Lasius niger gyne

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius niger gyne

Bericht door thiebout »

hallo allemaal

Een paar dagen geleden (een dag na de bruidsvlucht) wandelde ik in mijn tuin en toen zag ik een Lasius niger gyne in een spinnenweb zitten, het beestje leefde nog, ze kon enkel nog met haar 2 voorpoten bewegen.
Ik heb ze in een potje gestoken met een vochtig watje, mét succes, de gyne is er weer helemaal door, maar aangezien ze nog vleugels heeft moet ze waarschijnlijk nog bevrucht worden. En nu er (volgens mij) geen mannetjes meer in de lucht zitten zal ze niet bevrucht geraken, dus is mijn vraag: kan deze gyne het nog overleven tot volgend jaar, of moet ik ze in de frigo steken...
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger gyne

Bericht door Floris »

Als ze niet bevrucht is, wordt het niets meer. De meeste koninginnen slagen er niet in een kolonie te stichten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger gyne

Bericht door Mika »

Je moet er vanuit gaan dat 90 % van de gynes sterft op de dag van de bruidsvlucht. Het heeft geen zin om er eentje te 'redden', en zeker niet als ze haar vleugels nog heeft: de gyne leeft nog, maar je zal er nooit iets mee kunnen bereiken. Tenzij ze toch zou gepaard hebben, maar door gevangen te zitten in het spinnenweb haar vleugels niet heeft afgeworpen: de kans daarop is echter klein. Het kost je niets om dat te proberen, maar verwacht er vooral niets van.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie