Lasius Niger hulp

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jimbo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 juli 2011
Leeftijd: 36

Lasius Niger hulp

Bericht door Jimbo »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort mijn eigen mierenkolonie van de Lasius niger,
In het begin wist ik er nog niet veel vanaf dus heb ik wat foutjes gemaakt.
Ik heb ze nu ongeveer 3 weken.
Als eerste was ik ongeduldig waardoor ik het reageerbuisje heb leeggetikt in het zand (incl gyne).
Ze zijn toen verhuisd naar een buisje (gyne kan hier NET in draaien 7 mm buisje) dat aan de zijkant van mijn mierenbehuizing zit (hieraan zat een buitenwereld).
Ik wilde graag dat ze gingen graven dus heb ik die de eerste 2 dagen niet verduisterd.
Na 2 dagen heb ik er toch maar zilverpapier om heen gedaan, omdat ze niet gingen graven.
Ook heb ik de buitenwereld aan de andere kant vastgemaakt met een ander buisje aan de andere kant geplaatst en het buisje waar ze in zitten afgesloten met een propje zilverpapier.
Ik kijk nu ongeveer 1 x per dag naar de gyne in het nest (dan word het licht in het nest), is dat teveel?
Ze zijn ongeveer met ze 25en. excl boosten, ik heb ze nu geboost met een lading eitjes, alleen komen er een heleboel vliegende mieren uit de eitjes! Ook heb ik mieren gezien met hele kleine mini vleugels, ik heb hier een foto van gemaakt en ik zal die morgen uploaden. Ik heb er al een aantal uitgehaald en naar buiten gegooid, want heb niks aan de vliegende mieren! Is dit schadelijk voor mijn kolonie of vermoorden ze de vliegende mieren? Daar lijkt het namelijk op.


Verder heb ik nog een aantal vragen
1. Als ik nu mijn buisje verlicht laat met daglicht, zullen ze dan verhuizen in het zand? Aangezien dat donker is? Het buisje ligt wel helemaal vol met gebooste eitjes, koningin kan geen kant op.
2. Kijk ik te vaak?
3. Meelwormen nemen ze niet aan, is dit gek? Fruitvliegjes gaat wel goed.
4. kwart schepje suiker, druppel honing mengen met klein beetje warm water, dan op een watje is dat goed? Het schimmelt namelijk wel na +-5 dagen. Ik heb nu 3 pillenhoesjes gebruikt, 1 voor honing, 1 voor suiker en 1 voor water, of moet ik het water mengen met de suiker?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Jimbo op 02 jul 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger hulp

Bericht door ameiseman »

De eitjes waar je over spreekt zijn cocons(of poppen). De vliegende mieren heeft je kolonie niks aan, dit is verspilde energie. Als het lukt, zou ik er zo veel mogelijk weghalen. Ze hebben mini-vleugels omdat er te weinig werksters zijn om het vliesje rond het hun vleugels volledig weg te halen, dus ze kunnen ze niet oppompen.

Een keer kijken per dag kan prima.
Jimbo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 juli 2011
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger hulp

Bericht door Jimbo »

Iemand nog antwoorden op de rest van mijn vragen? :lol:
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger hulp

Bericht door Gortello »

Je kan gerust 1x per dag kijken, verder is alleen suikerwater en insecten voldoende. Als je de meelwormen in stukjes knipt nemen ze het niet mee in het nest maar ze zullen er ‘s nachts als je slaapt wel van eten als ze merken dat ze het nodig hebben. Ook huisvliegen doen het prima gewoon even ontvleugelen en 2 pootjes laten houden zodat een kleine kolonie ze kan vangen. Het klinkt zielig maar dit hoort er gewoon bij.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger hulp

Bericht door freek114 »

Ik ben er in ge slaagt mijn prinsessen in de kolonie te houden ze hebben hun vleugels er af gedaan.
Lasius Niger gynes worden bij hun geboorte gebruikt als voeder pot. Als ze in de kolonie blijven kan deze taak door gaan vermoed ik. Zo niet dan hebben ze extra vrouw kracht als werksters.
Plaats reactie