes of recruitment in foraging and nest emigration.

Webadres:
http://www.springerlink.com/content/x48717g93318n625/
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door Mika »

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar het gaat waarschijnlijk over tandem carrying voor foerageren, in tegenstelling tot emigratie, waarvoor het zoals bekend voor gebruikt wordt door mieren.
DUCKDUCKGO!
spelt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 juli 2010
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door spelt »

Ik heb nog niet alles gelezen, maar een van de dingen die wordt aangetoond is dat deze mieren herkennen wanneer een prooi te groot is om zelf mee te nemen, vervolgens teruggaan en een werkster meedragen om te helpen de prooi naar het nest te slepen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door Gortello »

Ik kom er nu pas achter dat dit topic en dit wat ik heb geplaatst over het zelfde gaat alleen is die van mij in het nederlands :lol: .
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door Mika »

spelt schreef:Ik heb nog niet alles gelezen, maar een van de dingen die wordt aangetoond is dat deze mieren herkennen wanneer een prooi te groot is om zelf mee te nemen, vervolgens teruggaan en een werkster meedragen om te helpen de prooi naar het nest te slepen.
Meer mieren kunnen dat. Bij Lasius niger is het aangetoond dat een werkster kan inschatten of ze een suikerwaterdruppel helemaal kan opslaan in haar sociale maag of niet. In het eerste geval blijft ze drinken tot alles op is, in het tweede geval drinkt ze een minimale hoeveelheid en gaat andere werksters halen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door mn »

Mika schreef:
spelt schreef:Ik heb nog niet alles gelezen, maar een van de dingen die wordt aangetoond is dat deze mieren herkennen wanneer een prooi te groot is om zelf mee te nemen, vervolgens teruggaan en een werkster meedragen om te helpen de prooi naar het nest te slepen.
Meer mieren kunnen dat. Bij Lasius niger is het aangetoond dat een werkster kan inschatten of ze een suikerwaterdruppel helemaal kan opslaan in haar sociale maag of niet. In het eerste geval blijft ze drinken tot alles op is, in het tweede geval drinkt ze een minimale hoeveelheid en gaat andere werksters halen.
Dit merk ik ook op bij nog meer soorten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
spelt
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 juli 2010
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door spelt »

Het interessante in dit geval is dat de werkster ernaar toe wordt gedragen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door Phantom »

Social carrying wordt wel vaker toegepast om werksters naar een plek van interesse te brengen. :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door mn »

Het doet me steeds denken aan mijn Camponotus nigriceps welke tijdens het verhuizen ook werksters droeg naar het nieuwe nest. De gyne werd bij de kaak genomen om zo naar het nieuwe nest getrokken te worden. De gyne zal te zwaar zijn. Dit gedrag merkte ik ook bij Oecophylla smaragdina.
Dit is normaal gedrag neem ik aan.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tandem carrying, a new foraging strategy in ants

Bericht door Mika »

Zoals ik dus al schreef in de eerste reactie.

8-)
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie