Formica Sanguinea in nest Formica Fusca

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Formica Sanguinea in nest Formica Fusca

Bericht door jeroenth »

Beste,

Ik heb een formica fusca nest van ongeveer 50 mieren heb dezen op gegraven nu zijn er nog paar poppen maar de koningin is dood.
Nu heb ik dit nest nog een beetje broed gegeven van een ander formica fusca nest dit hebben ze mee naar hun nest genomen nu weet ik niet of ze dit aanvaarden als broed
of dat ze dit gebruiken als voedsel.
Maar nu is mijn vraag of ik een koningin van de formica sanguinea bij dezen kan zetten en dat ze haar ook gaan verzorgen en behandelen als hun koningin?
Of zou ik er een koningin en een paar werksters van de formica sanguinea bij zetten ?
Zou dit kunnen lukken? want ik wil graag een formica sanguinea nest hebben ik vind het interessante mieren.
Of kan ik beter anders beginnen met de formica sanguinea? graag jullie mening

gr
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea in nest Formica fusca

Bericht door XToF »

Welkom hier. De andere F. fusca kolonie zal dat broed aanvaarden.

Je kunt de werksters van je koninginloze kolonie niet zonder risico recupereren, het broed daarentegen wel. Ik raad je aan daarom een jonge F. sanguinea koningin met enkele (slaaf)werksters aan te schaffen en als er toch nog broed is dat toe te voegen aan deze kolonie.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea in nest Formica fusca

Bericht door jeroenth »

Dank u voor het snelle antwoord.
Dus het beste is een nieuwe kolonie beginnen met een koningin en dan de overige poppen en broed geven aan de koningin om op te starten.
Ik wil de kolonie in een aarde nest gaan houden onder een stuk hout waar ze hun nest kunnen opbouwen.
Zou ik ze direkct in de bak doen of zou ik ze eerst in een reageerbuisje houden ?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Formica sanguinea in nest Formica fusca

Bericht door Martijn »

Eerst in een reageerbuis houden totdat ze er uit groeien is de beste optie. Als je de kolonie al van kleins af aan in onder een houtblok gaat houden zul je er een lange tijd niks van zien.
Plaats reactie