Waar vind je poppen om te boosten?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
rodoko1
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door rodoko1 »

Ik lees op veel topics dat ze erg veel poppen toevoegen aan hun jonge kolonie om te ''boosten'', maar hoe komen ze aan die poppen? Hebben ze meerdere kolonies en halen ze die daar vandaan? Ik heb er wel een paar uit een andere beginnende kolonie gestopt maar dat waren er maar 4 of zo. Dus hoe komen ze daar aan?
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: boosten

Bericht door boboy123 »

Uit de tuin.
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
rodoko1
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: boosten

Bericht door rodoko1 »

Moet je die dan opgraven?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: boosten

Bericht door ProXi »

Ja, alleen het kan het zijn dat je poppen of larven opgraaft, die zich ontwikkelen tot geslachtsdieren en daar heb je niets aan.

Persoonlijk zou ik niet boosten. Ik vind het namelijk veel leuker als je kolonie zich ontwikkeld tot een mooie gezonde kolonie zonder 'vals te spelen', maar de kolonie
gewoon door je goede verzorging succesvol wordt. En daar moet je gewoon soms geduld voor hebben. Maar als het lukt, dan voelt dat veel beter, omdat je dat dan helemaal aan je goede verzorging te danken hebt en niet omdat je allemaal poppen uit een ander nest gejat hebt. Maar dat is mijn mening :P
rodoko1
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: boosten

Bericht door rodoko1 »

Bedankt, ik ga toch proberen om ze te vinden, alleen dan doe ik ze bij een andere gyne om te kijken wat ik leuker vind: zelf opbouwen of boosten.
rodoko1
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: boosten

Bericht door rodoko1 »

kan ik ergens lezen hoe ik het beste poppen en larven kan opgraven en hoe ik het nest vind?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door Gortello »

Geen idee maar je kan ook op je gevoel afgaan.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door ameiseman »

Je kan beter een nest onder een steen zoeken, hier leggen ze vaak poppen onder.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: boosten

Bericht door Mika »

ProXi schreef:Ja, alleen het kan het zijn dat je poppen of larven opgraaft, die zich ontwikkelen tot geslachtsdieren en daar heb je niets aan.

Persoonlijk zou ik niet boosten. Ik vind het namelijk veel leuker als je kolonie zich ontwikkeld tot een mooie gezonde kolonie zonder 'vals te spelen', maar de kolonie
gewoon door je goede verzorging succesvol wordt. En daar moet je gewoon soms geduld voor hebben. Maar als het lukt, dan voelt dat veel beter, omdat je dat dan helemaal aan je goede verzorging te danken hebt en niet omdat je allemaal poppen uit een ander nest gejat hebt. Maar dat is mijn mening :P

Een heel belangrijk punt: je leert niets door te boosten, als je iets fout doet, maak je je fouten groter. Leer eerst een kolonie verzorgen, of boost er maar eentje.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door AlmeloRW »

Net wat Ameiseman zegt, je moet (kan) onder stenen zoeken.
Waar ik (voortaan) op let is dat een steen of boven op andere stenen ligt, of op een laagje zand.
Zie je rondom deze steen allerlei in-/uitgangetjes (niet 1 of 2, maar meerdere) dan is de kans groot dat ze daaronder poppen bewaren.
Wat ik dan doe is EERST een schepje en bakje pakken zodat als ik de steen opgetild heb ook gelijk de poppen op kan gaan lopen scheppen.
Want het moment dat je de steen optilt, raken de werksters in paniek en pakken gelijk de poppen op om te verplaatsen.
Als je dan nog een schep en bakje zoeken moet ben je denk ik al te laat.

@ Mika
Wat zijn de fouten die je zoal kan maken door boosten? Zou je dit (uit je eigen ervaring) toe kunnen lichten??
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
rodoko1
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door rodoko1 »

Ok, ik ga vandaag wat zoeken in de tuin of buiten de tuin. Bedankt voor alle reacties en ik ga maar 1 nestje boosten ik wil weten wat leuker is. ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door Mika »

Je maakt natuurlijk geen fout door te boosten, maar het kan zijn dat je door boosten een probleem wilt oplossen, dat je beter in de kern aanpakt. Het kan zijn dat je kolonie veel te groot zit, of veel te klein, en veel te weinig suiker of voedseldieren krijgt, of veel te nat of (meer waarschijnlijker) veel te droog zit. Het kan zijn dat je nest niet toelaat dat je je kolonie adequeet verzorgt. Je bekijkt je kolonie enkele weken, en de larven stoppen met groeien en sterven, en de gyne legt geen eitjes. Er gebeurt niets: als je dit nu oplost door meer poppen te geven, dan maak je bijna alle problemen erger.

Gewoon uit ongeduld je kolonie boosten mag wel, maar geeft weinig voldoening natuurlijk. Je moet rekening houden met de exponentiële groei: er komt wel een tijd dat je vindt dat ze te snel groeien...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door AlmeloRW »

@ Mika

Ze zouden me nooit te snel kunnen groeien wat dat betreft.
Ik ben bezig met het kijken naar een mooi formaat aquarium (liefst 100x50x60) en dan wil ik hier een formicarium van maken.
Beetje het zelfde idee als die persoon op you-tube met zijn kolonie van 4000 Lasius niger, alleen iets groter.
Tegen de tijd dat de kolonie zo groot is heb ik dat formicarium al lang en breed voor elkaar.
Maar als dat aan het lopen is laat ik er wel meer over weten op het forum.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door Floris »

AlmeloRW schreef:@ Mika

Ze zouden me nooit te snel kunnen groeien wat dat betreft.
Ik ben bezig met het kijken naar een mooi formaat aquarium (liefst 100x50x60) en dan wil ik hier een formicarium van maken.
Beetje het zelfde idee als die persoon op youtube met zijn kolonie van 4000 niger lasius, alleen iets groter.
Tegen de tijd dat de kolonie zo groot is heb ik dat formicarium al lang en breed voor elkaar.
Maar als dat aan het lopen is laat ik er wel meer over weten op het forum.
Die paar extra werksters zullen weinig helpen bij de groei naar vierduizend. Als je geen twee of drie jaar de tijd hebt je kolonie te laten groeien (en te leren te verzorgen), kun je proberen een grote kolonie te kopen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waar vind je poppen om te boosten?

Bericht door AlmeloRW »

@ Floris

Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar ik heb niet elke gyne evenveel poppen gegeven.
En ze hoeven van mij niet hard te groeien, maar het mag wel.
Ik heb straks in iedergeval meer dan genoeg ruimte voor een grote kolonie en dan is het aan de gynes wie er in komt te wonen met haar kolonie.
Ik heb gisteren nog een paar ytong blokken (30x20x7) uit een container kunnen pakken die mensen weg wouden gooien naar de verbouwing.
Hier maak ik in eerste instantie eerst kleine nestjes voor, voor mn 3 (aankomende) kolonies.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie