Waarom werksters onder broed?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Waarom werksters onder broed?

Bericht door ameiseman »

Als ik bij mijn Camponotus vagus kijk, zie ik regelmatig dat er onder de stapel poppen en larven werksters liggen. Soms liggen ze in rare bochten. Het lijkt ook alsof ze er pas uit kunnen als het broed wordt weggehaald. Vaak zitten de werksters er uren onder.

Weet iemand waarom ze dit doen? Is dit om het broed te beschermen? Of liggen ze dan op een optimale plek kwa temperatuur en dergelijke?
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door AlmeloRW »

Komen ze er uiteindelijk wel onder weg dan?? Zo ja dan lijkt met me nog niet zo'n groot probleem.
Ik zou je geen antwoord kunnen geven op de vraag waarom ze het doen. Misschien dat andere forumleden dat wel weten :?:
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door ameiseman »

Het lijkt ook alsof ze er pas uit kunnen als het broed wordt weggehaald. Vaak zitten de werksters er uren onder.
Dus ze kunnen uiteindelijk wel weg, maar het duurt echt lang.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door ProXi »

Bij mijn Lasius niger mieren neem ik dit ook regelmatig waar.
Goede vraag ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door Mika »

De werksters rusten gewoon uit: als het niet nodig is dat ze actief zijn, besparen ze energie voor de kolonie. Andere werksters blijven echter proberen om poppen en larven in optimale condities van vochtigheid en temperatuur te leggen. Ik neem dan aan dat het weinig uitmaakt of ze die op andere poppen leggen, of op andere werksters. In de vrije natuur zie je dat kleine en grote larven, en poppen vaak door elkaar liggen bij Camponotus vagus. Bij vele andere soorten zijn ze in grote, actieve kolonies echter heel sterk gesorteerd op grootte, bijvoorbeeld bij Lasius niger.

Ik neem dan ook weer aan dat de werksters onder de poppen nog minder geprikkeld worden om actief te worden: het lijkt wel of ze wachten, tot ze weer vrij zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door AlmeloRW »

Daar zit (na mijn idee) heel wat in wat mika zegt, ze zullen het uberhaupt wel niet voor niets doen. Aangezien ze zeer georganiseerd zijn, zal alles wel een doel hebben uiteindelijk.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door Mika »

Er is iets vergelijkbaars bij Camponotus vagus, (dat eigenlijk toch geheel anders is). Als een werkster onder water komt, zal ze eerst in paniek raken, en proberen te ontsnappen. Als het niet lukt om boven water uit te komen, dan kan het na een minuutje al gebeuren dat de werkster plots stopt met bewegen. Ze is dan niet dood, maar er treedt een reflex op, om zuurstof te sparen. Er is nog voldoende lucht en zuurstof in haar tracheeën, en daardoor kunnen haar zenuwen nog lange tijd overleven. Maar door te panikeren, raakt die zuurstof veel te snel op. Als het water op tijd weer zakt (binnen de 24 uur) dan komt de werkster 'wonderbaarlijk' weer tot leven.

Het stil zitten onder de poppen, is natuurlijk van een andere orde, en de werkster heeft natuurlijk geen gebrek aan zuurstof, maar het is toch ook een besparing in energie, voor de kolonie dit keer, niet voor de werkster.

nb: de werksters panikeren niet altijd onder water. Bij mij gebeurt het dat werksters doelgericht, zonder paniek, een gang onder water inlopen, om naar een kamer te gaan die niet onder water staat.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Waarom werksters onder broed?

Bericht door efbi »

Ik zie ook regelmatig werksters onder broed stil liggen dus het komt best wel nog vaak voor.
Dat van die gang die onderwater staat inlopen om een ander kamer te bereiken lijkt me wel speciaal en een mooi voorbeeld van "paniek beheersing".
Hieruit blijkt ook nogmaals dat een waterbariere zeker geen goede uitbraakpreventie is.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie