Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Messor barbarus

Bericht door barthoofd »

Hallo!
Ik wil graag beginnen aan het houden van de Messor barbarus.
Deze ben ik van plan om te kopen bij http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... sters.html.
Ik wil de mieren houden in een glazen aquarium waarin ik dan dit http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... onie!.html wil zetten.
Vinden jullie dit een goed plan?
Over de uitbraak preventie moet ik nog denken.
In de caresheet stond dat parafine olie niet goed was?
groeten,
Bart.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus

Bericht door Phantom »

Nee, geen goed plan. M.barbarus is prima te houden in een reageerbuis en later in ytong. Zo'n doorzichtig formicarium is pure geldtrekkerij. Mierenboerderij biedt M.barbarus ook erg duur aan; deze mieren worden in Frankrijk en Spanje worden verkocht tegen verzendkosten, zoals L.niger in Nederland en België. Als je zo'n kolonie wil kopen, koop dan nu een gyne uit die streken (wellicht dat iemand die hier kan aanbieden). Dat scheelt je heel wat geld.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Messor barbarus

Bericht door barthoofd »

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb dat doorzichtige formicarium al, en het aquariumpje ook.
Een Y-tung nest zit er voor mij echt niet in. Is er geen mogenlijkheid om bijv de bak voor een deel met aarde te vullen en ze daar gewoon te laten leven?
Dan kan ik de gyne wel niet zien, maar wel het gedrag van de werksters en de majors.
Of is er gewoon een manier om in een glazen aquarium een mieren kolonie te houden zonder Y-tung?
Ik wil best knutselen, maar Y-tung zit er voor mij echt niet in.
Ik kan wel proberen om hem goedkoper te krijgen, maar aangezien het een eenmalige aankoop is vind ik het ook niet zo erg om er wat meer voor te betalen. Vooral omdat ze dan al werksters heeft en het moeilijkste stadium al voorbij is.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus

Bericht door Phantom »

Natuurlijk kan M.barbarus ook in een zandnest leven, maar je zal veel gedrag van de kolonie missen.

Of een kolonie een eenmalige aankoop is weet je niet, de koningin kan sterven door onverklaarbare redenen, bijvoorbeeld. Als je gewoon 5 waarschijnlijk bevruchtte gynes uit Frankrijk laat overkomen, ben je minder geld kwijt en heb je meer kans. Gynes die je over hebt kan je weer andere mensen mee verblijden. ;)
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Messor barbarus

Bericht door barthoofd »

oke,
ik ben blij te horen dat dat kan, ik heb geen andere keus denk ik.
En wat ik met die gyne doe zie ik nog wel.
Heel erg bedankt voor je informatieve antwoord!!
1 x Lasius niger
Plaats reactie