Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door AlmeloRW »

Voedseldieren kopen in de dierenwinkel heeft een aantal nadelen. Ze zijn vaak duur voor het aantal levende exemplaren dat je krijgt, en meestal zijn het ‘lege hulzen’, die niet bepaald voedzaam zijn voor je dieren, wat dus niet ten goede van je larven komt. Daarom kweek ik samen met mijn kameraad krekels (bij hem thuis gelukkig :P ) welke veel voedzamer zijn. Wat ik begreep uit een aantal geposte onderwerpen is dat de meeste leden opzoek zijn naar voedingsrijke voedseldieren. Zoals er ook gesproken wordt over de zeer voedingsrijke Blaptica dubia. Bij de krekels die ik zelf kweek bepaal ik (en mijn kameraad natuurlijk) zelf wat er gevoerd wordt. Zo krijgen onze krekels hoogwaardig kattenvoer voor de grote hoeveelheid dierlijke eiwitten wat ook weer kannibalisme tegengaat en natuurlijk fruit en groente. Verder krijgen ze Spirulina in de vorm van visvoer. Voor de mensen die niet weten wat Spirulina is: Spirulina is een blauwgroen spiraalvormige algje wat zowel voor mensen als voor dieren word gebruikt (spirulina wordt met succes gebruikt als voeder voor o.a. zieke vogels en vissen). Het behoort tot de rijkste natuurlijke vitaminen- en mineralenbronnen ter wereld. Het bestaat voornamelijk uit volwaardig eiwitten, een tiental vitaminen (o.a. B12) en een twaalftal mineralen (o.a. ijzer), een hoge concentratie aan chlorofyl of bladgroen en andere phytochemicaliën, enzymen en antioxidanten met een celbeschermende functie.
Door het combineren van hoogwaardige dierlijke eiwitten met de rijkste vitamine- en mineraalbron heb je een uitstekende voeding voor de krekels welke zowel dierlijke als plantaardige producten nodig hebben. Op deze manier verkrijg je echt voedzame voedingsdieren, wat je larven natuurlijk heel erg ten goede komen.
Dus krekels uit een dierenwinkel raad ik ten sterkste af!
De krekels die wij zelf kweken worden in eerste instantie voor reptielen gekweekt, maar ik ben zeker van plan deze ook te voeren aan de mieren.
Onze krekels krijgen alleen natuurlijke producten, geen vitamine preparaten uit reptielenwinkels of wat dan ook.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door Floris »

Afbeelding
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door jeffrey432 »

Een beetje een onoverzichtelijk bericht maar het verhaal is duidelijk.
Het is al langer bekend dat de voedseldieren uit winkelketens van mindere kwaliteit zijn en dus echt prut is.
Het beste is nog altijd zelf kweken of bij een hobbyist de voedseldieren kopen.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door Floris »

Voor mij is dit nieuw. Hoe komen jullie aan de informatie dat voedseldieren uit een winkel van slechte kwaliteit zijn?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door jeffrey432 »

Kijk maar eens in het bakje wat ze te eten krijgen dan.
En meestal zitter er in zo'n bakje ook vrij veel dode krekels.
En ook geen water.

Dan is nog het beste om voedseldieren te kopen van een winkelketen en dan zelf nog bijvoeren.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door ProXi »

jeffrey432 schreef:Kijk maar is in het bakje wat ze te eten krijgen dan.
En meestal zitter er in zo'n bakje ook vrij veel dode krekels.
En ook geen water.

Dan is nog het beste om voedseldieren te kopen van een winkelketen en dan zelf nog bijvoeren.
Wellicht worden ze niet gekweekt in die bakjes die je koopt in de winkel?
Ik denk dat ze ze eerder op een gegeven moment in die bakjes doen, voor ze vervolgens naar de winkels gaan.
Daarvoor hebben ze wel gewoon water en eten gehad.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door jeffrey432 »

Dat zou inderdaad kunnen, maar ik blijf erbij dat zelf kweken toch het beste is.
Als het natuurlijk uit kan je moet de tijd hebben en het geld.

Maar sowieso met mierenkolonies heb je zat aan een bakje van een winkel.
Als je reptielen houdt is het een ander verhaal.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door Mika »

Krekels zijn enorm kannibalistisch als ze te weinig vocht krijgen. Bij de kweker krijgen ze voldoende voedsel, anders kan die niet kweken.

In de winkel ziet men in heel veel gevallen niet om naar die bakjes: je koopt ze best op de leverdag. Meestal moet je inderdaad bijvoederen.

Ik heb er ooit aangetroffen waar drievierde dood en beschimmeld was. Ik zei: 'dit betaal ik niet', die winkelier probeerde nog met: 'halve prijs?'
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Krekels uit winkels vaak van mindere kwaliteit

Bericht door AlmeloRW »

Ten eerste heb ik in de Titel van dit onderwerp gezet: Krekels uit winkels VAAK van mindere kwaliteit. Dus ik spreek al niet over voedsel dieren in het algemeen. Ik kom verder ook niet in elke (dieren)winkel in Nederland en kan daardoor niet zeggen dat elke dierenwinkel slechte krekels verkoopt. Ten tweede, dit zijn ondervindingen van MIJ en van mensen uit mn directe omgeving. Zo heeft een kameraad van me tot een half jaar geleden 12 jaar lang een reptielenopvang gehad. Deze zat zowel in Almelo als in Emmen gevestigd, dus ik ga niet alleen uit van de dierenwinkels in Almelo. Ook deze mensen adviseren zelf krekels te gaan kweken, omdat bij de meeste dierenwinkels de krekels gewoon van slechte kwaliteit zijn. Zoals hier boven al beschreven werd, veel dode krekels, enz... Ookal kom je op de dag van de levering, de krekels zien er dan nog niet fantastisch uit. Vaak aan de magere kant, of er zit al helemaal geen puf meer in. Om een idee te geven tussen het verschil van een krekel uit een dierenwinkel of een zelf gekweekte krekel. Als er bij mn kameraad een krekels ontsnapte uit een bakje van een dierenwinkel en je trapte daarop, kwam er bijna niets uit. Wat dus ook beschreven word als lege huls. Als je een krekel doodtrapt wat je zelf (goed) gekweekt hebt, heb je er meer troep aan. Er komt allemaal beige drap uit, dus is zo'n krekel goed gevuld. En krekels worden niet echt kannibalistisch door te weinig vocht, krekels worden vooral kannibalistisch door een te kort aan dierlijke eiwitten. Vandaar dat er ook aangeraden word kattevoer te geven. Omdat hier enorm veel dierlijke eiwitten inzitten. Welke uiteindelijk ook weer ten goede van de larven zullen komen. En misschien is loont het niet om voor 1 kolonie krekels te kweken, maar er zullen vast wel mensen zijn die vrienden in hun kennisenkring hebben welke reptielen hebben. Zo kan je er beiden baat bij hebben.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie